Klädsel i ruffen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Hans-Erik

Klädsel i ruffen

Inlägg av Hans-Erik » ons 02 jun 2004, 12:48

Plastmattan i taket i ruffen har släppt lite här och var. Skarvarna är inget problem, bara att limma med kontaktlim. Men den har även släppt på vissa ställen mitt i. Då funderar jag på att istället för att skära ett snitt för att få in limmet, spruta in det med någom form av spruta och sedan trycka till. Någon som har erfarenhet? Finns det spruta och lämpligt lim? Detta har väl drabbat de flesta som har en äldre båt. Hur har ni gjort? Jag tänker INTE klä om, klädseln är fortfarande snygg och behöver bara fästas om på några ställen.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 09 jun 2004, 20:49

Finns juh lim med en en typ ihålig nål på flaskan, du skulle väl kunna använda en sådan?

Hans-Erik

Klädsel i ruffen

Inlägg av Hans-Erik » tor 10 jun 2004, 08:27

Låter bra. Vet du vad det heter och om det lämpar sig för detta ändamål?

Mvh

Hans-Erik

Olof
Rookie

Inlägg av Olof » ons 23 jun 2004, 18:34

Bäste Hans-Erik,

Jag har samma problem och har just börjat höra mig för vad man skulle kunna göra. En kommentar jag fått var att ett varv på Ostkusten påstods använt värmepistol på lämpligt avstånd och lyckats få mattan att fästa igen?? Ett annat förslag jag fått är att använda en limpistol (tror jag att det heter) - alltså där man värmer en limstav. Det finns till dessa \"kanyler\" som man bör kunna sticka in under takbeklädnaden. En klar fördel med denna typ av lim torde vara att det inte behöver luft för att stelna - till skillnad från till exempel kontaktlim.

Likt Hans-Erik är jag mycket intresserad av bra idéer hur man kan lösa detta - borde verkligen vara ett dilemma för mängder av båtägare.
/Olof
Olof

Skriv svar