Gelcoat på epoxi?
-
Snedseglaren
- Guldmedlem
Gelcoat på epoxi?
Jag har fyllt igen några hål på däck efter avlastare. Jag har borrat ur och fyllt nästan hela vägen upp med epoxi.
Jag har sedan tänkt att spackla igen med gelcoatspackel (sådan med härdare) ovanpå epoxin.
Men nu nämnde någon att gelcoaten inte fäster på epoxin...kan det stämma?
Det kanske räcker om den fäster på kanterna runt hålet.
Jag har sedan tänkt att spackla igen med gelcoatspackel (sådan med härdare) ovanpå epoxin.
Men nu nämnde någon att gelcoaten inte fäster på epoxin...kan det stämma?
Det kanske räcker om den fäster på kanterna runt hålet.
Det riktigt att det kan vara svårt eller omöjligt att få gelcoat att fästa på epoxi. Det hela beror på vilken sorts epoxi man använt, de gammaldags systemen som west är (eller möjligen var?) fenolbaserade och på dessa fäster inte piolyester alls (den härdar inte) På modernare system som tex NM275 brukar det gå bra med gelcoat om epoxin fått härda ut ordentligt dvs mins 2 veckor i rumstemperatur.
-
Snedseglaren
- Guldmedlem
-
Grodsjöseglarn
- Erfaren medlem
-
Herr Q
Nej, det är en kemikaliegrej också. Då borde man kunna komma runt det genom ett spärrskikt av någon lämplig sort (glasfiberprimer). Jag hade dock provat att lägga på direkt på en lagning eller eller två. Skrapa fram ren yta i glasfiberdäcket, fasa i 45 grader och lägg i gelcoat. Tejpar du ovanpå tillfälligt behövs inget paraffinvax i gelcoaten för att den skall härda även på ytan.
Överkurs: Om du lägger lite fett på däckets halkskyddsmönster kan du sedan lägga en klatt vit silikon där. \"Klatten\" skall vara litet större än ditt största hål. Sätt en kort träbit i silikonen, och låt det hela härda (fettet gör så det inte fastnar). När det härdat har du en \"stämpel\" som kan användas för att pressa in halkskyddsmönster i gelcoaten, samtidigt som den stänger ute luften. Vanligt bilvax duger som \"släppmedel\"
//HQ
Överkurs: Om du lägger lite fett på däckets halkskyddsmönster kan du sedan lägga en klatt vit silikon där. \"Klatten\" skall vara litet större än ditt största hål. Sätt en kort träbit i silikonen, och låt det hela härda (fettet gör så det inte fastnar). När det härdat har du en \"stämpel\" som kan användas för att pressa in halkskyddsmönster i gelcoaten, samtidigt som den stänger ute luften. Vanligt bilvax duger som \"släppmedel\"
//HQ