Lystal?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jwfswed
Rookie
Kontakt:

Lystal?

Inlägg av jwfswed » ons 12 apr 2006, 15:39

Hej alla glada båtägare... Jag är rätt ny inom ämnet och har inte lärt mig allt... Framför allt undrar jag vad lystal är för något och hur man vet det exakta talet på den...
Veni, vidi, vici

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » ons 12 apr 2006, 15:43

Har du sökt på internet? http://www.google.se/search?q=lystal
//Daniel

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 12 apr 2006, 15:54

Man kan väl kort sammanfatta att det är en faktor som ska jämna ut olika båtars fartpotential. Därmed kan olika båtar tävla motvarandra.
Om du har en båt som finns med i LYS-tabellen då kan du delta på alla LYS-kappseglingar om din båt inte har ändrads. Annars så kan du söka om ett LYS-cert hos SSF.

LYS-tabellen och ansökningsblanketter hittar du på http://www.svensksegling.se

LYS-systemet basera på statistik och lystale omprövas varje år av LYS-kommiten. Det betyder de bedömmer din båts potential.

beräknad tid = LYS-tal*seglad tid

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 12 apr 2006, 16:45

Segelbåtar av olika sorter är olika snabba. Det brukar man märka när man seglar i sällskap med andra, vare sig det är kappsegling eller lördag.

Lystalet är ett godhetstal som skall visa hur snabb båten är. Ju högre tal, ju snabbare båt. Det används vid kappsegling ungefär som som handikapp i golf, fast inte för seglaren utan för båttypen. Värdet bestäms för varje båt.

Sedan används det indirekt för att skryta med sin snabba båt (om den har ett högt Lystal). Ett lågt Lystal ger å andra sidan material till undanflykter och förklaringar till varför man kommer på efterkälken.

För att få perspektiv på Lystal kan man säga att den \"enorma\" skillnaden mellan 1.05 och 1.15 är ungefär skillnaden mellan att komma fram kl 16.20 och 16.45, en normal dagsetapp på sommarsegling.

Mycket nöje med din nya båt, oavsett Lystalet!

Q.

jwfswed
Rookie
Kontakt:

Jättetack alla

Inlägg av jwfswed » ons 12 apr 2006, 17:21

Tack för alla svar.. Har sparat länkarna för att titta lite på dom. Förklaringen om liknelse vid handikapp i golf var bra.. :-)
Nu vet jag mer.. Jag har ingen båt ännu, utan spekulerar och samlar information inför valen och kurser..

/Jimmy
Veni, vidi, vici

Philip
Silvermedlem

Inlägg av Philip » ons 12 apr 2006, 18:25

Med risk att betraktas som besserwisser kan jag informera om att Lys står för Lidingö Yard Stick.
Philip

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 18 apr 2006, 08:29

Philip skrev:Med risk att betraktas som besserwisser kan jag informera om att Lys står för Lidingö Yard Stick.
Tidigare ja, men står nu för Leading Yard Stick

Ett nytt system testas också som heter LYST (T=tillägg) där Lys talet skall justeras efter tidigare resultat liknande golf så att nybörjare med sämre utrustning skall kunna mäta sig med bättre båtar.

Man kan tycka vad man vill om det men jag skulle gärna se att det spred sig...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Straycat
Silvermedlem

Inlägg av Straycat » tis 18 apr 2006, 10:07

LYS-talet besvarar alltså frågan om hur snabbt en båttyp brukar komma i mål på tävlingar, om jag har förstått saken rätt. Då borde en del annat också bli inbakat i LYS. T ex torde en båt som lockar duktiga tävlingsseglare få ett extra högt LYS-tal, eftersom båtens genomsnittsbesättning speglas i LYS-talet. Jag gissar att det är så för Expressen (båten, inte skvallerblaskan :) )?

Kan man gå efter LYS för att få en grov uppfattning om hur snabbt en båt klarar av en passage från A till B eller finns det något annat 'snabbhetstal' för det?
-Jörn

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 18 apr 2006, 11:02

Straycat skrev:
Kan man gå efter LYS för att få en grov uppfattning om hur snabbt en båt klarar av en passage från A till B eller finns det något annat 'snabbhetstal' för det?
Ja, det spelar roll vilka som seglar en viss båttyp, och duktiga kappseglare drar upp lystalet, speciellt i etablerade race-klasser.

En grov uppskattning kan man nog få från lystalet, men eftersom det är allroundprestanda som mäts så kan man få en del avvikelser på långtur. Till exempel kan en utpräglad kryssbåt förefalla långsammare än sitt Lys-tal på halv- och undanvind, medan en bred, lätt undanvindsbåt kan förefalla snabbare. Resonemanget bygger litet på att tur- och semesterseglare inte så ofta väljer att segla i motvind, utan hellre i öppna vindar. Lys-talet, utgår från att man seglar alla bogar. Men i stort visar ett högre lystal på en totalsnabb(are) båt - speciellt om de är av ungefär samma typ.

//HQ

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 18 apr 2006, 12:07

Kan man gå efter LYS för att få en grov uppfattning om hur snabbt en båt klarar av en passage från A till B eller finns det något annat 'snabbhetstal' för det?[/quote]

Håller med Herr Q med en kommentar:
Nya båtar brukar få för högt lys då osäkerhet råder och det ser fint ut i en annons och lockar kanske fler köpare. Detta sänks senare när de bevisat att de inte är så snabba...
Spridningen på tex små snabba båtar är också stor men för normala, lite äldre familjebåtar stämmer det rätt bra.

