Den slutgiltiga långfärdsbåten...
Den slutgiltiga långfärdsbåten...
...finns den?
Förutsättningar:
Par i övre medelåldern som tjyvstartar pensionen om ca 10 år. Ger sig då iväg på en långsegling utan påtvingade begränsningar i tid. I huvudsak längs kuster och i kanaler men sannolikt även en och annan oceankorsning mellan varven.
Finns drömbåten enligt önskemålen nedan? Knappast färdigbyggd och ännu mindre begagnad till rimligt pris... I brist på annat lutar det åt delfabrikat – ett oinrett plastskrov eller kanske ett stålbygge från Baltikum
Önskemål:
Robust båt i gränslandet seglare/motorseglare. Åretruntboende för 2 pers.
Material; glasfiber eller stål (aluminium vore fint som snus, men kostnaden...)
Skall kunna kryssa, men prestationskraven är modesta.
Skrovlängd 10 m/33 fot
Djupgående <1,5 m, helst omkring 1,3. (Centerbord tänkbart)
Robust underliv, långkölad eller lång fena. Roder med skädda, helst hel.
Kutterrigg, ketch tänkbart
Stark motor (>4 hk/ton)
Stor aktionsradie för motor, >300 sm.
Stor dricksvattenkapacitet, >300 liter
Plats för minst 400 Ah batterier
Stor lasttålighet – ingen lättdeplacerande båt
Däcksalong/styrhytt med extra styrplats
Inredd för två med permanent dubbelkoj >1,3 m bred i separat hytt
2 extrakojer t.ex i salong, varav minst en fungerande sjökoj
Salong som äter 4 bekvämt, 6 till nöds (extrapallar?)
Toa med dusch
Plats för liten tvättmaskin (Kenny)
Pentry med ugn, dubbla hoar och en arbetsbänklängd på >1 m utöver spis och vaskar (lock över dessa gills inte)
Riktigt kartbord/arbetsplats för minst enkelvikt sjökort med bekväm sittplats.
Relativt höga estetiska krav (traditionellt/stilrent/klassiskt, inga rakstävade strykjärn med valfångarakter)
De närmast komna alternativen såhär långt:
Långedrag 362 (syster till Milo Dahlmans nya båt) fast med modifierad köl
Spray 33
Förutsättningar:
Par i övre medelåldern som tjyvstartar pensionen om ca 10 år. Ger sig då iväg på en långsegling utan påtvingade begränsningar i tid. I huvudsak längs kuster och i kanaler men sannolikt även en och annan oceankorsning mellan varven.
Finns drömbåten enligt önskemålen nedan? Knappast färdigbyggd och ännu mindre begagnad till rimligt pris... I brist på annat lutar det åt delfabrikat – ett oinrett plastskrov eller kanske ett stålbygge från Baltikum
Önskemål:
Robust båt i gränslandet seglare/motorseglare. Åretruntboende för 2 pers.
Material; glasfiber eller stål (aluminium vore fint som snus, men kostnaden...)
Skall kunna kryssa, men prestationskraven är modesta.
Skrovlängd 10 m/33 fot
Djupgående <1,5 m, helst omkring 1,3. (Centerbord tänkbart)
Robust underliv, långkölad eller lång fena. Roder med skädda, helst hel.
Kutterrigg, ketch tänkbart
Stark motor (>4 hk/ton)
Stor aktionsradie för motor, >300 sm.
Stor dricksvattenkapacitet, >300 liter
Plats för minst 400 Ah batterier
Stor lasttålighet – ingen lättdeplacerande båt
Däcksalong/styrhytt med extra styrplats
Inredd för två med permanent dubbelkoj >1,3 m bred i separat hytt
2 extrakojer t.ex i salong, varav minst en fungerande sjökoj
Salong som äter 4 bekvämt, 6 till nöds (extrapallar?)
Toa med dusch
Plats för liten tvättmaskin (Kenny)
Pentry med ugn, dubbla hoar och en arbetsbänklängd på >1 m utöver spis och vaskar (lock över dessa gills inte)
Riktigt kartbord/arbetsplats för minst enkelvikt sjökort med bekväm sittplats.
