Gummibåt som bra släpjolle?
-
orjan.norberg
- Trogen medlem
Gummibåt som bra släpjolle?
Jag är på jakt efter en bra släpbåt av gummi som inte är för liten. 2,6 meters längd känns ganska ok. Vad ska man köpa om man vill vara lite \"snål\"? Quicksilver - eller?
Glada hälsningar / Örjan, 0706 - 51 12 33
Glada hälsningar / Örjan, 0706 - 51 12 33
-
Snedseglaren
- Guldmedlem
Köp denna för 3000:- så har du en som funkar många år till.
http://www.blocket.se/vi/7622772.htm?ca=8_s
http://www.blocket.se/vi/7622772.htm?ca=8_s
Att släpa en gummibåt är nog inte att rekommendera. Det behövs inte särskilt mycket vind i kombination med litet vågor för att den skall lyfta och kastas runt.
Om man har en bred akter brukar en del surra jollen hårt med fören mot däck så bara akterdelen av pontonerna ligger i vattnet, kan kanske vara ok inomskärs.
Suzumar har jag mycket goda erfarenhetar av och priset verkar vara konkurrenskraftigt.
Om man har en bred akter brukar en del surra jollen hårt med fören mot däck så bara akterdelen av pontonerna ligger i vattnet, kan kanske vara ok inomskärs.
Suzumar har jag mycket goda erfarenhetar av och priset verkar vara konkurrenskraftigt.
-
Herr Q
Det brukar annars gå rätt bra att släpa en gummibåt, Gunnars oro är inte fullt befogad inomskärs och med ett visst mått av vaksamhet. Få segelbåtar löper helt obehindrat med en jolle på släp, dock.
Men det finns ett par fallgropar: gummibåtar kan inte bara blåsa upp från vattenytan och vända sig, de kan också gräva och vattenfylla sig - allt beroende på skrovformen. De med V-botten är pålitligare, de med platt botten kan hitta på vad som helst... Båda incidenterna är besvärande, men en jolle som gräver ner sig kan också lätt gå sönder - dragöglan håller inte för vad som helst.
Givetvis skall man ta upp jollen på däck eller rufftak om man är minsta orolig. Andra möjligheter är dävertar eller fästen i badbryggan, så man kan ha jollen på tvären på aktern. Inte snyggt men kanske praktiskt.
Min egen nya jolle kommer att ha V-formad luftdurk, så det blir realistiskt att packa ner (och upp) den mellan havsturerna samtidigt som den (förmodligen) kommer att gå att släpa med viss kontroll. Men då kommer man också i konflikt med två intressen - den lilla, kompakta gummibåten som passar bra att packa ihop är inte lika \"bra\" som en större med durkar och köl, varken att använda eller släpa.
//HQ
Men det finns ett par fallgropar: gummibåtar kan inte bara blåsa upp från vattenytan och vända sig, de kan också gräva och vattenfylla sig - allt beroende på skrovformen. De med V-botten är pålitligare, de med platt botten kan hitta på vad som helst... Båda incidenterna är besvärande, men en jolle som gräver ner sig kan också lätt gå sönder - dragöglan håller inte för vad som helst.
Givetvis skall man ta upp jollen på däck eller rufftak om man är minsta orolig. Andra möjligheter är dävertar eller fästen i badbryggan, så man kan ha jollen på tvären på aktern. Inte snyggt men kanske praktiskt.
Min egen nya jolle kommer att ha V-formad luftdurk, så det blir realistiskt att packa ner (och upp) den mellan havsturerna samtidigt som den (förmodligen) kommer att gå att släpa med viss kontroll. Men då kommer man också i konflikt med två intressen - den lilla, kompakta gummibåten som passar bra att packa ihop är inte lika \"bra\" som en större med durkar och köl, varken att använda eller släpa.
