c55 eller 2-krona?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ruben

c55 eller 2-krona?

Inlägg av Ruben » tis 13 jun 2006, 10:24

Hej alla seglare

Öppen dagseglare for 1-3 seglare.
En snabb fundering vilken av dessa 2 skulle ni rekommendera:
c55 för ca 100´
2-krona för ca 50´

Ha en skön sommar
Ruben

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 13 jun 2006, 12:19

C55

+Större (om ni ska vara upp till 3 pers)
+Möjlighet till övernattning med kapell/sittbrunnstält
+Möjlighet till längre seglatser

+/- Kölbåtskänsla

-Dyrare
-Mer arbete

2krona

+Billigare
+Mindre jobb
-lite liten

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 13 jun 2006, 12:22

Har du funderat på en Soling?

http://www.blocket.se/vi/8223066.htm?ca=17_s

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 13 jun 2006, 14:07

Både C55 och Tvåkronan är skolbåtar, något underriggade två/tremansjollar och dyra.

Av de två skulle jag välja en begagnad Tvåkrona - många segelklubbar byter sådana till C55 som numera är rekommenderad av SSF som tvåmansbåt i seglarskolor och för matchracing på nybörjarnivå. Men C55:an är dyr i förhållande till vad den ger - man kan få en fungerande (men inte topptrimmad) \"riktig båt\" för halva slanten (H-båt eller IF, t ex). C55:an kan vara intressant om man vill tävla med den och har fler sådana i närheten, annars ger Tvåkronan 90 % av funktionen för mindre än halva priset. Att övernatta i tält gör man lika lätt i en sådan - varför man skall tälta i båten när man kan tälta bättre iland har jag inte klart för mig.

Men det finns också andra roliga båtar som är mycket billigare och ger (minst) lika mycket segling för pengarna, t ex en äldre 470 eller Snipe eller kanske (som föreslagits) till och med en Soling. Men då är Tvåkronan och C55:an robustare och enklare att sköta - gamla racers kräver en hel del meck.

Har man runt 100K att sätta i projektet och vill ha nytt, lätt och trailerbart skall man också kolla in Fabola Campus innan man bestämmer sig.

//HQ

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tis 13 jun 2006, 16:05

Titta på engelska Squib och månge andre från England. I England finns en mycket mere interassant minibåtstradition enn i Sverige och dom andre nordiska länder.
Steen
Danmark

Skriv svar