Gelcoat på epoxi?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Snedseglaren
Guldmedlem

Gelcoat på epoxi?

Inlägg av Snedseglaren » fre 02 jun 2006, 08:28

Jag har fyllt igen några hål på däck efter avlastare. Jag har borrat ur och fyllt nästan hela vägen upp med epoxi.

Jag har sedan tänkt att spackla igen med gelcoatspackel (sådan med härdare) ovanpå epoxin.

Men nu nämnde någon att gelcoaten inte fäster på epoxin...kan det stämma?

Det kanske räcker om den fäster på kanterna runt hålet.

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 02 jun 2006, 10:13

Det riktigt att det kan vara svårt eller omöjligt att få gelcoat att fästa på epoxi. Det hela beror på vilken sorts epoxi man använt, de gammaldags systemen som west är (eller möjligen var?) fenolbaserade och på dessa fäster inte piolyester alls (den härdar inte) På modernare system som tex NM275 brukar det gå bra med gelcoat om epoxin fått härda ut ordentligt dvs mins 2 veckor i rumstemperatur.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » fre 02 jun 2006, 10:18

Jag har lagat ganska många hål som du talar om. Har aldrig haft problem att det inte fäster på så små lagningar.
Brukar köra med sådan epoxi du hittar i vilken matvaruaffär som helst, då förpackningen är trevlig. Två sprutor som sitter ihop.

Snedseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Snedseglaren » fre 02 jun 2006, 11:29

Jag har fyllt med West....hur gör jag då?

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 02 jun 2006, 11:33

Provar vad som händer på en lagning........

Grodsjöseglarn
Erfaren medlem

Inlägg av Grodsjöseglarn » fre 02 jun 2006, 11:45

Problemet är väl att epoxin är väldigt tät (vilket ju är bra under vattenlinjen då det hindrar att vatten tränger in) och därmed får gelcoten eller vilken annan färg som helst svårt att fästa. Trodde att det räckte med att rugga upp ytan med typ 80 papper för att det ska fästa?

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 02 jun 2006, 14:36

Nej, det är en kemikaliegrej också. Då borde man kunna komma runt det genom ett spärrskikt av någon lämplig sort (glasfiberprimer). Jag hade dock provat att lägga på direkt på en lagning eller eller två. Skrapa fram ren yta i glasfiberdäcket, fasa i 45 grader och lägg i gelcoat. Tejpar du ovanpå tillfälligt behövs inget paraffinvax i gelcoaten för att den skall härda även på ytan.

Överkurs: Om du lägger lite fett på däckets halkskyddsmönster kan du sedan lägga en klatt vit silikon där. \"Klatten\" skall vara litet större än ditt största hål. Sätt en kort träbit i silikonen, och låt det hela härda (fettet gör så det inte fastnar). När det härdat har du en \"stämpel\" som kan användas för att pressa in halkskyddsmönster i gelcoaten, samtidigt som den stänger ute luften. Vanligt bilvax duger som \"släppmedel\"

//HQ

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 02 jun 2006, 19:36

Det går inte att få en bra vidhäftning mellan polyester och härdad epoxi. Det beror på ytspänningen.

Eventuellt kan det finnas vissa primers som man först målar på epoxin, och sen lägger man på polyestern innan primern härdat helt. Men jag är inte säker. Sök runt på internet och se vad du hittar.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 02 jun 2006, 21:43

Hej

Det viktiga är att få en UV-spärr på epoxin.
Epoxi är helt kass vad det gäller UV.

Mitt tips om du inte vet vilken epoxi som har använts är att bränna ytan, gör sedan rent lite lätt och lägg på topcoat.
Calle

Se gla ut

Skriv svar