//HQ
-
.T/
Jag har haft en och samma gummijolle i 20 år nu (en Achilles LS4, tror jag den heter). Den har i princip alltid blivit släpad efter båten, ju sämre väder, desto längre lina bara. Iofs i rätt skyddade vatten (Östersjön och västkusten). Men den har aldrig varit ens i närheten av att slå runt.Eilean skrev:Att släpa en gummibåt är nog inte att rekommendera. Det behövs inte särskilt mycket vind i kombination med litet vågor för att den skall lyfta och kastas runt.
/T
-
Snedseglaren
- Guldmedlem
Om gummibåten är liten och båten minst 9-10 meter, kan man sätta ett block en bit upp i akterstaget och hissa hela klabbet ur vattnet med fören uppåt. Sen säkrar man runt den med tamp mot pushpit. Funkar bra i skärgården och kortare utomskärspassager i måttligt väder. Finessen är att den då inte bromsar....det är ju segling som gäller och inte bogsering!
-
.T/
Det blir inte ökat luftmotstånd då...? Försämrad sikt...?Seawolf skrev:Om gummibåten är liten och båten minst 9-10 meter, kan man sätta ett block en bit upp i akterstaget och hissa hela klabbet ur vattnet med fören uppåt. Sen säkrar man runt den med tamp mot pushpit. Funkar bra i skärgården och kortare utomskärspassager i måttligt väder. Finessen är att den då inte bromsar....det är ju segling som gäller och inte bogsering!
Tampen till min jolle kan jag hålla mellan tummen och pekfingret när den surfar på en häckvåg.
Men jag har även provat att ta upp den på däck under en spontan söndagskappsegling. Det blev ingen märkbar skillnad mot andra båtar.
/T
-
Gäst TA
Gummijolle
Hej!
Jag har själv en Quicksilver EAD 270 (uppblåsbar köl med gummidurk), mercury 9,9. Funkar hur bra som helst att släpa runt hela västkusten med denna bakom. Inga grävande eller vältande tendenser alls, då har vi varit ute i både grov sjö samt bra med vind. Självklart så får man hålla koll på läget. Dock är Mercuryn i största laget, även viktmässigt för en smidig hantering när vi tar upp jollen. Jollen packar man ihop eller slänger upp på taket, eller som vi har den uppblåst hela sommaren. Går dessutom bra undan om man skall bunkra upp någonstans, gött för oss som gillar naturhamnarna.
Jag har själv en Quicksilver EAD 270 (uppblåsbar köl med gummidurk), mercury 9,9. Funkar hur bra som helst att släpa runt hela västkusten med denna bakom. Inga grävande eller vältande tendenser alls, då har vi varit ute i både grov sjö samt bra med vind. Självklart så får man hålla koll på läget. Dock är Mercuryn i största laget, även viktmässigt för en smidig hantering när vi tar upp jollen. Jollen packar man ihop eller slänger upp på taket, eller som vi har den uppblåst hela sommaren. Går dessutom bra undan om man skall bunkra upp någonstans, gött för oss som gillar naturhamnarna.
-
Gummipolisen
Re: Gummijolle
Ett uttalande som väcker misstänksamhet och farhågor! Se annan tråd.Gäst TA skrev:Hej!
Går dessutom bra undan om man skall bunkra upp någonstans, gött för oss som gillar naturhamnarna.
Säg efter mig: "Jag kör alltid försiktigt, och min överstarka motor har jag bara för att kunna bogsera segelbåtar som behöver hjälp".
Håll sedan fast vid detta i alla känsliga lägen.
-
Quasimodo
Seawolf skrev: ...hissa hela klabbet ur vattnet med fören uppåt. Sen säkrar man runt den med tamp mot pushpit....
Poängen måste vara att man har den uppe på länsen, för att sedan stuva den på kryssen..T/ skrev:[Det blir inte ökat luftmotstånd då...? Försämrad sikt...? ...
Detta är en LYS-ande innovation.
Q.