Waypoints?
-
martinj
Waypoints?
Hej någon som vet om, och var i så fall, man kan ladda ner olika waypoints till en garmin, om det finns en tabell över fyrar och sånt. MVH Martin
-
Kalle Kula
Waypoints
Hej dar!
Jag har samtliga kryssarklubbens waypoints for 24 timmars pa vastkusten. Dock ar de tamligen meningslosa om man inte koper SXK waypointabell med enkla kartor som visar var de finns..
Har dem i en textfil som du kan importera till t.ex MapSource fvb till din Garmin.
Lamna en anvandbar E-mail adress sa skickar jag dem!
Mojligt att de numera oxa finns pa sxk hemsida?
Mvh
Jag har samtliga kryssarklubbens waypoints for 24 timmars pa vastkusten. Dock ar de tamligen meningslosa om man inte koper SXK waypointabell med enkla kartor som visar var de finns..
Har dem i en textfil som du kan importera till t.ex MapSource fvb till din Garmin.
Lamna en anvandbar E-mail adress sa skickar jag dem!
Mojligt att de numera oxa finns pa sxk hemsida?
Mvh
-
inge
waypiont
Ordet waypoint är väl bekant för de som navigerar med de nya elektroniska instrument som PLOTTER eller GPS. Men har man inte gjort så vet man nog inte heller vad det är. Dessa är underbara hjälpmedel och bör inte ses som nymodigheter som är onödiga. Men självklart är det inga fel på de traditionella metoderna och de behöver ju inte ström för att fungera. Det är upp til var och en att använda vad de vill.
För de som inte förstår vad en \"waypoint\" är så är det som ett riktmärke. Oftast visar GPS eller Plotter rakaste vägen till riktmärket och vid det riktmärket byter man oftast riktning mot nästa riktmärke, så ordet brytpunkt är inte helt fel.
För de som inte förstår vad en \"waypoint\" är så är det som ett riktmärke. Oftast visar GPS eller Plotter rakaste vägen till riktmärket och vid det riktmärket byter man oftast riktning mot nästa riktmärke, så ordet brytpunkt är inte helt fel.
-
Sten Ljungkvist
Ordval - språkförbistring
Gissningsvis är det brytpunkt som avses. Tabeller över brytpunkter kan nämligen läggas in i moderärna GPS mottagare och underlätta navigeringen.
Man bör akta sig väldigt noga för att blanda olika språk i samma mening. Förr eller senare slutar det i katastrof på grund av de missförstånd som uppstår.
Man bör akta sig väldigt noga för att blanda olika språk i samma mening. Förr eller senare slutar det i katastrof på grund av de missförstånd som uppstår.
Ska du ut på sjön och navigera behöver du sjökort även om du har GPS. Och då är det bäst och enklast att ta ut sina egna waypoints! Det gör man lämpligen i lugn och ro hemma eller i hamn. Markera dina punkter (waypoints) på sjökortet, ta ut positionerna och lägg in dem i GPSen. Skapa rutter och följ dem när du är ute på böljan den blå.
Det är både kul och nyttigt att ta ut en egen väg/rutt utifrån sjökort. Man får en helt annan känsla för den väg man kommer att färdas.
Har själv gjort så här och har samlat på mig nästan 200 waypoints på två år. Varje sommar tillkommer ett antal nya när jag tar mig till nya platser.
Lycka till!
Det är både kul och nyttigt att ta ut en egen väg/rutt utifrån sjökort. Man får en helt annan känsla för den väg man kommer att färdas.
Har själv gjort så här och har samlat på mig nästan 200 waypoints på två år. Varje sommar tillkommer ett antal nya när jag tar mig till nya platser.
Lycka till!
-
Gäst
Re: Ordval - språkförbistring
Moderärna GPS mottagare??. Vad är det? Hittar inget svenskt ord som är moderärn..Sten Ljungkvist skrev:Gissningsvis är det brytpunkt som avses. Tabeller över brytpunkter kan nämligen läggas in i moderärna GPS mottagare och underlätta navigeringen.
Waypoint är ett vedertaget begrepp inom navigering med GPSer och det är snarare så att man skall använda vedertagna begrepp än svenska ord som ännu inte är vedertagna.
Svenska kryssarklubbens egna waypoint tabeller heter just waypoint tabell, och inte brytpunkttabell.
Självklart säger man waypoint och inget annat, brytpunkt skulle få folk att skaka på huvudet och undra hur det står till med människan.
Till topic/ (se där, svengelska igen som också är vedertaget fast på forum)
Vad ska du med massor med waypoints till egentligen, det finns egentligen ingen anledning att lägga in mer än man behöver?
Till topic/ (se där, svengelska igen som också är vedertaget fast på forum)
Vad ska du med massor med waypoints till egentligen, det finns egentligen ingen anledning att lägga in mer än man behöver?
Bär av, bär av, BÄR AV