Mvh /
Håkan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 18 apr 2006, 13:06

Jag kollade för sportbåtar lite hur de står sig i bl.a. det tyska Yardstick-systemet. Som exempel här så har en Skippi 650 sport ett LYS på 1,26 men i Tyskland segla de med samma handikap som X-79 (1,14 i LYS).

Tittar man på kappseglingsresultaten så så har sportbåtar (fd. ULDB-båtar) svårt att hävda sig och det krävs en mycket dyktig besättning och/eller extrema väderförhållande. I och med LYS ska basera på statistik borde det vara möjligt att kasta alla båtar i en säck och bara utvärdera resutaten. Det finns dock mycket tyckande kvar i våra tänksätt.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

några tankar om LYST

Inlägg av MiniMe » tis 18 apr 2006, 13:21

Håkan skrev:
Ett nytt system testas också som heter LYST (T=tillägg) där Lys talet skall justeras efter tidigare resultat liknande golf så att nybörjare med sämre utrustning skall kunna mäta sig med bättre båtar.

Man kan tycka vad man vill om det men jag skulle gärna se att det spred sig...

Mvh /
LYST tycker jag är en bra ide. Fjolåretsresultat (eller bästa förut) ska ge en extra faktor på LYSet. Jag tycker dock att det borde finnas en gräns på hur låg den får vara (förslagsvis något mellan 0,8-0,9), dvs har redan första året ett startvärde. 1,0 ska man får kämpa för (som i golfen).

När jag kollade statistiken för 24-timmars i Västerås (en 24-timmars som tävling) över mer än 10 år så kunde jag konstatera att medelfaktor skulle ha varit 0,87. ...och då bråkar folk om 0,01 +/- i LYS-tal :)
Vidare kunde jag se att mycket lägre LYST-tal än t.ex. 0,85-0,90 missgynner trogna deltagare (de har seglat upp sina faktorer) och ger stor fördel för gröningar.

Systemet som Arkö Runt använder basera på första årets resultat. Man får då 1,0 första året (lika mycket som de som har vunnit tävlingen). Seglad tid i förhållande till segerbåten ger sedan nästa års faktor. Seglar man första året mycket långsamt så har man stor chance att vinner kommande år. Åt andra sidan tyckte jag att det var olyckligt att inte kunna se på faktorn vem som är blåbär och vem som är "proffs". Det var väl en av anledningarna till LYST-faktor att kunna skryta med LYST-faktorn???

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 18 apr 2006, 13:32

Fast det är inte riktigt sant att Lys baseras på statistik, dvs det handlar inte om någon sorts medelprestanda. I stället handlar det om extremvärden, men med reservationen att de skall vara statistiskt säkerställda.

Det innebär att vissa båtar automatiskt får svårt att hävda sig, särskilt gamla racingbåtar eller extrema prestandabåtar. Men det är inte Lys-regelns fel, utan det beror på att extrema båtar kräver skickliga besättningar för att segla upp till sin fartpotential, och det är där det brister, som regel. Det räcker då att en eller ett par besättningar seglar maximalt, så sticker Lystalet direkt.

På en mer \"lättseglad\" och förlåtande båttyp vinner den bra besättningen också, men det blir inte alls lika stora tidsskillnader. Men det är för att normala båtar är mer förlåtande och lättare att segla nära sitt max även för en halvbra (rent tekniskt) besättning.

På det sättet kan man naturligtvis påstå att vissa båtar är mindre \"Lysvänliga\" än andra, men egentligen är det båten som är (för) krävande, inte Lystalet som är för högt.

PS: Lyskommiten framhåller också att Lystalen för sportbåtar, jollar och \"vanliga båtar\" inte är jämförbara sinsemellan, utan bara inom gruppen.

//HQ

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: några tankar om LYST

Inlägg av Håkan » tis 18 apr 2006, 13:48

[quote="MiniMe"]

LYST tycker jag är en bra ide. Fjolåretsresultat (eller bästa förut) ska ge en extra faktor på LYSet. Jag tycker dock att det borde finnas en gräns på hur låg den får vara (förslagsvis något mellan 0,8-0,9), dvs har redan första året ett startvärde. 1,0 ska man får kämpa för (som i golfen).

När jag kollade statistiken för 24-timmars i Västerås (en 24-timmars som tävling) över mer än 10 år så kunde jag konstatera att medelfaktor skulle ha varit 0,87. ...och då bråkar folk om 0,01 +/- i LYS-tal :)
Vidare kunde jag se att mycket lägre LYST-tal än t.ex. 0,85-0,90 missgynner trogna deltagare (de har seglat upp sina faktorer) och ger stor fördel för gröningar.

[quote]

Har du testat själv? Man får ett intryck av att det "överkompenserar" dvs det svänger för mycket men det kanske jämnar ut sig med tiden, eller?
Mao seglar du jättedåligt ett race och sedan bra nästa för att sedan segla dåligt igen, kommer ditt LYST tal hoppa jojjo eller kommer det att ligga på ett medelvärde?
Håkan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: några tankar om LYST

Inlägg av MiniMe » tis 18 apr 2006, 14:01

Håkan skrev: Har du testat själv? Man får ett intryck av att det "överkompenserar" dvs det svänger för mycket men det kanske jämnar ut sig med tiden, eller?
Mao seglar du jättedåligt ett race och sedan bra nästa för att sedan segla dåligt igen, kommer ditt LYST tal hoppa jojjo eller kommer det att ligga på ett medelvärde?
Jag skulle gärna vilja segla LYST. I västra Mälaren är det dock dåligt med det och jag försöker att sälja in det. Det jag kunde se i resultatlistorna från Arkö Runt så ser det ut som man kan bara öka LYST-talet vilket också överensstämmer men deras syfte (som i Golfen ska man kunna "skryta" med sitt LYST-tal).

Skriv svar