Relativt höga estetiska krav (traditionellt/stilrent/klassiskt, inga rakstävade strykjärn med valfångarakter)
De närmast komna alternativen såhär långt:
Långedrag 362 (syster till Milo Dahlmans nya båt) fast med modifierad köl
Spray 33
långfärdsbåt
Hej,Eilean!
Näe,den perfekta båten finns inte!
Här är i alla fall mitt förslag.Trots sina bara 10 meters längd,upplevs den som en bamse till båt!Du har säkert redan tänkt på den,men här kommer den i alla fall:
Fjord MS 33 !

http://www.yachtworld.com/boats/1394964/0
Hälsningar Miwa
Näe,den perfekta båten finns inte!
Här är i alla fall mitt förslag.Trots sina bara 10 meters längd,upplevs den som en bamse till båt!Du har säkert redan tänkt på den,men här kommer den i alla fall:
Fjord MS 33 !

http://www.yachtworld.com/boats/1394964/0
Hälsningar Miwa
Tack så här långt
Vancouver är för dyr i förhållande till våra krav. Ovni saknar styrhytt/däcksalong och är även den för dyr.
Fjord MS 33 har jag kikat på tidigare och står på listan tänkbara båtar - om det inte skulle bli ett bygge i egen regi.
Fjord MS 33 har jag kikat på tidigare och står på listan tänkbara båtar - om det inte skulle bli ett bygge i egen regi.
-
Quasimodo
Jag är litet nyfiken på varför Gunnar vill byta båt? Är den nuvarande för stor, handlar det om hanterlighet, eller är det något annat skäl, t ex (total)ekonomi eller att den du har är för gammal om tio år ?
Jag frågar dels därför att jag uppfattar Moodyn som \"helt rätt\" efter nid&najs-kraven (inte storlek, då) och dels därför att jag inte tror det finns en magisk gräns när det gäller hanterlighet (när båten väl är i vattnet - på land kan det vara en annan sak). Skillnaden mellan litet drygt 12m/10 ton resepektive 10m/6 ton kan väl inte vara så stor - man är ju ändå över gränsen för att hålla emot med rygg, armar och ben... Men där kan jag ju ha fel.
Den båt man redan har brukar ju annars vara mycket närmare avgång än den man ännu inte har skaffat sig.
Q.
Jag frågar dels därför att jag uppfattar Moodyn som \"helt rätt\" efter nid&najs-kraven (inte storlek, då) och dels därför att jag inte tror det finns en magisk gräns när det gäller hanterlighet (när båten väl är i vattnet - på land kan det vara en annan sak). Skillnaden mellan litet drygt 12m/10 ton resepektive 10m/6 ton kan väl inte vara så stor - man är ju ändå över gränsen för att hålla emot med rygg, armar och ben... Men där kan jag ju ha fel.
Den båt man redan har brukar ju annars vara mycket närmare avgång än den man ännu inte har skaffat sig.
Q.
Jeg har alltid vært fasinert av http://www.hanschristianyachts.com/ Kanskje først og fremst fordi disse båtene kombinerer mye av Colins Archer skøytenes egenskaper med de mulighetene som dagens materialer gir til rigging og teknisk utrustning. En av utfordringene ligger kanskje i å få disse båtene CE merket. Det gjelder forøvrig mange andre godt egnede langtursbåter. Hvilket i seg selv sier noe om svakhetene i CE merkingen.
Hva som betegnes som en vakker båt vil jo alltid være en individuell betraktning. Selv om min egen båt ikke har mye til felles med en Hans Christian, synes jeg disse båtene er noe av det mest stilrene jeg ser. Men det er langt mellom dem i Europa.
Hva som betegnes som en vakker båt vil jo alltid være en individuell betraktning. Selv om min egen båt ikke har mye til felles med en Hans Christian, synes jeg disse båtene er noe av det mest stilrene jeg ser. Men det er langt mellom dem i Europa.
Se:Quasimodo skrev:Jag är litet nyfiken på varför Gunnar vill byta båt?
Q.
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument