Isolering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
TomasE

Isolering

Inlägg av TomasE » ons 08 feb 2006, 17:23

Har tänkt att isolera min nya båt på samma sätt som den gamla, nämligen med liggunderlag. Jag har dock läst (på forumet) att isolering under vattenlinjen inte ska göras. Varför? I min gamla båt har jag delvis gjort så (under kojerna) och jag har inte märkt någon nackdel av det, tvärtom. Kanske någon initierad forumdeltagare kan reda ut begreppen?

/Tomas

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 08 feb 2006, 18:41

Två skäl har anförts mot isolering av skrov under vattenlinjen.

1.\" Den stör ventilation av typ \"kallväggskammare\"'. Detta är bara gil-
tigt om man har ett sådant ventilationssystem. Ordinärt galler-i-luckan-
och ventilatorer på däck påverkas inte. Har man dessutom det minsta
nedbyggd köl, placerar man kammaren där, och inte under kojerna.

2. \"Den hindrar den fukt som kryper in i plasten att avlägsna sig inåt
skrovet\" Detta är kanske ett bättre skäl, men har inte övertygat mig.
Det samma skulle kunna sägas om vanlig topcoat.Den fukt som kommer in utifrån får väl försvinna samma väg, närbåten står på land, alternativt att man epoxibehandlar botten så att ingen eller obetydlig fukt tränger in
i skrovet.

Tänker själv epoxibehandla och sedan förmodligen isolera under kojerna.

Rudi

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 08 feb 2006, 19:33

Hej

Oisolerat under vattenlinjen är önskvärt för att få all kondensering där och inte på fönster, luckor, genomföringar i däck o skrov med kraftigt dropp som resultat.
Se, \"Kalla väggens pincip\"
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 08 feb 2006, 19:38

En grej till

se \"Köldbryggor\"
Calle

Se gla ut

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 08 feb 2006, 20:30

Drar Calles resonemang något längre: oisolerat nere i kölskarpen är önsk-
värt för att få all kondensering där, och inte under kojerna där den stäl-
ler till med fukt- och köldproblem.

Rudi

P.S. Skall kolla \"köldbryggor\" så snart jag får tid.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 08 feb 2006, 21:47

Rudi

Gör helst inte ett fast montage förrän efter 1a året så du hinner se om du får rinningar och dropp på ej önskvärda ställen.
Calle

Se gla ut

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 08 feb 2006, 23:18

Tack för rådet. Kan rentav tänka mig att följa det!

Hr T

Inlägg av Hr T » tor 09 feb 2006, 12:00

En annan anledning till att inte isolera under kojer och i kölsvin (som jag kallar det) är ju att eftersom ingen vanligtvis befinner sig där verkar det onödigt med uppvärmning på dessa ställen. Bättre att i så fall isolera kojbottnar och durk.
Om man vill ha någon nytta av den kondensering som kan uppstå under kojer och durkar måste naturligtvis den inkommande luften ledas via dessa ställen
/T

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 09 feb 2006, 12:20

Hei,
Isolering er unødvendig. Jeg har bodd i en fransk charterbåt i snart 3 år. Her er ingen fuktproblem. Akkurat nå er det 2 grader ute, 23 inne og 45% luftfuktighet. God ventilasjon er den eneste veien til tørr båt.

hilsen

Viggo
båtboer

Jeanneau Sun Fast 40

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 09 feb 2006, 13:21

Jo men - har inte Sun Fast:en ett isolerande sandwichlaminat i skrovet...?
Alla borde ha skägg

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 09 feb 2006, 14:48

Temperaturskillnaden mellan inner- och yttertemperatur medför att vatten löses ut ur luften och kondenserar på eventuella kalla ytor. Sker detta på skrovsidans insida handlar det både om om obehag och fuktskador.

Ventilationen transporterar bort varm luft och tar in ny, och därvid följer fuktigheten med, bunden till den varma luften. Kyls luften av medan den är kvar inne i båten blir det genast fuktigt via kondens - det förhindrar ingen isolering i världen. Att värma upp den tillförda luften (även bara litet) hjälper på vintern, att avfukta genom att kyla ner via \"kalla väggen\" är mer ett knep för att få torr luft sommartid, då man inte alltid vill öka på värmen i tilluften och luften ute har hög relativ fuktighet.

Angående var man bör ha isolering under kojerna bestäms det av om man har välventilerade stuvfack eller inte. Är de inte välventilerade kan det vara bättre att isolera (och fuktspärra!) kojfronter och kojbottnar. Är det bra luftväxling bör man hellre isolera mot skrovsidan.

Det är vanligt att sandwichskrov är massiva från vattenlinjen och ner, så isolering kan vara aktuellt även på sådana båtar.

//HQ

Viggo

Inlägg av Viggo » tor 09 feb 2006, 16:34

Joda,

Sun Fast'en har sandwich i skroget, men under vannlinjen er det enkeltlaminat. For å få vekk fukt under køyene må man ha ventilasjon der.

Viggo

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 09 feb 2006, 16:48

Viggo
Du har god ventilation under kojerna, därför upplevs inte dessa skrovytor
som de köldradiatorer de faktiskt är.

Herr T
Jag, som de flesta, tillbringar föga tid under kojerna. Betänk följande sce-
nario: 18 grader i vattnet, 30 grader i luften dagtid, 7 grader i luften nat-
tetid (båten ligger obemannad i hamn). Det vatten som kondenseras un-
der kojerna dagtid kommer att avdunsta upp mot kojbottnarna nattetid,
natt efter natt.

Rudi

heavy
Silvermedlem

Inlägg av heavy » tor 09 feb 2006, 20:34

För att undvika problem med fukt så är en bra ventilation nödvändig. Tar in tilluften upptill där den kan blandats med den varma luften för att sedan dras ner till frånluft som ska sitta nertill. Luften ska kunna cirkulera i hela båten i alla utrymmen.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 10 feb 2006, 15:43

heavy skrev:För att undvika problem med fukt så är en bra ventilation nödvändig. Tar in tilluften upptill där den kan blandats med den varma luften för att sedan dras ner till frånluft som ska sitta nertill. Luften ska kunna cirkulera i hela båten i alla utrymmen.
...fast tvärt om brukar det vara, in med luft nertill och ut upptill...
Alla borde ha skägg

Skriv svar