Återställa teak - något alternativt \"mirakelmedel\"?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tomas G
Diamantmedlem

Återställa teak - något alternativt \"mirakelmedel\"?

Inlägg av Tomas G » tor 27 apr 2006, 18:35

Liksom oxalsyra, klorin och ättika i många fall kan ersätta dyra specialmedel från Hempel, International och de andra stora drakarna så är jag på jakt efter något bra och kostnadseffektivt sätt att fixa till diverse teakdetaljer som blivit dåliga med tiden.
Främst tror jag det är gammal teakolja som torkat in i träet, lager på lager har gjort att teaken numer är nästan svart och teaken ser allmänt vissen och väderbiten ut.

Någon som kan tipsa om en bra \"häxblandning\" som alternativ till de \"Teak restorers\" som finns att köpa. Har kört med stora högtryckstvätten och varmvatten på ytan och lite bättre blev det visserligen men inte helt bra.

Tomas

A-lagarn

Inlägg av A-lagarn » tor 27 apr 2006, 18:38

Tvätta teaken brukar jag göra med rödsprit

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 27 apr 2006, 19:25

Hej
Kör lätt med en slip och olja sedan om du vill.
Det svarta i teaken har du fått för att underarbetet har varit undermåligt vid inoljningen.
Calle

Se gla ut

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tor 27 apr 2006, 19:49

Det finns faktiskt ett välfungerande undermedel:

En liten papperslapp man gnider mot teaken. Men det gäller bara att komma ihåg att den sträva sidan skall vara mot träet.

Q.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » tor 27 apr 2006, 20:42

Jo, jag har även tvättat med sprit och slipat. Och visst, det blir bättre. Problemet är att det sitter ganska djupt in i träfibrerna. Det är bland annat rorkulten som jag ska återställa och det går inte att slipa ned hur mycket som helst.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 27 apr 2006, 23:20

Owatrol har visst ett medel för sjaskigt gammalt trä. Om det bara rör
sig om en rorkult skulle jag nog själv våga prova att borsta den med
målarsoda eller rent av kaustiksoda och låta verka ngn timme. Därpå noggrann sköljning.

Rudi

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 27 apr 2006, 23:27

av ett tillfälle körde jag med scotch-brite som finns på en vanlig disksvamp över teaken och blev förvånad över resultatet. Jag tror nog att det är mer skonsamt än slippapper.

Tittar man på vissa trä-rengöringsmedel så innehåller många också oxalsyra. Sedan är det olja som gäller.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » fre 28 apr 2006, 06:38

Förtvivla icke!

Teak är ett märkligt träslag, så tillvida att dess porer är tillslutna redan från början. Därför är den av mig föreslagna slip-metoden inte på långa vägar så kostsam i material som den skulle vara på andra träslag.

När teak blir svart beror det på en kombinerad oxidations- och biologisk process - det svarat är till stora delar svartnad olja, men också biologiska restprodukter av små otäcka djur, inte helt olika jordslag. Man kan ibland se prickar på inte fullt så oljad teak, och då är de också svarta. Har man låtit missriktat oljeunderhåll och dålig rengöring få ett alltför gott tag återstår bara slipning. Men (som MiniMe antyder antyder med sitt Scotchbrite-tips), man behöver inte slipa djupt, så hav förtröstan.

Kemisk behandling med oxalsyra bleker bort vissa störande fläckar, och är relativt skonsam mot träfibrerna, men både solljus som kemikalier tär på materialet. Den oxiderade, uttorkade silvergråa ytan skyddar dock träet inunder. Det är ett av skälen att man inte i onödan skall söka den skenbara skönheten i nyslipad teak, i vart fall inte utan att då lägga på något syntetiskt kolijox som håller sol och salt ute.

Men då kan man ju lika väl ha lackad mahogny?

Q.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » fre 28 apr 2006, 19:17

Tack för svaren.
Jag hade väl någon lös idé om att jag en dag skulle lacka rorkulten. Det finns ju olika åsikter om det också men hur som helst så vill jag ha fint resultat oavsett om lackning ska göras.
Teaktrallen i durken ser lika illa ut ockå, den har jag däremot inte tänkt lackera, men väl rengöra ordentligt.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 28 apr 2006, 20:58

Lacka inte teak!!!!!!!!!!
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 28 apr 2006, 21:44

Calle C skrev:Lacka inte teak!!!!!!!!!!
Varför skulle man inte lacka till exempel en rorkult i teak? Den blir ju oändligt mycket vackrare lackad än obehandlad.

Att man inte lackar teakdäck och andra ytor som man vill ha halkfria är en sak.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » fre 28 apr 2006, 22:06

Beträffande lackad eller naturlig rorkult så måste det väl ändå handla om smak. Det finns jättemånga lackade rorkultar och jag tycker för det mesta att det ser snyggare ut än en sliten, grånad och smutsig sådan.
Men det är ju förstås en smaksak.

Däck, durk, etc är ju som nämnts en annan sak då man vill ha dessa halkfria och dessutom blir det ganska repigt och slitet fort.

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 29 apr 2006, 08:15

Tomas G skrev:Beträffande lackad eller naturlig rorkult så måste det väl ändå handla om smak. Det finns jättemånga lackade rorkultar och jag tycker för det mesta att det ser snyggare ut än en sliten, grånad och smutsig sådan.
Men det är ju förstås en smaksak.

Däck, durk, etc är ju som nämnts en annan sak då man vill ha dessa halkfria och dessutom blir det ganska repigt och slitet fort.
Visst handlar det om smak. Somliga tycker kanske att obehandlada, repiga, kritade fribord på en plastbåt är snyggare än väl underhållna, polerade, vaxade och blänkande. En smaksak?

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 29 apr 2006, 11:42

En fråga till Calle!

Med all respekt, varför inte lacka teak :?:

Undrar Erik

Herr Q

Inlägg av Herr Q » lör 29 apr 2006, 22:13

I Calle:s frånvaro föreslår jag att ett tänkbart svar är att det är knepigt att få ett hållbart resultat när man lackar teak. Det feta träet gör att lacken släpper. Vill man göra ett försök kan man gärna torka ut träet med aceton innan lackning, och lacka första skiktet tunt, med förtunnad fernissa.

Mina enkla försök tyder på att en gammaldags oljefernissa är att föredra, och att man får räkna med att göra om lackningen relativt ofta. Men rorkult, grabbräcken etc är i vart fall bättre fernissningsobjekt än teakdäck.

//HQ

Skriv svar