Folk i motorbåtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Provokatör

Folk i motorbåtar

Inlägg av Provokatör » mån 17 jul 2006, 18:18

Kan inte låta bli att berätta vad jag upplevde i Rörö gästhamn häromdagen.

Låg tryggt förtöjd med min segelbåt och mina barn sedan flera dagar intill en flytbom där de privata platserna börjar.
De två första privata platserna med flytbommar upptogs (med hamnvärdens överenskommelse) av två rätt stora motorbåtar där de kvinnliga och barnliga delarna av familjerna, som var bekanta med varandra, skulle tillbringa en vecka i båtarna medan de manliga delarna gissningsvis skulle arbeta tills de skulle komma tillbaka. De hade bett om sådana platser för att inte damerna skulle råka ut för något oväntat med ankare osv.
Inga problem med familjerna eller båtarna, men en intressant dialog mellan två av damerna blev jag åhörare till då en träfolka skulle lämna hamnen.
Dagen innan hade denna vackra gamla båt seglat in i hamnen i den svaga och varma vinden, vänt runt i den inre delen, letat plats och så småningom hittat en - allt med segel och underbart lugn och fin hantering av de två männen ombord.
De hade nu glidit över till bryggnocken i mitten av hamnen, förtöjt med en lina i fören så de hängde i vindriktningen medan de satte segel, och sedan kryssade de långsamt och vackert ut i den svaga och stadiga morgonvinden i solskenet.
Av allt att döma hade de ingen motor i båten, och under dessa lugna förhållanden hade troligen till och med jag klarat att göra dessa manövrer med en så liten och följsam båt som en träfolka.

Damerna diskuterade förloppet med påtagligt upprörda röster. Uttryck som \"får man göra så\", \"segla här inne där det är så trångt\", \"utanför pinnen vid inloppet är det väl OK\" osv förekom.

Vi lever i skilda världar, dels med folk med motorbåtar - dels med deras fruar...

Erik S

Rollfördelningen i båtar

Inlägg av Erik S » mån 17 jul 2006, 18:58

Har under inledningen av juli gastat en kvinna till rorsman till min fördel och 100%.
Under denna resa i Stockholms södra skärgård har jag aldrig sett en kvinna vid rodret, trots ett otal segelbåtar.
Så frågan till panelen är varför denna rollfördelning, dvs att kvinna gastar och att mannen gastar på kvinnan när när hamn skall angöras, segel skall halas osv.

Anses kvinnan inte vara kapabel att framföra en båt eller vad anser panelen??

Skotråttan
Trogen medlem

Inlägg av Skotråttan » mån 17 jul 2006, 20:09

Det är väl tyvärr samma könsroller som vi ser i de flesta typer av fordon. Ju mer \"avancerad teknik\" och hästkrafter, desto mindre chans att se en kvinna som (tillåts) handha den. Kolla runt er när ni kör bil, det är inte många fall där det sitter en man på passagerarsätet och en kvinna som kör (möjligen på väg hem från en fest isåfall).
Tyvärr är det nog ofta samma saker som sker på sjön - kvinnan får göra enklare uppgifter på direkt order. Och när de inte får tillfälle att öva på t.ex manöverering så blir de aldrig bra.

Rent objektivt kan man tycka att den som är längst (hoppar/kliver längst) och har mest muskler/vikt borde vara den mest lämpliga att hoppa iland och hålla i båten vid förtöjning. Även en del arbete ombord borde göras av den starkaste. Oftast är detta mannen. Men det här är gamla könsroller som inte försvinner över en natt.

\"Skeppare\" som skriker åt besättningsmedlemmar förtjänar ett myteri och att få gå plankan.:twisted:
Sånt är bara gränslöst inkompetent. Antingen har man förtroende för att besättningen klarar uppgiften - eller så ger man dem inte uppgifter som man inte tror de klarar.

naffatS

Visst kan kvinnor

Inlägg av naffatS » mån 17 jul 2006, 20:22

För några år sedan i början av maj låg jag för ankar i Vedviken på Fjärholms västsida (Sthlms skrg) när ett långt mahognyspjut (M30?) kom länsande in i viken i 5-6 knops fart. Vid rodret satt en kvinna i 50-årsåldern och strax för om masten en tjej som såg ut att vara 25-30 år. (mor och dotter?)Det här går aldrig bra tänkte jag, Men den äldre tjejen lade om rodret och gjorde en rundpall upp i vindögat så att båten bromsade upp och så rasslade storen ner samtidigt som de bräckte med focken och föll av, lade i ankaret som låg klart, och gled sakta in till stranden och gjorde fast. Hela tiden låg snurran upptippad och jag uppfattade inga kommandon.

