Rullfock eller Rullgenua ??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bjornlepik
Erfaren medlem

Rullfock eller Rullgenua ??

Inlägg av bjornlepik » fre 24 feb 2006, 14:04

Hej,

Köpte en Maxi Fenix i höstas och har nu köpt ett Furlex 100s rullsystem.

Frågan är om jag skall satsa på en rullgenua eller rullfock? Jag har en genacker som jag inte tror att jag kommer att använda alls de närmaste åren.

Lundh Sails rekommenderar en \"Vertech Jib\" (självslående fock med stående lattor) så att jag kan använda den självslående. Jag är helt nybörjare inom segling och vet inte riktigt vad jag skall välja.

Tacksam för bra tips

//Björn

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 24 feb 2006, 14:29

hur bra prestanda vill du ha? jag skulle använda lattor i en fock. tom genomgående längst uppe. det utesluter dock att rulla. Jag tycker att det är fortfarande endast en kompromis med stående lattor. Självslående fock är dock mycket bekvämt. särskilt om man seglar ensamt en kryss. Om jag minns rätt, så kommer valet av en fock på en fenix påverka rätt reelt seglingegenskaper, speciellt i lättvind.

PelleH
Silvermedlem

Rullbara lattor

Inlägg av PelleH » fre 24 feb 2006, 16:31

Det finns ju en sorts rullbara lattor. De fungerar ganska precis som ett stålmåttband. Ger alltså en viss uppstyvande funktion när focken är utrullad.

Har själv en sådan fock som följde med på köpet. Väldigt bekvämt eftersom den också är självslående. Helt kasst i lättvind.

Under vintern har vi köpt en ny rullgenua från Boding, ska bli kul att prova i vår.
--
Pelle

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 24 feb 2006, 19:09

Hej

Skaffa en rullgenua med bukkompensator.
Sedan är det bara att rulla in till lämplig storlek för din segling. :wink:

Tror inte att det är många som gör något annat, om det gäller ett enda segel.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem