Alternativa segel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
joscariot
Rookie

Alternativa segel

Inlägg av joscariot » tis 06 jun 2006, 13:11

Hejsan!
jag har en Trisskryssare med gamla sunkiga segel. Då jag inte har större lust att lägga ned för mycket pengar på nya segel har jag en liten fråga. Finns det någon lista för alternativa båtmärken, typ Maxi, Albin o.s.v som går att använda eller är det bara att kolla segel för segel?

Med hoppfulla hälsningar

Johan

matsa

Inlägg av matsa » ons 07 jun 2006, 15:53

kolla LYS-tabellen och jämför mått så kanske du kan hitta nåt som passar. annars kan du kanske köpa beg kappseglingssegel från nån populär båttyp och skära ner dom lite så dom passar din båt. det är nog det billigaste alternativet att få BRA segel. själv kör jag med starbåtsfock och nerskuren starbåtsstor på en av mina båtar. ett mkt mer prisvärt och bättre alternativ än att köpa billiga typ polska \"skitsegel\". alla fall om du har lite krav på formen. /m

matsa

Inlägg av matsa » ons 07 jun 2006, 16:04

PS jag har köpt polsksydda segel 2ggr från 2 olika ställen. det ena var en stormfock som är fantastiskt fin form på och rejält gjord. det andra var ett storsegel och det var det sämsta skit jag varit med om. det gick inte att resoner med dom jag köpt ifrån heller för enligt dom så var seglet mkt bra. i fortsättningen blir det svenska segelmakare eller ev från dom som sydde stormfocken. den senaste focken fick north sy. känns bäst att inta chansa

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 07 jun 2006, 20:19

Jag köpte segel från Q-sails till min Triss som uteslutande skall användas till kappsegling. De är sydda i Turkiet och är fruktansvärt billiga om man jämför med Northsegel. Om de är bra återstår att se men de är mycket fint sydda och materialmässigt tipp topp. Jag betalde exempelvis 5500 sek för en fin fock i Maxx duk med rutgerson beslag, hos Northen kostade en fock i halvbra Dacron 9000 sek.

Återkommer i frågan om det finns billiga men bra alternativ. /Dan

Mariage
Silvermedlem

Inlägg av Mariage » ons 07 jun 2006, 20:52

Även här säljs det begagnat
http://www.uksyversen.com/
Mvh
Urban
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears

Skriv svar