4-taktare till Maxi 77

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Puffin
Rookie

4-taktare till Maxi 77

Inlägg av Puffin » sön 30 apr 2006, 07:42

Jag har i dag en 8-hk Yamaha utombordare till min Maxi 77. Motorn fyller 25 år i år och börjar sjunga på sista versen. Jag har titta lite på lämpliga 4-takts utombordare, men hittar inge som riktigt faller mig i smaken. De 8-10 hästkrafters motrorer som jag sett väger åt skogen för mycket, nästan 40 kg. Räcker det med 6 hk tro? Jag skulle gärna ha möjligheten att montera växel och gas reglage i suttbrunnen, men hittar inget på nätet om motorer med denna möjlighet. Jag skulle vara tacksam för lite erfarenheter av en tyst och lätthanterlig 4-takts utombordare på en Maxi.

// Puffin 3632
I bought a boat the other day,
a little boat but fine
And now I own the river way
and all the sea is mine. -

conado
Trogen medlem

Inlägg av conado » sön 30 apr 2006, 21:50

En god vän till mig har använt (till sin numera sålda Maxi 77) en 4-taktare YAMAHA 9.9 HK MED REGLAGE I SITTBRUNN och varit väldigt nöjd..
Du kan få hans adress av mig om du vill veta mera. En sak är klar: sedan han bytte från en 2-takts 6-hästare till 4-taktare använde han motorgång i dåliga vindar åtminstone 50 % mera än tidigare
conado@spray.se.

Skriv svar