70 tals båtar står sig än

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fredrik

70 tals båtar står sig än

Inlägg av Fredrik » fre 18 aug 2006, 14:50

Det skrivs spaltmeter på denna sida om Bavarias förträflighet och hur mycket bättre det är att satsa på en båt för 7-800 000 istället för en som dom utrycker 70 tals häck för 250 000 sek. Har folk hur mycket pengar som helst?

Faktum är att det finns massor av väl underhållna 70 tals båtar som har ett långt liv framför sig. Varför då? Jo, därför att vara seglare är inte bara att transportera sig som som i en bil t.ex. Det här är människor med segling som livsstil och där deras båt ibland är viktigare än frun själv. Vad innebär det för båten. Jo, den är välutrustad, väl underhållen, ofta förstärkt och förbättrad.

Ett exempel är t.ex Scampi. Denna fantastiska båt som fortfarande står sig i tävlingsbanorna med en Gotland Runt seger förra året och en andra plats i år i ORC klassen. Båtnytt har även testat skillnaden på en modern 30 fotare och en Scampi. Resultatet var häpnadsväckande då det skiljde marginellt på alla bogar utom undanvind där den breda aktern på 30 talsbåten var till dess fördel.

Fortsätter vi jämföra just Scampi och en modern 30 fotar inombords så skliljer det förvisso en hel del. Dock inte så mycket med tanke på prisskillnader. Skulle jag satsa på en First t.ex så får jag idag en First 21.7 för samma pengar som en välutrustad och bekväm Scampi. En First 21.7 är 6.48 m lång. Jag lovar er att det skiljer en hel del som ni ser
http://www.blueoceanyachts.se/images/yachts/5/3.jpg
http://www.scampiforbundet.se/inred_2/i ... long_1.jpg
Ska vi sedan upp på en modern 30 fotare om vi fortsätter att jämföra med en First 27.7 som börjar närma sig Scampins mått så är de extremt spartanska för närmare 600 000 kr...och då saknas all utrustning som ingår i en fullmatad Scampi för ca 250-300 000 sek.
http://www.blueoceanyachts.se/images/yachts/7/4.jpg
Hur ser andrahandsvärdet ut på en Bavaria, First, osv. Inga små pengar om jag värderar andrahandsmarknaden för nya båtar. Risker som sägs finnas med beg.båtar måste man ta i paritet med risken för värdeminskningar på dessa massbyggen.

Sedan kommer vi till området motorer och att alla motorer sjunger på sista versen. Faktum är att en välskött diesel som renoverats med jämna mellanrum defintint kommer att fungera många år till. Detta stödjer jag på Ronald Rybbes texter om just t.ex Yanmar YSE/B12 och dess livslängd.
http://www.marinkontroll.se/Sidor/Pdf/S ... 7_2001.pdf
Skulle det vara så att en ny motor behöver monteras så kostar det ca 70 000 med jobb inkl allt vid t.ex val av en Vetus 14 hk. Fortfarande en relativt kontrollerad utgift med tanke på värdeökning av båt osv. Många gånger har båtägaren tänkte att behålla båten ett antal år framåt vilket gör att investeringen intressant. Starkare motor, tystare och bättre manövreringsförmåga.

Summa summarium. Välskötta båtar som förblir välskötta är inte dåliga investeringar. Nya båtar kommer fortsätta att öka i pris...så tipset är. Ta väl hand om era båtar.

Har hört mycket om t.ex Bavaria i sommar där båtarna vid närmare syning har flagranta brister...t.ex att många skruvar i däcket inte ens är tätade med fukt i laminatet som följd. Skulle vara intressant att mäta en 20 år gammal Bavaria och en 50 år gammal Scampi. Skillnaden i pris kanske inte är så stor som vi tror.

Björn F

Inlägg av Björn F » fre 18 aug 2006, 15:30

Hej Fredrik,

Håller till stora delar med dig i ditt resonemang.

Bara för att en båt är byggd på 70- eller 80-talet behöver det inte betyda att det är \"en häck\" som vissa uttrycker det.

Håller fullständigt med dig om att segling är en livsstil och detta gör att många vårdar sina äldre båtar omsorgsfullt.

Det är dock så, att tar man en båt i en viss storleksklass från idag och jämför med en från 70- eller 80-talet utan att jämföra priser, är det onekligen skillnad utrymmesmässigt. Det går inte att komma ifrån.
Om man sedan är beredd att betala för denna skillnad är en annan sak.

Att många av båtarna som byggs idag inte är lika fina i linjerna som förr, utan många gånger ser ut som isbrytare i stäven för att få ut 0,5m vattenlinjelängd till, samt är breda som ladugårdsväggar i aktern, är tidens tand. Här börjar ju även svenska varv gå på denna linje. Man börjar ju undra, när t.o.m. Najad, HR och gänget börjar haka på denna trend när de tidigare har haft ett \"klassiskt stuk\". Men ska de sälja, måste de hänga på dessa trender.

Vidare är det också så att man idag för det mesta får \"plastigare\" båtar invändigt vilket jag personligen inte tycker är så vackert, som en båt med fin träinredning, men detta är ju en smaksak.

Min teori är, att fortsätter de stora varven ( Bavaria, Beneteau, Janneau, Hanse, m.fl ) att pumpa ut båtar i den mängd de gör på marknaden, blir den snart mättad och då faller priserna. I detta fall kommer de troligen även att dra med sig alla andra fabrikat och årsmodeller. Detta går inte att påverka, utan det är bara \"att gilla läget\".

Det kanske är läge att göra affär då.

