Frågor om epoxi & fukt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
M
Silvermedlem

Frågor om epoxi & fukt

Inlägg av M » ons 05 apr 2006, 09:44

Min båt har legat på land i två och ett halvt år samt transporterats på lastbil 11 mil (det skedde en aningen regndisig dag) för sex månader sedan.

Tror ni att det i mitt fall är nödvändigt att fuktmäta skrovet eller är det bara att sätta igång med en epoxibehandling?

Hur länge håller en epoxibehandling normalt, behöver den göras om?

Herr Q

Inlägg av Herr Q » ons 05 apr 2006, 10:17

Jag anar en ironisk vinkling. Men så elak skall man kanske inte vara:

Det här med fuktmätning innan epoxymålning är ganska nytt, och man skulle kunna misstänka att det hela är litet överdrivet för de flesta av oss. Olika former av epoxyfärg har lagts på plastbåtar sedan mitten av 70-talet (då tjärepoxy) och man har målat massor av båtar utan att mäta dem. Givetvis utgår jag från att båten stått på land över vintern - tar man bara upp den helt snabbt och vill måla kan det vara en annan sak - och så är det också på många håll.

Det hela kan göras mycket enkelt: Om man tror att epoxyfärg hjälper mot böldpest (det tror jag) är det bättre att måla än att låta bli.

Logiken är enkel: Om båten är så svampig att den suger upp vatten på somrarna skall detta hindras. Att hög fukthalt i skrovet är ett problem som löses genom att man låter fukthalten pendla mellan hög och jättehög låter väl inte så vettigt? Att man stänger in eller ut vatten för evigt bakom tre (eller sju) lager epoxy är inte så troligt - det finns alltid porer och möjlighet till fuktvandring ändå.

Att mäta fukt är intressant, men de flesta inser inte vilka problem man har om man vill mäta just fukthalten i plast. Båtens laminat är inte helt homogent, det ligger vanligen flera lager färg och det kan till och med handla om att man mäter kondens på insidan eller fukt i skott mot skrovsidan, inte fukt i laminatet. Fuktmätning genomföres bäst som en serie mätningar, företrädesvis genom att mäta båten efter upptagning och några gånger under landperioden. Då kan man få ett relativt värde som visa på fuktighetsförändringen i den egna båten och när båtan slutar att torka ut (förändringstakten är långsam) kan man måla.

I ditt fall har båten naturligtvis stått länge nog på land för att vara \"torr\".

Att behandla med ett färgprogram eller med ren epoxy verkar vara en smaksak - bra argument för endera metoden står till buds från olika leverantörer.

En bra epoxybehandling håller tills du skadar skiktet, antingen genom slipning eller grundstötning. Då får man bättra.

//HQ

M
Silvermedlem

Inlägg av M » tor 06 apr 2006, 00:15

Tack för hjälpen!

Peaky
Rookie

Inlägg av Peaky » sön 15 okt 2006, 23:33

Herr Q skrev:Jag anar en ironisk vinkling. Men så elak skall man kanske inte vara:

Det här med fuktmätning innan epoxymålning är ganska nytt, och man skulle kunna misstänka att det hela är litet överdrivet för de flesta av oss. Olika former av epoxyfärg har lagts på plastbåtar sedan mitten av 70-talet (då tjärepoxy) och man har målat massor av båtar utan att mäta dem. Givetvis utgår jag från att båten stått på land över vintern - tar man bara upp den helt snabbt och vill måla kan det vara en annan sak - och så är det också på många håll.

Det hela kan göras mycket enkelt: Om man tror att epoxyfärg hjälper mot böldpest (det tror jag) är det bättre att måla än att låta bli.

Logiken är enkel: Om båten är så svampig att den suger upp vatten på somrarna skall detta hindras. Att hög fukthalt i skrovet är ett problem som löses genom att man låter fukthalten pendla mellan hög och jättehög låter väl inte så vettigt? Att man stänger in eller ut vatten för evigt bakom tre (eller sju) lager epoxy är inte så troligt - det finns alltid porer och möjlighet till fuktvandring ändå.

Att mäta fukt är intressant, men de flesta inser inte vilka problem man har om man vill mäta just fukthalten i plast. Båtens laminat är inte helt homogent, det ligger vanligen flera lager färg och det kan till och med handla om att man mäter kondens på insidan eller fukt i skott mot skrovsidan, inte fukt i laminatet. Fuktmätning genomföres bäst som en serie mätningar, företrädesvis genom att mäta båten efter upptagning och några gånger under landperioden. Då kan man få ett relativt värde som visa på fuktighetsförändringen i den egna båten och när båtan slutar att torka ut (förändringstakten är långsam) kan man måla.

I ditt fall har båten naturligtvis stått länge nog på land för att vara "torr".

Att behandla med ett färgprogram eller med ren epoxy verkar vara en smaksak - bra argument för endera metoden står till buds från olika leverantörer.

En bra epoxybehandling håller tills du skadar skiktet, antingen genom slipning eller grundstötning. Då får man bättra.

//HQ

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 16 okt 2006, 18:58

Om du skall epoxy behandla så är det bättre att vänta till våren. Just nu är luftfuktigheten väldigt hög, det betyder att skrovet antagligen är tämligen fuktigt. Antagligen kommer skrovet att vara lite torrare till våren. Sedan är frågan hur mycket? Du bör dock göra den roliga delen nu, d.v.s slipa, så att det verkligen kan torka!

Men man kan ju jämföra med vilket trägolv som helst, där sprickorna är som störst på våren (torrast trä) och som minst på hösten (fuktigast trä).

Vidare så skall du bottenmåla direkt efter epoxy behandlingen och sjösätta snart efter att du bottenmålat. Då har du ännu en anledning till att vänta med att blaska på epoxyn.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 okt 2006, 19:07

Ahum...

Han som frågade, frågade i April och hade verkligen torkat ur båten, flera år. Vi får väl hoppas att båtskrället fått sitt epoxyskikt vid det här laget :-)

Annars håller jag med. Måla till våren.
Anders S

Skriv svar