Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Svante
- Diamantmedlem
- Inlägg: 809
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
- Ort: Halmstad
Inlägg
av Svante » fre 10 mar 2006, 15:07
Fick veta av en som har seglat neråt europa. Han påstår att man måste ha en nedåtvänd signalkon i masten även om seglen inte är uppe?!!
Tvärtemot vad jag lärt mig. Någon som kan sprida lite ljus över detta.
Signalkon = motorgång samtidigt som man för segel.
Ja, så skall det vara eller har tyska sjöpolisen lite egna regler för detta

?
Svante
-
MiniMe
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
- Ort: Västerås
-
Kontakt:
Inlägg
av MiniMe » fre 10 mar 2006, 15:38
helt korrekt går man för motor ska konen vara uppe. Ligger man för anker ska bollen hissas. Det finns fyra myndigheter (polis, kustbevakning, sjöfartsverket och tullen) i Tyskland som har för lite att göra och har hittat på att om de ger sig på fritidsbåtar så kan de försvara sin existens.
Som bekannt är tyskar hårdare i att reglerna ska följas.
-
heavy
- Silvermedlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: lör 06 aug 2005, 21:59
Inlägg
av heavy » fre 10 mar 2006, 15:40
Segelfartyg som går för motor betraktas som maskindrivet fartyg och skall ha en tratt på dagen. i Sverige från 12m längd och internationellt från 6m längd.
-
Svante
- Diamantmedlem
- Inlägg: 809
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
- Ort: Halmstad
Inlägg
av Svante » fre 10 mar 2006, 16:22
Hmm.
Jag läser i Sjöfartsverkets bok \"Internationella Sjövägsregler 2001\"
\"e. Fartyg, som är
under segel och dessutom framdrivs medelst
maskinkraft, skall föra en kon med nedåtvänd spets, anbragd på plats där
den bäst syns i främre delen av fartyget.\"
Med andra ord så övertolkar tyskarna regelboken för att ha nått att sysselsätta sig med - vicket tråkigt liv dom måste ha
Svante
-
MiniMe
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
- Ort: Västerås
-
Kontakt:
Inlägg
av MiniMe » fre 10 mar 2006, 16:30
Svante skrev:Hmm.
Jag läser i Sjöfartsverkets bok "Internationella Sjövägsregler 2001"
"e. Fartyg, som är
under segel och dessutom framdrivs medelst
maskinkraft, skall föra en kon med nedåtvänd spets, anbragd på plats där
den bäst syns i främre delen av fartyget."
Med andra ord så övertolkar tyskarna regelboken för att ha nått att sysselsätta sig med - vicket tråkigt liv dom måste ha
Svante
...kan även vara en miss i översättningen... men annars så har myndigheterna tråkigt (enligt brosan min)

-
Jens K
Inlägg
av Jens K » fre 10 mar 2006, 20:56
Svante skrev:
Med andra ord så övertolkar tyskarna regelboken för att ha nått att sysselsätta sig med - vicket tråkigt liv dom måste ha
Svante
Nu är det kanske lite väl att beskylla tyskarna för saker för att du har "hört av någon som har..." Självklart behöver du inte ha kon uppe om du inte för segel. Inte heller i Tyskland.
Kanske dags att uppfriska skoltyskan?
"Hat ein Segelboot die Segel gesetzt und benützt zusätzlich den Motor, gilt es als Maschinenfahrzeug . Da dies bei Tage schlecht zu erkennen ist, muss man als Erkennungszeichen ein Kegel mit Spitze nach unten im Vorschiff führen."
Entydigt eller hur?

-
Calle C
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2525
- Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
- Ort: Gbg
Inlägg
av Calle C » fre 10 mar 2006, 21:05
( )
Motorn skall vara på för framdrivning.
Om motorn enbart är på för laddning av batterier etc. gäller det inte
Calle
Se gla ut
-
Jens K
Inlägg
av Jens K » fre 10 mar 2006, 21:11
Nu gällde iofs frågan Kielkanalen och där får man inte segla. Dvs seglen ska vara nere, motorn användas för framdrivning. Kon behöver ej sättas.
-
Svante
- Diamantmedlem
- Inlägg: 809
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
- Ort: Halmstad
Inlägg
av Svante » fre 10 mar 2006, 21:30
Då är det som sagt de Internationella sjöbestämmelserna som gäller även i Kielkanalen om jag fattat saken rätt.
= kon behöver ej användas om man går för motor och seglen ej är hissade.
Svante
-
Jens K
Inlägg
av Jens K » fre 10 mar 2006, 22:24
Helt rätt, men det var ju DU som ifrågasatte det i ursprungsinlägget?
-
Calle C
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2525
- Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
- Ort: Gbg
Inlägg
av Calle C » fre 10 mar 2006, 22:44
Hissa inte kon, hissa draken....

Calle
Se gla ut
-
Svante
- Diamantmedlem
- Inlägg: 809
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
- Ort: Halmstad
Inlägg
av Svante » fre 10 mar 2006, 22:45
Jag hade och har din uppfattning Jens men jag fick bakläxa av en annan seglare.
Han hade uppenbarligen fel.
Tack
Svante
-
Herr Q
Inlägg
av Herr Q » fre 10 mar 2006, 23:15
Inge behöver ha fel här.
Sjövägsreglerna, regel 25e säger visserligen att
\"Fartyg, som är under segel och dessutom framdrivs medelst
maskinkraft, skall föra en kon med nedåtvänd spets, anbragd på plats där
den bäst syns i främre delen av fartyget.\"
men det kan tänkas att det gäller andra regler på tyskt inre vatten. Om så är fallet måste man lyda det.Det kan till och med tänkas att det finns en speciell regel för Kielkanalen.
Sjöfartsverket framhåller också att
\"Enligt Sjötrafikförordningen (1986:300) skall de internationella sjövägsreglerna tillämpas för sjötrafik inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon. Vidare gäller reglerna för trafik med svenskt fartyg utanför Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon om det inte strider mot tillämplig lag i främmande stat.\"
Om du inte vill göra en regelrätt utredning är det väl en smal sak att hissa konen? Och så berättar du för oss vad som egentligen gäller när du kommer hem från din resa?
//HQ
-
Svante
- Diamantmedlem
- Inlägg: 809
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
- Ort: Halmstad
Inlägg
av Svante » lör 11 mar 2006, 09:08
Okay Q
I´l be back!
Svante
-
Svante
- Diamantmedlem
- Inlägg: 809
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
- Ort: Halmstad
Inlägg
av Svante » lör 11 mar 2006, 09:11
Calle C skrev:Hissa inte kon, hissa draken....

Nu vill jag inte gå i polymik angående min lilla drakes kroppsfigur men jag tror tyskarna hade sett skillnad. Sen har jag nog inte den armstyrka som behövs eller nerver av stål för att genomföra det, men tack för tipset
Svante