MD5 - hög tomgång när den blir varm

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Patrik

MD5 - hög tomgång när den blir varm

Inlägg av Patrik » ons 16 jun 2004, 14:58

Hej,

Har ett problem med min MD5. Den startar normalt nästa direkt (3-4 sekunder), och då är tomgången låg eller obefintlig. Man får gasa ca 20-30 sekunder innan man har normal tomgång. När sedan motorn har gått med belastning ett tag och är varm, så är tomgången betydligt högre, det känns nästan lite som att motorn rusar. Inte så trevligt att komma på höga varv i en fullsatt gästhamn på sommaren, dessutom undrar jag hur nyttigt det är för backslaget att lägga i växel på relativt höga varv. Finns det någon som vet vad det kan vara för fel på motorn.

Motorn sitter i en Maxi 77 från 1976.

MVH,

Patrik

FredrikJ
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 12 jun 2004, 20:02

Inlägg av FredrikJ » sön 20 jun 2004, 20:21

Är du säker på att problemet beror på att motorn är varm? Kan den höga tomgången kanske bero på att trotteln inte går tillbaka till tomgångsläge när du haft marschgas? Jag funderar alltså på om det kan vara problem med mekaniken kring gaswiren.
/Fredrik

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Inlägg av Tobbe » mån 28 jun 2004, 12:01

Hej,

Jag har en VP 2002 med exakt samma problem, har kollat all mekanik som har med reglaget/pumpen att göra och kan inte finna något fel !

Är även jag tacksam för förslag på åtgärder.

MVH

Cajoa

Hög tomgång

Inlägg av Cajoa » mån 28 jun 2004, 16:02

Hejsan.
Det är inte så att det är din generator som belastar ner motorn kraftigt vid \"kallstart\" ?
När den sen har blivit \"varm\" så har laddspänningen kommit upp lite och då tar generatorn inte så mycket effekt.
mvh
Anders
ps
Jag har en Md5á med 70A generator och den \"Suger\" !!

Vince
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 07 aug 2023, 19:18

Re: MD5 - hög tomgång när den blir varm

Inlägg av Vince » mån 07 aug 2023, 19:44

Hej,

This is a very old topic.
But did you find a solution?
I have the same issue.
MD5A.
Starts very well, like in 2 secondes.
Then rev steady at about 750rpm, like all is normal but emits a loud knocking sound.
Then after about 1 minute, he suddenly starts to rev steady too at around 1100 rpm by himself. I touch nothing, he just changes his rev speed by himself.


This issue has started one day ago after we sail in pretty strong weather condition.
But i dont know if it is related (first I was thinking that some dirt had stuck the filter or the injector, but it should do the opposite behavior and rev lower)

I recently own this boat.
I already changed the exhaust elbow (avgasrör) as the gas part was cracked ( water part was still good)
I planned to replace the decarbonizing kit as it is leaking a bit from the gasket.
I just saw today that the oil filter was almost unscrewed so it was also a reason of one of the oil leak, so I tightened it more.

I have not done yet the replacement of all the diesel filter (2 filters, pump), neither the vent.
The diesel in the tank is probably 3 years old. I plan to empty it, even if after pumping it a bit in a bottle it looks like good.

I know it would be good to do all the nornal maintenance before to ask if someone had the same issue with this idle rev changing by itself.
But i would appreciate any advice, because i am surprised that it starts so well (like immediately, which should mean he has a good compression, so good valves and piston rings, isnt it?) but has this strange rev increasing by himself.

Could it mean that he uses the oil as gas?
Or is there other explanations?

The knocking sound is only at about 750 rpm. Before he was not knocking loud like this.
It has started one day ago too with this issue of rev increasing by himself at about 1100 rpm.
At 1100 rpm there is no knocking sound.

Tack så mycket for any ideas

Skriv svar