Erik S

Jo visst kan vi alla framföra en båt

Inlägg av Erik S » mån 17 jul 2006, 22:37

Kvinnan anses ju kunna utföra minst tre saker samtidigt och då vore det märkligt om man nu inte kan utföra det även i en båt.

Så killar maka på er och släpp fram kvinnan till rodret och ni skall se att ni seglar om framförvarande!!!!!!! :D :D :D

Gastgubben

Inlägg av Gastgubben » tis 18 jul 2006, 14:01

Nu är jag lycklig ägare av två båtar.. en 11meters aluminumbåt (motorbåt) med 450hp och en liten trevlig segelbåt. Sambon (kvinnan i familjen) för fram båda dessa ekipage minst lika ofta som jag, både vad beträffar ute på vattnet som när det är dags att lägga till.. Detta kanske beror på att vi tillhör den något yngre generationen.
Jag håller nog faktiskt fullständigt med om att det är lämpligare att jag (killen) är den som hoppar i land och tar emot.. även om det sällan behövs någon större styrka för detta då sambons handlag med båda båtarna är i det närmsta klanderfritt vid tilläggning.
Håller även med om att det är sällsynt att man ser kvinnor vid rodret annars.. o när vi kommer in i en hamn o tjejen ska \"fickparkera\" ser man allt som oftast nervösa blickar från grannbåtarna.. stressade män som fendrar av med allt de kan få tag i för att skydda sina ögonstenar..

Provokatör

Skilda världar

Inlägg av Provokatör » tis 18 jul 2006, 20:56

Uppskattar inläggen hittills, i stort ligger de i linje med mina tankar under den relaterade dialogen mellan damerna, och mina funderingar efteråt.

Vad jag kan tillägga är att jag funderade på varför två uppenbarligen båtokunniga damer, vilkas män till och med speciellt fått använda platser med fasta förtöjningar för att damerna inte skulle kunna hantera de båtar de bodde på med sina barn om något oväntat hände, tycker att de har något meningsfullt att säga om hur andra använder sina båtar.

Jag är inte ute efter att klanka på kvinnor, jag har ofta hört män i motorbåtar yttra sig lika okunnigt om segelbåtar - det jag reagerade på var attityden att det borde vara förbjudet att använda gästhamnen om man inte har motor.

Jag funderade också på detta alltför vanliga mänskliga beteende, att vad man än ser som man inte förstår så kritiserar man det.

Båtlivet är underbart, man har tid att tänka så mycket.

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tis 18 jul 2006, 21:49

Människors världsbild, uppfattning och värderingar speglas inte helt sällan av den miljö de lever i. Vardag, Närmiljö och närstående individers uppfattning sätter avtryck i de egna normerna. Jag gissar att damerna i detta fall delvis ”ärvt” uppfattning rörande segling, men använder sitt eget uttryckssätt. En lite mer spekulativ gissning är att om deras män funnits på plats, hade ni istället hört något i stil med ”Jävla idioter! Segla här inne i hamnen, va fan!”. Klassisk könsrollsindelning med andra ord.

Erik S

Appropå rollfördelningen

Inlägg av Erik S » ons 19 jul 2006, 23:09

Pareto´s lag eller den sk 20/80-regeln fungerar den även inom båthanteringen dvs. att mannen styr till 80% och resterande besättning de andra 20?

Vi känner ju igen detta från att mannen står för 20% i hemarbetet, äger 20% av garderobsytan, deltar till 20% i dagligvaruinköpen.

(Pareto - italiensk nationalekonom under 1870/80-talet)

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 19 jul 2006, 23:43

Man ska inte dra alla kvinnor över en kam.

Jag är man - jag kan inte ens styra och läsa sjökort samtidigt...

Skriv svar