Kul att du gillar stilen!
Trenden inom sexavärlden går ju numera tillbaka till de gamla träbåtarna.
De bästa träsexorna är till och med snabbare än de äldsta av de nya sexorna.
Det här har Peter naturligtvis koll på och det blir nya ritniningar på köl och roder.
Det blir en konventionell köl utan vingar,som på TvåFyran men med lägre tyngdpunkt än nuvarande ritning.
Vingkölar och liknande har vi diskuterat och testat grundligt på TvåFyran.
Jag bidrog med att såga av kölen på min Södergren MK2 och plasta fast den upp och ner. Det funkade,båten blev styvare!
När herrar konstruktörer och SSF:s Lennart Ohlsson fick syn på kölen,
satte man slutgiltigt P för så´na tilltag.Min båt fick dock dispens för kölen i mätbrevet.
-\"Kreativt\" sa Peter.
På första provturen klockade Håkan Södergren farten från sin motorbåt.
Det gick jättefort,båten surfade hur bra som helst,tills den skar rakt ner i en våg och bara forsatte neråt med halva båten under vattenytan.
Jag tänkte \"- Snälla förskepp,när ska du börja flyta nå´n gång då?!\"
Det var inge bra alls,tyngdpunkten låg för långt fram!
Lösningen blev en bula i fören under vattenlinjen.Båten blev rejält ful med sin yxa till köl,men den seglade bättre till slut.
Jag har lovat Peter att inte göra så med Fyran!
Vad gäller ritningar så har jag försökt lägga ut dem,men jag lyckas inte!
Ska försöka lägga upp dem på Båtfakta här på Sailguide.
Däremot brukar jag maila dem om jag får en mailadress.
Hälsn.Miwa