solpanel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Guy

solpanel

Inlägg av Guy » sön 13 aug 2006, 19:57

Hej. Jag har en solpanel som legat och skräpat på båten sedan jag köpte den. När jag nu tänkte koppla in den blev jag en aning förbryllad då manualen saknades. Det verkar relativt simpelt men jag kan inte riktigt förstå hur regulatorn ska kopplas in. Panelen är av märket Neste (vet inte hur många Watt den ger) och regulatorn en Neste NCC8. Det finns 6 st kopplingar varav två till batteriet plus o minus två till panelen plus och minus (ganska självklart), men sedan finns det ytterligare två som heter Load plus och minus. Det är där jag inte redigt begriper var dessa ska kopplas in. Ytterligare en fråga: Måste man säkra av och i så fall med hur många ampere?

Nikki 1000
Erfaren medlem

Inlägg av Nikki 1000 » sön 13 aug 2006, 20:41

Load= där kan du ev driva ngn liten lampa direkt från panelen. Jag hade en panel samt regulator av Neste och min regulator var inte inkopplad på Load. Du måste säkra av. Du kan koppla in en hängsäkring på + strax innan batteriet.

Guy

Inlägg av Guy » sön 13 aug 2006, 20:47

Nikki 1000 skrev:Load= där kan du ev driva ngn liten lampa direkt från panelen. Jag hade en panel samt regulator av Neste och min regulator var inte inkopplad på Load. Du måste säkra av. Du kan koppla in en hängsäkring på + strax innan batteriet.
Tack då tror jag att det fixar sig Kan sex ampere vara lämpligt?!

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 14 aug 2006, 08:42

6 Ampere är onödigt litet. I det här fallet skall säkringen skydda kabeln (och resten av båten), och för att få bästa utbyte av panelen skall du ha en grov kabel och en stor säkring. Det är inte dumt att ha 8 kvmm kabel och säkringen kan då utan vidare vara på 20-30 A.

Skälet är att smältsäkringar fungerar genom att de har ett elektriskt motstånd, större ju mindre de är. Det elektriska motståndet i säkringen gör sedan att din panel inte lämnar max. Ju större säkring (högre A-tal), ju mindre motstånd och ju bättre utbyte av panelen. Det är därför en grövre kabel också är bra - en tunnare kabel har litet större motstånd.

//HQ

Skriv svar