Rullfock eller Rullgenua ??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bjornlepik
Erfaren medlem

Rullfock eller Rullgenua ??

Inlägg av bjornlepik » fre 24 feb 2006, 14:04

Hej,

Köpte en Maxi Fenix i höstas och har nu köpt ett Furlex 100s rullsystem.

Frågan är om jag skall satsa på en rullgenua eller rullfock? Jag har en genacker som jag inte tror att jag kommer att använda alls de närmaste åren.

Lundh Sails rekommenderar en \"Vertech Jib\" (självslående fock med stående lattor) så att jag kan använda den självslående. Jag är helt nybörjare inom segling och vet inte riktigt vad jag skall välja.

Tacksam för bra tips

//Björn

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 24 feb 2006, 14:29

hur bra prestanda vill du ha? jag skulle använda lattor i en fock. tom genomgående längst uppe. det utesluter dock att rulla. Jag tycker att det är fortfarande endast en kompromis med stående lattor. Självslående fock är dock mycket bekvämt. särskilt om man seglar ensamt en kryss. Om jag minns rätt, så kommer valet av en fock på en fenix påverka rätt reelt seglingegenskaper, speciellt i lättvind.

PelleH
Silvermedlem

Rullbara lattor

Inlägg av PelleH » fre 24 feb 2006, 16:31

Det finns ju en sorts rullbara lattor. De fungerar ganska precis som ett stålmåttband. Ger alltså en viss uppstyvande funktion när focken är utrullad.

Har själv en sådan fock som följde med på köpet. Väldigt bekvämt eftersom den också är självslående. Helt kasst i lättvind.

Under vintern har vi köpt en ny rullgenua från Boding, ska bli kul att prova i vår.
--
Pelle

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 24 feb 2006, 19:09

Hej

Skaffa en rullgenua med bukkompensator.
Sedan är det bara att rulla in till lämplig storlek för din segling. :wink:

Tror inte att det är många som gör något annat, om det gäller ett enda segel.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

svar till bjornlepik

Inlägg av Miwa » fre 24 feb 2006, 21:16

Hej!

Focken är lättare att slå med,men i lättvind behövs segelyta.

Gå på Calle C:s tips.

Så stor genua som möjligt,med bukkompensator.

Det är helkul att hålla samma eller högre fart i lätta vindar,än betydligt större båtar med alldeles för lite segel.

Man måste ha ett genuakapell,som uv-skydd.

När du ändå är på gång,beställ en strumpa till gennakern också så blir den lättare att använda!

Hälsningar Miwa

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » fre 24 feb 2006, 23:53

Få din segeltillvärkar att kontrollera din gennaker. Kanske är det en länsegennaker, men det kan ochså väre en skäringsgennaker och då kan du använde den från ungefärr 50-70 gr. vind och spare en genoa om du inte skall segle kappsegling.
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 27 feb 2006, 09:29

Både och eller självslående.

Vi gör så här:

Semestersegling: Självslående + gennaker med strumpa

Kappsegling / grabbsegling: Genua + spinnaker

Varför? Segling måste vara enkelt för att du skall segla längre innan man tar till motorn för att man inte orkar segla längre (läs kryssa). Med rulle och självslånde seglar du ensam om du vill, ett par slag extra gör då inget. Visst tappar du i lättvind men då skiner kanske solen så vad gör det?!

En fock på rulle påverkar inte seglets form men att rulla i en genua funkar kanske i halvvind men kryssegenskaperna blir lidande = motor igen. Rullar man in en genua hamnar seglet en bit upp och det känns konstigt.

Allt är upp till er och hur ni vill segla?
Är ni bekväma och vill inte kryssa kanske en genua är bättre men vill ni segla =kryssa är en självslående fock underbart. Vill ni sen köpa en genua så byter ni på morgonen innan ni går ut beroende på väder och vind...

Jag har ej seglat en Fenix men den borde gå bra med fock.

Välkomna in i seglingsvärlden
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Gäst

Håller med Håkan

Inlägg av Gäst » mån 27 feb 2006, 13:23

Fenix är ansedd att vara en fockbåt dvs den går bra för endast fock?! Gennacker har du ju redan. Mao köp en fock att kryssa med och sätt gennaker på lite öppnare bogar om det lättar ur. (Lundh´s fockar med vertikala lattor verkar vara ett h-vete att byta, de långa lattorna måste tas ur seglet varje gång). Då skulle jag hellre lägga den merkostnaden på en strumpa till gennakern och konventionell fock (110 % eller självslående) med rullbara lattor.

loof

Inlägg av loof » mån 27 feb 2006, 15:42

Hej. Om du inte tänker kappsegla så är mitt råd att du köper en ny fock och ber segelmakaren anpassa din gamla genua så du kan hissa den i furlexen. Tror att du kommer att segla 95 % focken, Fenixen är ju lättdriven med stort storsegel. Men du har chansen att sätta genua om det är lite vind och du vill öka farten lite på om du t.ex halvvindar till Visby eller något annat kul.

Hälsningar
Stefan

Skriv svar