Segla själv - Bra taktik önskas!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
david

Segla själv - Bra taktik önskas!

Inlägg av david » tis 08 jun 2004, 11:26

Jag har en mindre segelbåt (ca 6 m) och jag funderar på att segla lite själv, utan gast. Hur ska man hissa segel på smidigast sätt, man vill ju att båten ska ligga kvar i vindögat? Jag brukar dessutom släppa ner bommen innan jag hissar seglet från den hake som den är fäst vid akterstaget i hamn. Det gör att det blir jobbigare sista biten då jag ska hissa storen. Är tanken att den ska sitta kvar i denna hake ända tills seglet är hissat? Det känns som att infästningen till haken skulle kunna släppa om man få vind i storen innan man har lossat haken...

När jag tar ner focken brukar jag få gå fram på fördäck och hjälpa till och dra ner den och beslå seglet vid mantåget. Det känns lite \"riskabelt\" om man är själv att lämna sittbrunnen över \"längre tider\". Kan man sätta ett block vid förstagsinfästningen och hjälpa focken ner från sittbrunnen?

Finns det andra tips och trix som kan vara bra att tänka på som förenklar?

Lasse A

Inlägg av Lasse A » tis 08 jun 2004, 12:14

Dirken håller upp bommen i hamn, den bör nog tas bort innan du hissar storen. Risken är att om du får drag i seglet så påfrestas den onödigt mycket och kan släppa. Men en 6-metersbåt kan inte ha så mycket segel så det är jobbigt att ta upp det sista biten, visst går det tyngre men det är inte enorma krafter. Dags att träna lite? :wink:

Det borde fungera bra med ett block i halshornet som hjälper ner förseglet, jag har sett tips på andra forum om liknande system. Men man måste nog ändå gå fram på fördäck för att beslå seglet så det inte far i vattnet. Ett tips är att montera ett roderlås typ Tiller-Lock (art nr 3948 på Hjertmans) för att hålla båten i vindögat eller bygga ett liknande själv. Principen är enkel, ett block monteras under rorkulten och en lina dras 2 varv runt blocket, när man höjer rorkulten så spänns linan och låser.

Absolut bäst är att investera i rullsegel typ Furlex, alla problem med försegel är borta och man slipper blöta segel i ruffen. 8)

Freddan
Guldmedlem

Inlägg av Freddan » tis 08 jun 2004, 19:40

Ett bra tips är att byta till en dirk som går ända upp i masttoppen. Det är betydligt mer praktiskt än den typen du har, tycker i alla fall jag. Du behöver då inte slacka dirken förrän storen är satt, ingen fara om båten skulle \"segla\" lite.
Sätt även ett block i halshornet och dra sedan en så tunn lina som möjligt från sittbrunnen via blocket upp till fallhornet genom pistolhakarna, så slipper du springa på däck i onödan. Särskilt bra när det blåser mycket och focken vill blåsa uppför förstaget.

Härligt att vara ute ensam, det har blivit för lite av det sista tiden.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 08 jun 2004, 21:58

Det borde inte vara så tungt att hissa storen sista biten. Om du har travare och redan mastat på så kan du dränka in en liten svamp med glidspray och pilla in den i masten ovanför översta travaren. Sen hissar du och förhoppningsvis minskar friktionen. Yes - svampen fastnar i toppen och får sitta där säsongen ut. :D

Rullfock!!! :D :D :D

Mattias

Inlägg av Mattias » fre 11 jun 2004, 21:21

Om du fäster en tunn lina i svampen så kan du dra ner den...!

Jens K

Inlägg av Jens K » sön 13 jun 2004, 21:25

Det är underbart att segla själv! Jag har aldrig tyckt att just segelmanöver är speciellt problematiska med ensamsegling, det är betydligt knepigare att lägga till, framförallt med ankare akterut.

Det viktigaste är att du lär dig hur just din båt beter sig när den ligger stilla. De flesta små båtar är av konstruktionen lovgiriga så de vill gå upp i vind när man släpper rodret. Det har den trevliga effekten att du inte behöver hålla båten i vindögat med motorn när du ska hissa segel. Istället stänger du av motorn och börjar hissa bara en bit av storen. Då lovar båten upp, du hissar mer. När vinden tar tag i seglet så slutar du hissa och väntar tills båten lovat upp igen osv tills seglet är uppe.
Alla båtar gör inte riktigt så. En nordisk folkbåt t ex vill lägga sig lite snett i vinden, och det blir lite svårare att hissa seglet ensam eftersom bommen pekar ut på sidan. Men det går ändå.

