Lohi 17 ??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Lohi 17 ??

Inlägg av Ravage » lör 13 maj 2006, 09:11

Alla,

Är snart klar med Ravagen och Triss Norlinen.....börjar redan fundera på vad jag skall hitta på i vinter då det inte går att segla. Såg en Lohi 17 till salu och den får lagom plats i garaget :roll: och kan därför helrenoveras under vintern.

Har någon erfarenhet från denna båt ? Skulle vara intressant att få en beskrivning på hur den ser ut i botten, raka linjer eller nerbyggda ?

De säger att den seglar kass men samtidigt kanske de som seglat den gjort det med dåliga förutsätningar på alla sätt.

Tacksam för info om någon har.

mvh /Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 14 maj 2006, 22:09

Dan, kom igen...

Fokusera nu på det du har, det är där du ska lägga dina ansträngningar.. :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 15 maj 2006, 17:02

Dan, vill du ha en snabb liten båt så leta efter en Chess. Carl Beyer ritad och föregångaren till CB 66, 2 kojplatser under en liten överbyggnad.
Plan i botten och mycket snabb på undanvindar. Kolla här på båtfakta får du se.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 15 maj 2006, 18:01

Calle C skrev:Dan, kom igen...

Fokusera nu på det du har, det är där du ska lägga dina ansträngningar.. :wink:
Jaha, plötsligt blir man nedtagen på jorden igen ... :lol:

Calle, du kan inte ana så fokuserad jag är på det jag har just nu, det jobbas nattetid under ficklampans sken. Fick focken idag, ser riktigt fin ut. Skall maila dig en bild får du se på ett "rasersegel"

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 15 maj 2006, 18:07

J@nne skrev:Dan, vill du ha en snabb liten båt så leta efter en Chess. Carl Beyer ritad och föregångaren till CB 66, 2 kojplatser under en liten överbyggnad.
Plan i botten och mycket snabb på undanvindar. Kolla här på båtfakta får du se.
Janne,

Tanken med en 3:dje båt var att stilla den värsta "midwinther" frustrationen genom att kunna smyga ut i garaget och pilla lite på ett flytetyg. Chessen är för dyr och komplicerad, har seglat en sådan tidigare. Fick bilder på Lohin idag och kan direkt säga att det inte finns någon potential i den båten. Får väl sätta upp Pfaffen och sy segel i vinter istället för att pilla på båtar. Har en massa fin segelduk i garaget.

/Dan

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 15 maj 2006, 18:30

Hej Dan, har du för mycket tid över så kan du ta med dig Pfaffen hit och sy nya segel till min D 78, den nya gennakern skämmer de gamla seglen såpass mycket att det får bli ny stor och fock till nästa säsong. :wink:

Jag har planer på triradialskuret i laminat av något slag, har du tips?

/J@nne

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 16 maj 2006, 16:06

Lohi 17 var väl en nyare tappning av Joe 17, en modell av vilken det finns hundratals i Finland. Ritad av Hans Groop, H-båtens skapare. Något vajs var det med båten, hade en tendens att kantra eller nånting i den stilen, om jag minns rätt. Kanske det blev rättat. En entusiastiskt förening finns det i alla fall i Finland alltjämt.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 16 maj 2006, 19:09

J@nne skrev:Hej Dan, har du för mycket tid över så kan du ta med dig Pfaffen hit och sy nya segel till min D 78, den nya gennakern skämmer de gamla seglen såpass mycket att det får bli ny stor och fock till nästa säsong. :wink:

Jag har planer på triradialskuret i laminat av något slag, har du tips?

/J@nne
Janne,

Tid över....ja, det är ju en definitionsfråga det där :roll:

Det var så länge sedan jag jobbade som segelmakare att jag inte skulle våga mig på att designa ett segel på frihand, det finns bara ett fåtal kvar i Sverige som skulle kunna komma undan med sådant, och jag tillhör definitivt inte någon av dem :cry: Ett vindskydd kanske hade lyckats :D

Jag vet en kille med en Dominant 78:a i Stenungsund som har fått tag i billiga laminat segel till sin Dominant 78:a. Dessa segel stog betydligt bättre än de dyrare han införskaffat tidigare. Jag har även ett par andra tips som jag med hänsyn till reklam förbudet mailar dig istället.

/Dan

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » tis 16 maj 2006, 21:08

Skriv svar