måla på laminat i pentry?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

måla på laminat i pentry?

Inlägg av Gäst » ons 21 jun 2006, 19:33

Hade tänkt laminera om det trista träimitation laminatet i pentryt på min Albin Ballad, men insåg att det är både dyrt och svårt att hitta vitt laminat.
Tror ni det fungerar att matta av, avfetta och spruta med internationals toplack eller brightside?
Verkar ju sitta bra på friborden iallafall!

per båt
Silvermedlem

Inlägg av per båt » ons 21 jun 2006, 19:53

Hej!

Färgen fastnar nog om underarbetet är välgjort. Men Du kan knappast spruta inne i båten, och Du lär inte heller kunna ta ut det som skall sprutas utan väldigt mycket arbete.

Späd färgen något och försök med en dyna.

Ett svårt jobb om Du vill ha kvalitet!

per

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 21 jun 2006, 23:14

Jag la på ett nytt laminat i våras på pentryts arbetsytor. Det är varken dyrt eller svårt att få tag på. Kolla med ett välsorterat snickeri om du inte vill köpa en hel skiva.

Hela skivor kan man beställa via de flesta bygghandlare.

Jag mallade av mina ytor exakt och bad en snickare såga till skivor i 1-mm-laminat. Sen limmade jag dessa med förtjockad epoxi. Kanterna maskerade jag och la sedan på svart sika, det blev kalassnyggt.

Snedseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Snedseglaren » tor 22 jun 2006, 06:46

Annars finns det ju speciell färg som till och med skall gå att måla kakel med. Biter på allt!

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 22 jun 2006, 11:09

Nu är ju ämnet inte religion, men jag tror inte på färg på horistontella arbetsytor av denna typen. Det blir repigt.

Skriv svar