Upprop om båtregistreringen
Upprop om båtregistreringen
Tyvärr visar det sig att inkompetensen och obetänksamheten eller vad det nu kan vara har resulterat i ett preliminärt, mycket dåligt förslag avseende registrering och förarbevis.
Därför uppmanar jag alla inblandade att kontakta departementet via den officiella emailkanalen. Då måste emailet diarieföras och registreras, och det är högst troligt att de framförda åsikterna kommer till ministerns kännedom.
Här är länken (finns på http://www.regeringen.se ):
http://www.regeringen.se/pub/road/Class ... popup&l=sv
Den som vill får gärna utgå från detta förslag till text, redigerat efter egen smak. Första delen kan nog alla hålla med om:
\"Uppgifterna i press och andra media om regeringens förslag om registrering av fritidsbåtar visar på stor oförståelse för fritidsbåtsverksamhet. Att basera registret på enbart längd, utan hänsyn till båtarnas övriga egenskaper såsom fart, tyngd och motoreffekt är orättfärdigt, illa genomtänkt och i praktiken meningslöst.
I första hand vill jag därför uppmana departementet och regeringen att helt lägga ner registerfrågan, särskilt om båtlängden 7 meter blir den enda möjliga gränsdragningen. Vill man från regeringens sida ändå föra fram förslaget önskar jag att man i samråd med båtorganisationer, polis, kustbevakning och försäkringsbolag definierar en gräns för registreringsplikt som också inbegriper motorstyrka och fartresurser.\"
De av er som frekventerar andra forum också, kopiera gärna uppmaningen dit!
Därför uppmanar jag alla inblandade att kontakta departementet via den officiella emailkanalen. Då måste emailet diarieföras och registreras, och det är högst troligt att de framförda åsikterna kommer till ministerns kännedom.
Här är länken (finns på http://www.regeringen.se ):
http://www.regeringen.se/pub/road/Class ... popup&l=sv
Den som vill får gärna utgå från detta förslag till text, redigerat efter egen smak. Första delen kan nog alla hålla med om:
\"Uppgifterna i press och andra media om regeringens förslag om registrering av fritidsbåtar visar på stor oförståelse för fritidsbåtsverksamhet. Att basera registret på enbart längd, utan hänsyn till båtarnas övriga egenskaper såsom fart, tyngd och motoreffekt är orättfärdigt, illa genomtänkt och i praktiken meningslöst.
I första hand vill jag därför uppmana departementet och regeringen att helt lägga ner registerfrågan, särskilt om båtlängden 7 meter blir den enda möjliga gränsdragningen. Vill man från regeringens sida ändå föra fram förslaget önskar jag att man i samråd med båtorganisationer, polis, kustbevakning och försäkringsbolag definierar en gräns för registreringsplikt som också inbegriper motorstyrka och fartresurser.\"
De av er som frekventerar andra forum också, kopiera gärna uppmaningen dit!
Anders S
Nja, jag skulle tro att det kommer att gälla enbart motorbåtar och segelbåtar med motor, dvs ej segelbåtar utan motor och roddbåtar.MartinM skrev:Bra initiativ Anders.
Har jag förstått det rätt att t.ex. en drakbåt som används på fåniga evenemang kommer att kräva förarbevis och registrering, men grannens 6,9 m båt med 150 hästar klarar sig?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 263
- Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33
Nu har jag ocskå skickat mail till regeringen...
Sä här skrev jag:
Läser kring förslaget om obligatoriskt båtkörkort. Tycker att tankarna om obligatorisk nautisk kompetens är vettig och även grundtanken i ett register.
Men, om syftena är att öka säkerheten på sjön och förenkla vid t.ex stölder et.c så lämnar förslaget en hel del att önska.
1. Det är snarare båtar under 7 meter som representerar de högsta farterna och står för merparten av olyckor och räddningspådrag. Som förslaget nu är formulerat, enligt media, så kan även fortsättningvis en 13 åring framföra en 6 meter lång styrpulpetbåt i 50 knop utan krav på kompetens och utgöra en stor fara för alla inklusive sig själv. Däremot en 43 årig seglare sedan barnsben med en båt som normalt gör 5-6 knop både för motor och segel måste kunna uppvisa den nautiska kompetensen....
Var finns logiken?
2. Ta in statistik från Försäkringsbolagen, Polisen mfl. och se vilka båtar som är mest stöldbegärliga.....jo samma båtar....styrpulpetbåtar med stora motorer. Men dessa skall inte registreras trots att hantering av efterlysningar var ett av argumenten...
Var finns logiken?
