Spinnacker
Spinnacker
Är på jakt efter en spinnacker till en Albin 78 och undrar om det är någon som vet om det finns spinnacker från nån annan båt som kan passa. Till exempel expressen har lika stor spinnacker, kan det vara något?
-
matsa
på några 707:or seglar man med en genua som har längre förlik och så är underliket ngt kortare än orginal. dom har LYS-cert eftersom måtten inte stämmer, men jag vill minnas att dom har samma lys som standard 707:or. ytan blir ju densamma. så jag misstänker att du får samma lys eller annars kan det ju inte bli mer än 1 procent högre. det är väl klokt att köra med express-spinnaker. då kan du ju få tag i hur mycket segel som helst nästan, till vettiga priser åxå. lys-certet kostar 400 första året och sen kostar det 200 spänn att förnya varje år. jag tycker det verkar jättevettigt. du kan ju även skriva in i lys-certet att du har längre spinnakerbom för det är ju inte fel med en bredare spinnaker /m
-
matsa
då finns det väl INGEN anledning att betala mkt mer för en ny spinnaker. köp en express-spinnaker istället. du lär väl få ett par stycken minst för samma pengar som en ny kostar. skillnaden i storlek spelar absolut ingen roll. för ett antal år sen så körde jag med express-spinnaker på en rock 20. det gick kanonbra! det är bara att slå till!!! /m
Spinnacker till 6,5m mast
Jag lånar tråden lite i hopp om hjälp.
Jag letar efter begagnad spinnacker till en Wharram Tiki21 Katamaran. Den har en kort mast på 6,5meter. Men är 3,66m bred. Så ett alternativ kan vara att beskära underkanten på en för stor spinnacker.
Någon som har förslag på vad som kan passa, eller har nått till salu?
Gunnar
Jag letar efter begagnad spinnacker till en Wharram Tiki21 Katamaran. Den har en kort mast på 6,5meter. Men är 3,66m bred. Så ett alternativ kan vara att beskära underkanten på en för stor spinnacker.
Någon som har förslag på vad som kan passa, eller har nått till salu?
Gunnar