Färgblind?
-
Gäst
Färgblind?
Jag har ett litet \"handikapp\", och det är jag att jag har nedsatt färgseende vilket resulterar i att det är svårt för mig att skilja på rött och grönt på håll. Detta är oerhört irriterande när man seglar. Jag fråga hela tiden den övriga besättningen. Varför finns det inte en markering i toppen på tex de röda prickarna?
Finns det nåt hjälpmedel typ nån form av solglasögon som underlättar. Har märkt att i vissa typer av solglasögon så blir det röda starkare.
Detta är inget stort problem med helt klart irriterande.
Ha en skön sommar på sjön
Finns det nåt hjälpmedel typ nån form av solglasögon som underlättar. Har märkt att i vissa typer av solglasögon så blir det röda starkare.
Detta är inget stort problem med helt klart irriterande.
Ha en skön sommar på sjön
-
Skotråttan
- Trogen medlem
En del styrbords/babordsmärken har topptecken - stående cylinder för babord, kon uppåt för styrbord. Men slätprickarna är väl vanligast.
Jag har sett nån pryl när man har två \"filter\" man kan kolla igenom och växla mellan filtren. Vet tyvärr inga detaljer om prylen.Nedsatt färgseende är ju inget ovanligt, och det är väl på rött och grönt det märks mest har jag för mig. Så det är nog fler än du som har bekymmer.
Jag har sett nån pryl när man har två \"filter\" man kan kolla igenom och växla mellan filtren. Vet tyvärr inga detaljer om prylen.Nedsatt färgseende är ju inget ovanligt, och det är väl på rött och grönt det märks mest har jag för mig. Så det är nog fler än du som har bekymmer.
-
Skotråttan
- Trogen medlem
-
Gäst
Jag skulle tippa att den bästa förklaringen är att t.ex. rött är en färg som inte finns i naturen så mycket. En annan är väl den att rött vs grönt är varandras komplementfärger, dvs om man är en aning färgblind så har man största chansen att skilja dessa två färger åt.
I Finska skärgården har sedan prickarna aldrig toppmärken!
En annan idioti som gjordes i Finland var att i många fall övergick man från kardinalmärken (nord, syd etc) till lateralmärken (SB, BB). Detta är enligt min åsikt fjantigt för kompassen visar ju alltid var nord är, men sen plötsligt skall man veta om man är på väg in eller ut i en farled! Jo, oftast är det ju enkelt o entydigt, o oftast har vi portar, men i enstaka fall har jag nog skrapat mig i huvudet, och måsta ty mig till att kolla på sjökortet, vilket jag mer sällan måste göra om det var ett kardinalmärke. Gudarna vete varför denna förändring gjordes!
I Finska skärgården har sedan prickarna aldrig toppmärken!
En annan idioti som gjordes i Finland var att i många fall övergick man från kardinalmärken (nord, syd etc) till lateralmärken (SB, BB). Detta är enligt min åsikt fjantigt för kompassen visar ju alltid var nord är, men sen plötsligt skall man veta om man är på väg in eller ut i en farled! Jo, oftast är det ju enkelt o entydigt, o oftast har vi portar, men i enstaka fall har jag nog skrapat mig i huvudet, och måsta ty mig till att kolla på sjökortet, vilket jag mer sällan måste göra om det var ett kardinalmärke. Gudarna vete varför denna förändring gjordes!
s/y Mineca - Maxi 77