oxalsyra - vad gick fel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
MC74

oxalsyra - vad gick fel

Inlägg av MC74 »

Hej Alla

För en tid sedan fick jag ett \"dundertips\" för att avlägsna den gula beläggningen som jag har vid vattenlinjen med hjälp av varmt vatten och oxalsyra. Iväg snabbt till färghandeln och sen mojade jag ner det i varmt vatten, men effekten uteblev totalt.
Vad gjorde jag för fel?
Tips och råd emottages tacksamt.

/MC

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL »

Jag har bra erfarenhet av oxoalsyra...min gissning är för svg lösning och för kort tid. Jag någon gång blndat i lite tapetklister för att få en geggig syra som sitter kvar och inte torkar

Gäst

Inlägg av Gäst »

Brukar gnugga in syrapulvret rent på ett område som jag har fuktat. Låter sitta några minuter och gnuggar sen bort. Alla fläckar försvinner.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C »

Vaxet måste bort först annars fungerar det inte.
Jag tar oxalsyran i pulverform på en fuktig svamp och gnider in detta sedan får det sitta i ca 30 minuter, därefter tvättas det bort.
Den gula beläggningen består mest av kalk från döda alger därför är en syra bäst metod men glöm inte att ta bort vaxet först du kan tom vara tvungen att rubba först.
Calle

Se gla ut

Sten

Till hösten...

Inlägg av Sten »

Hej!

Jag instämmer med de andra svarsinläggen du fått. Tilläggas bör, att du tvättar båten med toxal omedelbart när du tar upp den. Båten kommer att se nyvaxad ut - jag lovar! Då åker den där bruna beläggningen som kan finnas vid vattenlinjen. Oavsett om vaxet är kvar el. ej!

Lycka till!

Sten

kalle4

Hempel

Inlägg av kalle4 »

Det finns oxalsyra att köpa i dom flesta båtaffärer som är anpassade efter just skrovsidor. Kostar lite mindre än 90 :- för en burk (Hempel gelcoat cleaner tror jag det hette). Visserligen är det betydligt billigare att köpa pulver i färgaffären men man slipper jobbet att blanda till allt själv :lol:

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 »

Mycket nöjd med Hempel Gelcoat Cleaner, som man blandar i vatten och sedan penslar på. Sedan är det bara att borsta av och det gula försvinner!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C »

Oxalsyra köps i 25 kgs säck för ca 10:-/kg.
Sälj sedan till dina kompisar.
1 kg räcker i många år...
Calle

Se gla ut

guva

Prova Odelin

Inlägg av guva »

Från mitt varv fick jag för några år sedan tips om att använda Odelin för att ta bort den gula beläggning som bildas vid vattenlinjen. Det har fungerat mycket bra. Lägg på den med en svamp och låt den verka i några timmar. Skölj sedan med vatten.
Odelin kan köpas i 850 ml flaska på Överskottslagret och kostade förra året ca 20 kr. Flaskan räcker flera säsonger till en båt i din storlek.
Lycka till!

Skriv svar