Varianten med att surra rodret och låta motorn gå brukar inte fungera så bra på små båtar eftersom de inte är så kursstabila. Då får du gå bak och justera kursen hela tiden. Dessutom är det bra att lära sig hantera sina segel utan att ha motorn i gång.

Det finns faktiskt folk som ankrar upp för att hissa segel, det håller ju nosen i vind. :lol:

Jag brukar också gå fram för att ta ner focken. Det går så pass fort att jag aldrig känt att det är nåt större problem. Jag surrar den inte, den ligger snällt kvar innanför pulpiten. Däremot slår jag fockfallet runt pulpiten ett slag så det inte fladdrar iväg så dant.

Jag brukar även byta försegel under gång ibland. Då skotar jag storen tajt, går fram, tar ner focken, hänger av den och stoppar den i förluckan. Sedan fast med genuan och upp med den. Skoten är klara och färdiga på seglet redan. Under tiden kryssar båten snällt av och an av sig själv för bara storen och med rodret helt fritt. Blåser det lite mer brukar jag börja med att lägga bi.

Rullfock är för latmaskar. :P

Gäst

Re: Segla själv - Bra taktik önskas!

Inlägg av Gäst » ons 16 jun 2004, 11:58

david skrev:Jag har en mindre segelbåt (ca 6 m) och jag funderar på att segla lite själv, utan gast. Hur ska man hissa segel på smidigast sätt, man vill ju att båten ska ligga kvar i vindögat? Jag brukar dessutom släppa ner bommen innan jag hissar seglet från den hake som den är fäst vid akterstaget i hamn. Det gör att det blir jobbigare sista biten då jag ska hissa storen. Är tanken att den ska sitta kvar i denna hake ända tills seglet är hissat? Det känns som att infästningen till haken skulle kunna släppa om man få vind i storen innan man har lossat haken...

När jag tar ner focken brukar jag få gå fram på fördäck och hjälpa till och dra ner den och beslå seglet vid mantåget. Det känns lite "riskabelt" om man är själv att lämna sittbrunnen över "längre tider". Kan man sätta ett block vid förstagsinfästningen och hjälpa focken ner från sittbrunnen?

Finns det andra tips och trix som kan vara bra att tänka på som förenklar?
Men asså..

Snacka om att du gör det omständigt.

1. Lossa haken efter du hissat storseglet, bomen ska inte vara upp låst överhuvudtaget utan det är storseglet ensamt som ska bära det. Du kan hissa både fock och stor förtöjd ihamn och sedan ta ner dessa och fästa så det är busnenkelt att hissa väl ute ur hamn.

2. Släpp roder så går båten automatiskt upp i vind, och därmed förlorar du all kraft och fart, så har du bara lite distans till närmaste land behöver du inte oroadej ett minsta dugg.

Ps. Vindögat är rakt up mot vind. Där ligger man aldrig om man vill segla, för det är tekniskt helt omöjligt. Du menar nog kryss.

Jag är helt novis på segling med, men efter att tvingat mej till några ensams3eglingar har jag fått lite småkoll, men jag seglar som en kratta.

Tips! Skota inte för hårt!

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 16 jun 2004, 12:02

Freddan skrev: Sätt även ett block i halshornet och dra sedan en så tunn lina som möjligt från sittbrunnen via blocket upp till fallhornet genom pistolhakarna, så slipper du springa på däck i onödan. Särskilt bra när det blåser mycket och focken vill blåsa uppför förstaget.

Härligt att vara ute ensam, det har blivit för lite av det sista tiden.
Fredrik. Din förklaring låter som jag behöver prova, men jag förstår inte helt. du har ingen bild du kan demonstrera exakt vad du menar?

Gäst

Är det såhär?

Inlägg av Gäst » ons 16 jun 2004, 15:23

Jag kom på det. Ni menar såhär helt enkelt?

Ursäkta nybörjarfasonerna..

Bild

anti
Silvermedlem

Inlägg av anti » ons 16 jun 2004, 20:49

Så har iaf jag haft det två säsonger nu, väldigt praktiskt att kunna reva från sittbrunnen och en utmaning att få focken att lägga sig snyggt.