3. Om man nu antar att det obligatoriska registret nu egentligen handlar om ett sätt att öka skatteunderlagen så är inte heller där tanken genomtänkt...
En nyare styrpulpetbåt med stor motor, en av de där snabba , i olyckorna överrepresenterade och dessutom stöldbegärliga båttyperna representerar betydligt mer pengar än en normal svensk segelbåt...men dessa skall inte registreras...
Var finns logiken?
Jag förutsätter att dessa synpunkter kommer att inkomma på allvar då regeringen sänder det färdiga förslaget på remiss till organisationer, myndigheter och företag.
Läser kring förslaget om obligatoriskt båtkörkort. Tycker att tankarna om obligatorisk nautisk kompetens är vettig och även grundtanken i ett register.
Men, om syftena är att öka säkerheten på sjön och förenkla vid t.ex stölder et.c så lämnar förslaget en hel del att önska.
1. Det är snarare båtar under 7 meter som representerar de högsta farterna och står för merparten av olyckor och räddningspådrag. Som förslaget nu är formulerat, enligt media, så kan även fortsättningvis en 13 åring framföra en 6 meter lång styrpulpetbåt i 50 knop utan krav på kompetens och utgöra en stor fara för alla inklusive sig själv. Däremot en 43 årig seglare sedan barnsben med en båt som normalt gör 5-6 knop både för motor och segel måste kunna uppvisa den nautiska kompetensen....
Var finns logiken?
2. Ta in statistik från Försäkringsbolagen, Polisen mfl. och se vilka båtar som är mest stöldbegärliga.....jo samma båtar....styrpulpetbåtar med stora motorer. Men dessa skall inte registreras trots att hantering av efterlysningar var ett av argumenten...
Var finns logiken?
3. Om man nu antar att det obligatoriska registret nu egentligen handlar om ett sätt att öka skatteunderlagen så är inte heller där tanken genomtänkt...
En nyare styrpulpetbåt med stor motor, en av de där snabba , i olyckorna överrepresenterade och dessutom stöldbegärliga båttyperna representerar betydligt mer pengar än en normal svensk segelbåt...men dessa skall inte registreras...
Var finns logiken?
Jag förutsätter att dessa synpunkter kommer att inkomma på allvar då regeringen sänder det färdiga förslaget på remiss till organisationer, myndigheter och företag.
Så här skrev jag:
Uppgifterna i press och andra media om regeringens förslag om registrering av fritidsbåtar visar på stor oförståelse för fritidsbåtsverksamhet. Störst risk för miljö och liv utgörs av SMÅ båtar (4-6m) med utombordare oftast i samband med alkohol och utan flytväst.
Krav bör istället ställas på utbildning som inte alls behöver kopplas samman med något båtregister.
Ex.
\"För framförande av båt krävs att någon ombord har båtkörkort och denne ansvarar för båten/besättningen och att gällande regler följs.\"
Uppgifterna i press och andra media om regeringens förslag om registrering av fritidsbåtar visar på stor oförståelse för fritidsbåtsverksamhet. Störst risk för miljö och liv utgörs av SMÅ båtar (4-6m) med utombordare oftast i samband med alkohol och utan flytväst.
Krav bör istället ställas på utbildning som inte alls behöver kopplas samman med något båtregister.
Ex.
\"För framförande av båt krävs att någon ombord har båtkörkort och denne ansvarar för båten/besättningen och att gällande regler följs.\"
Calle
Se gla ut
Se gla ut
upprop
Utmärkt,Anders S!
Mycket bra upplägg med direktlänken!
Mitt mail blev kort.
Citat:
Båtregistrering?
Båtskatt?
Nej tack!
Obligatoriskt förarbevis?
Skärpt promillegräns på sjön?
Ja tack!
Jag är medlem i SAP och långvarig partivän,men
gillar inte när ni pillar på vår frihet till sjöss!
Den bästa vägen att lösa problem är med utbildning och
frivillighet.
Slut citat.
Hälsningar Miwa
Mycket bra upplägg med direktlänken!
Mitt mail blev kort.
Citat:
Båtregistrering?
Båtskatt?
Nej tack!
Obligatoriskt förarbevis?
Skärpt promillegräns på sjön?
Ja tack!
Jag är medlem i SAP och långvarig partivän,men
gillar inte när ni pillar på vår frihet till sjöss!
Den bästa vägen att lösa problem är med utbildning och
frivillighet.
Slut citat.
Hälsningar Miwa
Politiker är egentligen ganska smarta.
