Biltemas Bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
johan4518
Trogen medlem

Biltemas Bottenfärg

Inlägg av johan4518 » tis 21 feb 2006, 17:05

Någon som har erfarenheter av den?

rufus

Inlägg av rufus » tis 21 feb 2006, 19:01

Säljs väl bara i norge-här kan man endast köpa primern

johan4518
Trogen medlem

Inlägg av johan4518 » tis 21 feb 2006, 19:30

Jo precis fast de ä ju inte så långt...

har kollat lite på norska forum och den verkar vara bra.

matsa

Inlägg av matsa » ons 22 feb 2006, 12:45

jag testade biltemas bottefärg för ca 3 år sen. köpte i tromdheim när vi va i storlien och åkte skidor. jag hade den på ena sidan och fabi på andra sidan. biltema var bara marginellt bättretyckte jag. nästa år testade jag biltema jmf med hempels basic och jag tycker basicen funkade bättre. i sommar blir det basic på en av båtarna och hempels mille WHITE på dom 2 andra. ligger på ostkusten men ligger i LÄNGE och seglar mycket

matsa

Inlägg av matsa » ons 22 feb 2006, 12:56

mille Xtra white kanske den heter förresten??

Ohlson

Inlägg av Ohlson » ons 22 feb 2006, 19:33

Köpte en massa burkar färg på Biltema i Sarpsborg 2001 som jag använt sedan dess. Det har fungerat över förväntan, botten på båten är nästan lika ren vid upptagningen på hösten som vid sjösättningen. Färgen i Norge är dessutom billig. Så jag åker utan tvekan dit och handlar igen när färgen är slut. Båten ligger i Göteborg.

OP

Individuell Blå Flagg

Inlägg av OP » ons 22 feb 2006, 23:56

Allvarligt talat:
Är det ingen av er som reflekterat över varför den färgen inte säljs i Sverige? :evil:
Var lite snäll mot omvärlden i stället och gå med i Individuell Blå Flagg (se länk nedan)!
http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=207
/OP

XX

Re: Individuell Blå Flagg

Inlägg av XX » tor 23 feb 2006, 08:18

OP skrev:Allvarligt talat:
Är det ingen av er som reflekterat över varför den färgen inte säljs i Sverige? :evil:
Var lite snäll mot omvärlden i stället och gå med i Individuell Blå Flagg (se länk nedan)!
/OP
Att tänka på är ju om man har hela sjöbotten i botten på båten så drar en motorbot en väldigt massa mer bränsle och det är nog sämre för miljön än lite gift under båten

M
Silvermedlem

Inlägg av M » tor 23 feb 2006, 08:54

XX skrev:
OP skrev:Allvarligt talat:
/OP
Att tänka på är ju om man har hela sjöbotten i botten på båten så drar en motorbot en väldigt massa mer bränsle och det är nog sämre för miljön än lite gift under båten
Och om alla resonerar som du?

http://www.giftfrimiljo.nu/sa/node.asp?node=1450

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 23 feb 2006, 12:01

Koppar är ej skadligt för naturen, den kommer därur, enligt många forskare.
Hälsningar Ljusne-Håkan

OP

Inlägg av OP » tor 23 feb 2006, 12:04

XX skrev: Att tänka på är ju om man har hela sjöbotten i botten på båten så drar en motorbot en väldigt massa mer bränsle och det är nog sämre för miljön än lite gift under båten
Visst, om det får dig att sova gott om nätterna.

Problemet är ju att giftet inte stannar kvar under båten utan släpps ut i vattnet :roll: .
Jag har visserligen målat min botten med miljöanpassad färg, men kommer nog fortsättningsvis sluta måla helt och hållet. I somras simmade jag istället ner och borstade av båtbottnen vid ett par tillfällen, med mycket gott resultat. När båten sen skulle upp räckte det med en omgång av högtryckstvätten för att få bottnet ren. Borstning är f.ö. betydligt mindre arbetssamt än att hålla på och måla skiten.
/OP

OP

Inlägg av OP » tor 23 feb 2006, 12:14

Anonymous skrev:Koppar är ej skadligt för naturen, den kommer därur, enligt många forskare.
Hälsningar Ljusne-Håkan
...precis som kvicksilver, bly och båtbottenfärger. :idea: Miljöpåverkan måste alltså härröra från något utomjordiskt. Damn you, aliens!!!
/OP

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 23 feb 2006, 13:41

OP

Lugna ner dig lite, och tag reda på fakta ang. koppar. :wink:
Calle

Se gla ut

johan4518
Trogen medlem

Inlägg av johan4518 » tor 23 feb 2006, 16:35

Jag har aldrig bett om en miljödebatt, jag ville bara veta om färgen, ni som skiver att man inte ska ha kopparfärg behöver inte slösa tid på de för jag vet vad som gäller och det är MITT val

OP

Inlägg av OP » fre 24 feb 2006, 10:02

Calle C skrev:OP

Lugna ner dig lite, och tag reda på fakta ang. koppar. :wink:
Det kanske är dags för avbön:
Jag har gjort lite efterforskningar ang. koppar. Uppgifterna om att det kommer från naturen stämmer faktiskt. Betyder det automatiskt att det är oskadligt ? :? Eller vilka fakta var det du hade i åtanke, Calle ?

johan4518 skrev:OP
Jag har aldrig bett om en miljödebatt, jag ville bara veta om färgen, ni som skiver att man inte ska ha kopparfärg behöver inte slösa tid på de för jag vet vad som gäller och det är MITT val
...men så länge dina val påverkar din omvärld får du räkna med mothugg från de som drabbas, vare sig du "bett om en miljödebatt" eller ej. Eftersom detta är ett öppet forum måste jag tyvärr förbehålla mig rätten att lägga mig i diskussioner som jag tycker är angelägna.
Den här typen av resonemang skadar inte bara miljön utan även hela båtlivets anseende. Jag försöker bara vädja till ditt förnuft och ansvarstagande gentemot din omgivning.
/OP

Skriv svar