Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av Mr Q » lör 23 okt 2010, 10:29

Hm, kolla på Biltemas webshop. Det står Reunault-Volvo Penta, Mazda-Yanmar, Mitsubishi etc. Borde inte det vara tillverkaren? Om det sen är bra att ha ett Mazdafilter till sin Yanmar är en annna femma.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av Anders S » lör 23 okt 2010, 10:47

Mr Q skrev:Hm, kolla på Biltemas webshop. Det står Reunault-Volvo Penta, Mazda-Yanmar, Mitsubishi etc. Borde inte det vara tillverkaren? Om det sen är bra att ha ett Mazdafilter till sin Yanmar är en annna femma.
Nej, det borde i så fall stå Mann, Purolator eller Mahle - välkända filtertillverkare, och det finns fler. Biltemas fordonsnamn är en referens till vilka bilar filtret passar. Men tyvärr talar Biltema inte om vem de har som underleverantör, och det kan nog tänkas att det är ett villkor för att leverera till Biltema för några av tillverkarna också. Biltema har (tillexempel) aldrig bekräftat att deras oljor kommer från Statoil, men det är ett envist och i mina ögon trovärdigt rykte. Jag har helt obekräftade misstankar vem som levererar block och de nya vantskruvarna, men det går ju aldrig att få klara besked om sådant.

I Yanmar (min är en 4J-TE) skall filtret vara samma som till en Mitsubishi, om jag minns rätt. Sådant kan man se om man kollar i masterkatalogerna från filterleverantörerna - de har "baklänges-tabeller också. Dels den vanliga; motor X skall ha filter Y, men också en lista över vilka motorer som skall ha filter Y.
Anders S

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av marcusli » lör 23 okt 2010, 21:25

Helt riktigt står det Renault 4/5 OCH Volvo Penta 200X på biltemas 50-659 oljefilter, detsamma gäller om du slår i någon av oljefilterleverantörernas korsreferenslistor. Likaledes kan den som vill montera VP's filter på sin Renault, same same. Bortsett från priset då.....
Seglar Forgus 321 - 1992

Skriv svar