VHF Antenn ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jörgen
Trogen medlem
Kontakt:

VHF Antenn ?

Inlägg av Jörgen » sön 12 feb 2006, 11:01

Hej

När jag köpte båten för några år sedan medföljde en VHF antenn av märket Allgon, den är vit ca 50 cm lång och ca 1,5 - 2 cm tjock, det står ett frekvensomfång på den 872 - 960 mhz. Frågan är ..duger den i dagsläget då kag tänkt införskaffa VHF till sommaren. Antennen tänkte jag placera i masttoppen.

//Jörgen

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 12 feb 2006, 11:39

Antennerna brukar klara åren rätt bra, det är värre med gammal kabel.
Det blir ett större motstånd i gammal antennkabel så den bör vara färsk.
Det är problemet med vatten som ställer till det då, det tränger in i skarvar och sänker räckvidden radikalt.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » sön 12 feb 2006, 12:01

Hallå !

Jörgen berättade mycket ordentligt vilket frekvensområde antennen var dimensionerad för. Det mesta talar för att det är en GMT-900-antenn, inte en VHF-antenn (som bör ligga runt 160 MHz).

En modern radioapparat klarar med största sannolikhet av icke avstämd antenn (det händer inget farligt med radion) men räckvidden blir inte optimal.

Rådet om fräsch kabel håller jag med om.

//HQ

Användarvisningsbild
Jörgen
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Jörgen » sön 12 feb 2006, 12:08

jaså är det en gsm antenn..ja det kan väl ifs förklara märket ..allgon gör ju sådant..kanske kan spara den tills dom bygger ut gsm nätet med edge tekniken som ska ge bättre hastigheter än 3g..

tack för svaren

mvh
jörgen

Skriv svar