Hälsningar

Björne

Sjuttiotalaren

Båtars inre värde

Inlägg av Sjuttiotalaren » fre 18 aug 2006, 15:51

Har en 30 fot sjuttiotalare, en av de mest välkända och rymliga. Massor av förbättringar, ny utrustning osv genom åren, mycket de allra senaste åren.
Har kollat invändigt och utvändigt på Bavaria 30 Cruising, ungefär samma båtlängd.
Den som skall köpa min båt när jag säljer den betalar en tredjedel av priset för en Bavaria, men på Bavarian får köparen allt nytt, motor, rigg, segel osv. Priset för denna skillnad är i storleksordningen 400.000:-
Utrymmena är inte väsentligt bättre på Bavarian, till exempel aningen mindre ståhöjd där det mest behövs, vid nedgången och pentryt.
Smäckigt bygge och billiga beslag osv i inredningen på Bavaria, strukturella kvaliten kan jag inte bedöma.

Fundera över vad man kan ha en summa av 400.000:- till om man låter den stå kvar på banken och köper en välutrustad och moderniserad och av alla ägare älskad och välvårdad sjuttiotalare.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 18 aug 2006, 16:45

Intressant fråga, speciellt om man tänker på att att den gamla båten knappast kan produceras ny för vad den nya båten kostar idag.

Antagligen kan man räkna rätt så krasst på förväntat kvarvarande bruksvärde och inte hitta så stora skillnader mellan nya och gamla 30-fotare.

Om vi antar att en 250K Scampi, köpt idag håller i 20 år till (då är den 50) och en 600K Bavaria, köpt idag håller i 50 år (då är den 50) kostar de ca 12,5 respektive 12K per år om man räknar på rak avskrivning. Kaptalkostnaden skiljer dock - om vi antar att vi lånat summan till 4 % ränta kostar Bavarian 24K första året, medan Scampin kostar 10K.

Så om man väljer den äldre Scampin får man förmodligen runt 12-15K över varje år. Relativt sett kostar Scampin hälften av Bavarian att äga - och det är en rejäl skillnad. Å andra sidan kostar det \"bara\" 15K extra i kapitalkostnad varje år att äga en ny båt.

Men alla förstår ju att om en Bavaria (motsvarande nya båt) faller så drastiskt i pris att den om ett par år skjuter ner 30 år gamla båtar från marknaden så har den haft en värdeminskning som kommer att göra den till en ytterst dålig affär.

Den som lever får se.

//HQ

Fredrik

Det är det som är poängen

Inlägg av Fredrik » fre 18 aug 2006, 20:19

Den värde minskning som man aldrig kommer ifrån på en ny båt är en relativt stor summa om vi jämför med t.ex Scampi där risken är betydligt mindre. I värsta fall får vi byta ut motorn för 70000 sek, vilket är en relativt liten summa om vi tittar på värdeminskningen på en ny båt. En Scampi med ny motor kommer hålla i många år till och det till ett bestående 2a handsvärde.

En annan effekt som jag tror vi ser just nu när det gäller antalet försålda nya båtar är att många tar ut sina husökningar i bottenlån vilket finansierar nya båtar. Med högre räntor som vi ser framöver så kommer det bli tyngre att investera i en ny Bavaria 30 för 700000 tusen än en uppdaterad Scampi för 250-300 000 sek.

Så min prognos lyder att äldre fina båtar fortfarande håller måttet som investering. Sedan att vi har en fantastisk upplevelse med båten...det är ju det som ursprunget till att från början köpte båt.

Det var inte bättre förr

Inlägg av Det var inte bättre förr » fre 18 aug 2006, 21:13

Tja ba!
Har du svårt att sälja scampin eller?
Höhöhöh

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » mån 21 aug 2006, 19:01

Jag kan förstå att man köper nytt, ingenting krånglar, ingen renoveringsarbete dom närmaste åren etc. Å andra sidan, för 700k kan man säkert hitta en fräsch 36+ fot från 80-talet, då får man lite space att röra sig i jämför med en Bavaria 30, som är ändå en 30-fotare med kojer anpassade för barn (eller för den familjen som finns på alla gamla broschyren som gör att även en IF-båt ser lika stor ut som en Finlandsfärja).

Tittade häromdan på Blocket och sökte på Bavaria, det är rätt så imponerande. Det ser ut som halva flottiljen är till salu. Och många årsmodell -04,-05 eller -06. Några pga \"köpt en större Bavaria\", men ändå!

Leonzard
Trogen medlem

Inlägg av Leonzard » tis 22 aug 2006, 10:32

Ingenting krånglar...läs mitt senaste inlägg...sanning med modifikation!

http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=3180

surfjoan
Silvermedlem

Inlägg av surfjoan » tis 22 aug 2006, 16:10

Okej en scampi kostar 250 -300 k. Visst är det en bra båt, inget snack om den saken. Men titta på båtar från tidigt 90 tal eller sent 80 tal från t.ex. tyskland. Om man ger 400 tusen så kan man få en dehler 31a där och då får man en modernare och trevligare båt enligt min mening. En utmärkt kompromiss enligt mig. Lite mer än halva priset mot en ny bavaria och 100kkr mer än en svensk 10 år äldre båt. Visst då får man inte den nya båtens alla fördelar med garantier och ny utrustning som håller länge men man slipper också dess nackdelar som att göra första repan i skrovet eller ta den värsta värdeminskningen. Och man slipper 70 talsbåtens nackdelar med jättegenua och sämre disponerad inredning

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » tis 22 aug 2006, 19:40

Leonzard, jag läste den andra tråden och ta bort omedelbart den där med \"ingenting krånglar\" :wink:

Vad gäller värdeminskningen det blir spännande att följa på Blocket.

Skriv svar