Gecko
Rookie

Inlägg av Gecko » sön 11 jul 2004, 22:22

klara segla min båt själv (ca 6 meter) första gången jag segla... går helt utmärkt! Dra upp seglet sista biten... har du inga vinchar? (svavning?)... Sen att komma upp i vindöga... Du skotar in storen.. då går båten automatiskt upp i vindöga hela tiden.. Eller så går den i cirklar.. men det är väl inte så jobbigt? Du drar ner focken och sen storen när du ska ner seglerna.. ska du ta upp din börjar du med storen bara... Hur enkelt som hellst! ;)

Tjocka Trisse

Ta ner försegel

Inlägg av Tjocka Trisse » sön 08 aug 2004, 21:58

Vad är vitsen med att dra linan för revning av försegel genom seglets pistolhakar? Jag har en lina till försegelfallet (med block vid halshornet) men den går inte genom pistolhakarna och det fungerar utan problem ändå.
Är det någon fördel med lina genom pistolhakarna, jag tycker det verkar lite trassligt att dra linan genom pistolhakarna.

Orvar

Ensamseglare

Inlägg av Orvar » sön 15 aug 2004, 18:48

Jag brukar segla själv och hade i många år en 23-fotare som gick som tåget. Det där med nerdragslinan till focken ska nog inte dras igenom skothakarna utan man kan trä den lite sick-sack så att inte linan hänger långt ut på sidan när man seglar. Den håller sig till förstaget då.
Flera tidigare har tipsat utmärkt om det här med att båten klarar sig själv mot vindögat, min båt var sådan att skotade man storen hårt mitt i brunnen så började hon själslå mycket rgelbundet. Det krängde en del men det fungerade utmärkt. Prova!
Du ska absolut ha en dirklina som går ner i brunnen om du tycker det är jobbigt att hissa. Du släpper då på dirken när storen är uppe. Se till att den är lagom spänd sedan så den inte
trasslar sig i häckstag eller något. Ett ännu bättre alternativ är en kickbom, då behöver du aldrig få ned storbommen.
Vid hårt väder, använd väst med riktig metallögla och ha ett platt band spänt på däcket på bägge sidor! Ha ett säkerhetsband mellan din väst och
bandet så blir du kvar ombord. Seglar du över öppet hav så behöver du ingen flytväst utan en säkerhetslina för att alltid alltid vara kvar på båten.
Flytväst behöver man bara när man är nära land. Lite fatalistiskt men ändå....
I medvind går det utmärkt att segla spinnaker själv. Strunta i storseglet, ta bara upp spinnarbom och gajar! Skitkul! River spinnaren gör du enkelt från brunnen genom att släppa ut bomgajen med ena handen och dra i lägajen med den andra tills sglet inte längre fyller. Sedan så är det bara att ta ner.
Ensamseglare ska ha mycket att äta och dricka väl förberett samt hink i sittbrunnen att göra behoven i. Dumt att stå och pissa från en vinglig liten båt under gång.
Ps jag seglar en 32 fotare numera, ofta själv. Jag fuskar numera och
använder autopilot och har toalett mm. Men ändå, många tricks är de samma. Vid grov elak sjö och längre resor över hav så använder jag
toaletten sparsamt. Den ligger i förpiken och det gör det hela jävligt obekvämt. Jag pissar i hink fortfarande då.
Lycka till.

david

Tack!

Inlägg av david » mån 16 aug 2004, 11:09

Tack för alla seriösa och hjälpsamma svar! Både jag och säkert många andra kan ha nytta av dem!

Superbe

Ensamsegling är roligt!

Inlägg av Superbe » lör 02 okt 2004, 13:06

Hej!

Innan jag träffade min sambo så ensamseglade jag mycket med min tidigare båt, en RJ85:a. Det var inga som helst problem.
Jag kan tipsa dig om ett par saker. Någon hade skrivit i sitt inlägg om att skaffa en \"ordentlig\" dirk, vilket är väldigt bra. Jag gjorde min dirk på följande vis...
Jag hade en tamp som satt fast i toppen, i akterstagsinfästningen. Den tampen var ca 0,5 m kortare är förliket på storseglet med andra ord när tampen sitter på plats så skall den vara en halv meter ovanför bommen.
I nedre ändan på denna tamp splitsar du in en kaus så att du får en ögla.
Sedan tar du en tamp (beroende på om du har neddragna fall eller ej) som är bomlängden + 2 m eller dubbla bomlängden plus 2 m och trär den genom bommen, knyter fast den i \"öglan\" och sedan har du din dirk klar.
På det här viset behöver du inte köpa en massa dyr tamp och en massa bök att trä den genom masten.

När det gäller förseglet så kan jag av egen erfarenhet berätta hur jag gjorde. Jag tog alltid ner storseglet först, dels så kan man göra det mesta erbetet från sittbrunnen, dels minskar du farten på båten samt att skulle du trilla över bord när du håller på med förseglet så sticker inte båten iväg.
Med farten från förseglat hade man precis lagom fart för att segla ända in till bryggan.

Lycka till!
//Claes

Skriv svar