Den här senaste tråden visar ju att de redan ha fått er att överge principfrågan och gräva ner er i detaljerna. Snart kommer ni att börja diskutera hur mycket båtskatt som är acceptabel. Ingen ifrågasätter längre båtkörkortet eller registret utan istället diskuteras vilka båtar det ska gälla...
Precis som man gör med barn: \"vill du gå lägga dig med lampan tänd eller med lampan släckt?\"
Ni är alla lurade.
Den här senaste tråden visar ju att de redan ha fått er att överge principfrågan och gräva ner er i detaljerna. Snart kommer ni att börja diskutera hur mycket båtskatt som är acceptabel. Ingen ifrågasätter längre båtkörkortet eller registret utan istället diskuteras vilka båtar det ska gälla...
Precis som man gör med barn: \"vill du gå lägga dig med lampan tänd eller med lampan släckt?\"
Ni är alla lurade.

[quote="Anonymous"]
Det kan tänkas. Men man kan också tänka sig att det finns båtägare som klarar av att lyfta blicken en aning över självintressets synrand.
Q.[/quote
Japp, jag till exempel. Jag har både förarbevis och båt under 7 meter. Jag kämpar således helt osjälviskt för att stävja det tilltagande övervaknings- och kontrollsamhället. Det här handlar i grund och botten inte ens om båtar. Det handlar om hur mycket vi ska tillåta staten att lägga sig i våra affärer.
Det kan tänkas. Men man kan också tänka sig att det finns båtägare som klarar av att lyfta blicken en aning över självintressets synrand.
Q.[/quote
Japp, jag till exempel. Jag har både förarbevis och båt under 7 meter. Jag kämpar således helt osjälviskt för att stävja det tilltagande övervaknings- och kontrollsamhället. Det här handlar i grund och botten inte ens om båtar. Det handlar om hur mycket vi ska tillåta staten att lägga sig i våra affärer.
Så här skrev jag!
Vad är logiken!
Om den här lagen ska hjälpa till att få ner stöld och olyckstatik. Så borde ju den här lagen handla om snabba motorbåtar oavsett längd det här med 7meter verkar vara taget i luften ?
Den borde ju rimligen handla om snabba motorbåtar och åldersgräns!
Personligen tycker jag det är på tiden att man sätter en åldersgräns och körkort för snabba motorbåtar. Med farten ökar olyckorna
Att jämföra en segelbåt med en snabbgående motorbåt är som att jämföra en cykel med en motorcykel.
Stölder av båtar handlar väl mest om snabbgående motorbåtar.
Lägg upp ett register på snabbgående motorbåtar och lämna oss seglare och långsamgående båtar ifred.
För oss som seglar ligger det i vårt intresse att lära oss navigering och sjömanskunskap
Jag tycker inte att ”Kalle 80år” som har seglat hela sitt liv ska sätta sig vid skolbänken för att tar förarbevis för att få framföra sin båt i fortsättningen. Men däremot om ”kalle” tänker skaffa sig en snabbgående motorbåt så tycker jag att han ska ta körkort för den.
Det jag som seglare fasar för är att möta ett gäng ”barn” 13-14åringar fara fram i 40 knop i riktning mot mig på ca 200 meter avstånd det räcker härmed att de är ouppmärksamma i 10sek tills olyckan är ett faktum med katastrofala följder.
Vad är logiken!
Om den här lagen ska hjälpa till att få ner stöld och olyckstatik. Så borde ju den här lagen handla om snabba motorbåtar oavsett längd det här med 7meter verkar vara taget i luften ?
Den borde ju rimligen handla om snabba motorbåtar och åldersgräns!
Personligen tycker jag det är på tiden att man sätter en åldersgräns och körkort för snabba motorbåtar. Med farten ökar olyckorna
Att jämföra en segelbåt med en snabbgående motorbåt är som att jämföra en cykel med en motorcykel.
Stölder av båtar handlar väl mest om snabbgående motorbåtar.
Lägg upp ett register på snabbgående motorbåtar och lämna oss seglare och långsamgående båtar ifred.
För oss som seglar ligger det i vårt intresse att lära oss navigering och sjömanskunskap
Jag tycker inte att ”Kalle 80år” som har seglat hela sitt liv ska sätta sig vid skolbänken för att tar förarbevis för att få framföra sin båt i fortsättningen. Men däremot om ”kalle” tänker skaffa sig en snabbgående motorbåt så tycker jag att han ska ta körkort för den.
Det jag som seglare fasar för är att möta ett gäng ”barn” 13-14åringar fara fram i 40 knop i riktning mot mig på ca 200 meter avstånd det räcker härmed att de är ouppmärksamma i 10sek tills olyckan är ett faktum med katastrofala följder.