Lagning av plast däck

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Natte

Lagning av plast däck

Inlägg av Natte » lör 06 maj 2006, 14:43

Hallå där!
Ja nu har jag köpt min första segel båt och det blev en Albin viggen. Båten var billig och där av lite små fix. Jag har gjort det mesta men har fastnat lite vad gäller däcket percis till ovanför förnstret babord sida. Det är flera små sprickor där så det svajar rejält i \"taket\" när man går där. Det samlas även vatten där oturlit nog när båten ligger plant och givetvis så har vattnet sökt sig igenom.
Frågorna är nu:
-Hur lagar jag det så det håller?
-Hur får jag det att inte synas så mycket för båten är ju gammal så det är ganska solblekt plast.
///
Tacksam för svar
///
Skepp och hoj

Mariage
Silvermedlem

Inlägg av Mariage » lör 06 maj 2006, 17:08

Hej,jag måste svara så kanske fler gör detsamma.Det där låter inte bra i mina öron,jag hoppas båten var billig för om det har gått igenom som du skriver,så är det väl bara att segla i år och riva upp skiten till nästa år. Plasta om skadan,ta hjälp av någon som kan,eller det kanske du själv kan?Det finns hjälp här på forumet även om inte jag är någon hejare.
Lycka till.
M
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears

Fribbe

Inlägg av Fribbe » lör 06 maj 2006, 21:22

Låter inge vidare... Är det över en stor yta?
Det låter som att vi kan konstatera att däcket är ganska illa tilltygat så att laminatet på denna yta är fullständigt krossat.
En grej skulle kunna vara att slipa ner laminatet från undersidan vid skadan och till ca en decimeter utanför området. Slipa så tunnt så du i princip bara har något att laminera på. Borra några hål rakt igenom först så du ser att du inte slipar igenom. Laminera upp tjockleken på nytt.
Sprickorna på ovansidan kan du sedan bredda till v-form och fylla med gelcoat.
Det är en möjlig lösning men det är ett ganska stort jobb.
Sedan undrar man ju vad båten har råkat ut för så att en sådan skada har kunnat uppstå.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » sön 07 maj 2006, 08:36

Hej!
Ett däck är ofta byggt i två plastlager med ett distansmaterial emellan.

Vid en skada i ytskiktet kan vatten tränga ner i däcket och orsaka de problem du beskriver,speciellt om balsa har använts som distansmaterial.

Används Divinycell pvc-kärna kan det vara en krosskada.

Det är enklast att laga skadan OVANIFRÅN!

Ta ett borrprov med en liten hålsåg (20mm) och titta vad som har hänt och vad det är för material.

Du får förmodligen skära upp översta plastlagret över skadeområdet.
Gör du detta försiktigt,så kan du återanvända samma bit vid
slutmonteringen.

Rensa bort skadat distansmaterial och låt resten torka ur,gärna med avfuktningsapparat.

Rikta upp däcket till ursprunglig form(underifrån)

Plasta dit nytt distansmaterial av samma typ som tagits bort.
Plasta dit det översta plastlagret.

Slipa ur skarvarna där du skar upp däcket och plasta igen med glasfiber.

Som plast kan Epoxy användas.(Iakttag säkerhets föreskrifter)
Spackla och slipa jämnt.
Som slutfinish målar du däck och ruff med International 2-komponentlack.

Det finns fler metoder beroende på skadans art och materialtyp.
Återkom med fakta uppgifter vad gäller distansmaterialet,PVC eller Balsa.

Hälsningar Miwa

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 08 maj 2006, 08:16

Tycker Fribbes förslag att laga underifrån låter vettigt. Så slipper du den lilla detaljen ”Som slutfinish målar du däck och ruff med International 2-komponentlack.” :( . Om det nu är ett dubbellaminat så skär du bort det inre plastskicktet och skrapar bort distansmaterialet. Slipa rent ytan och sen kan du laminera mot ytterhöljet inifrån. Vad vet jag men kanske 20 skikt glasfiberväv, använd epoxi för god vidhäftning. Tror inte det är nödvändigt att bygga upp dubbellaminatet på den här ytan.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 08 maj 2006, 19:58

Hej!

Svar till \"Gäst\".

Har du plastat underifrån nån gång?

20 lager,utan vacuumbag?

Hälsningar Miwa

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 09 maj 2006, 23:22

Båten sjunker ju inte på grund av detta...!!
Utan ha en skön sommar med din nya båt! (kommer inte att bli mycket värre på en sommar) Så fixa det hela till hösten... och kanske lite på våren...

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 09 maj 2006, 23:31

Tillägg... Såklart! Tipsen ovan är kanon!!! Ville bara avdramatisera det hela=)

Natte

Till hösten

Inlägg av Natte » tor 11 maj 2006, 09:36

Jag vill börja med att tacka för alla tips verkar ju vara ett projekt i sig det här... kommer nog att göra det hela efter sommaren som både \"Mariage och gäst\" var inne på. Som saggt tcka för tipsen
///
Skepp och hoj :)

Skriv svar