Övergivna båtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
fredrik

Övergivna båtar

Inlägg av fredrik » ons 12 maj 2004, 10:59

Är det ngn som vet vad som gäller för alla gamla övergivna rodd och styrpulpetare som ligger och skräpar i \"småhamnarna\" Efter hur lång tid tillfaller de hamnägaren/båtklubben/bryggföreningen om inte ägaren går att spåra?

SL

Hittegods

Inlägg av SL » ons 12 maj 2004, 13:12

Om det är samma regler för båtar som för motorfordon och släpvagnar finns det anledning att kontakta polisen för en genomgång.
Det är i så fall många olika åtgärder som måste vidtas i rätt ordning.
I annat fall finns risken att man får både åtal och ersättningsanspråk på halsen

Fredrik

Inlägg av Fredrik » ons 12 maj 2004, 20:10

Om båten ligger och driver så kan du nog säkra båten, men KONTAKTA polisen. Man brukar få frågan om man vill ha båten om ingen ägare gör anspråk på den. Jag tror att tiden för detta är 3 månader. Men om båten är förtöjd el ankrad så bör du vidta största försiktighet så att du inte råkar ut för stöld el. egenmäktigt förfarande.

fredrik

övergivna båtar

Inlägg av fredrik » tor 13 maj 2004, 09:42

Tack för era svar, men i första hand tänkte jag på de som ligger på land år efter år. Vad gäller för dom?

SL

Övergivna båtar

Inlägg av SL » tor 13 maj 2004, 14:43

Man är troligen skyldig att uppmana ägaren att flytta på båten. Om ägaren inte är kännd kan det förmodligen ske genom anslag på båten.
Sedan är man förmodligen skyldig att avvakta en viss tid (vet ej hur länge). Eventuellt kan man flytta båten men då riskerar man att bli anklagad för skador som kan ha uppstått m.m.
Kolla därför med polisen för säkerhets skull.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 24 jun 2004, 12:21

Du måste kontakta polis och ÄVEN kronofogde innan du tar båtarna i beslag

viktor
Rookie

Inlägg av viktor » sön 11 jul 2004, 13:47

I min kommun så betraktar polisen upphittad båt i sämre skick som skrot. Det är enligt dom bara att ta den.
:lol:
För hittegods gäller 3 månader sendan tillfaller det upphittaren. Om hittegodset (båten) förvaras hos polisen undertiden har dom möjlighet att kräva dig på hyra

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 12 jul 2004, 11:37

Angående förra inlägget...

Båtar betraktas ALDRIG som hittegods!!!!! :twisted:

jodå

Hitegods

Inlägg av jodå » mån 12 jul 2004, 21:45

Båtar kan visst vara hittegods! :P
Jag hittade en båt nyligen och var till POLISEN idag och de rubricerade det som hittegods. Så vem säger att polisen har fel, när de är den instans man ska vända sig till och som handhar ärendet.. Däremot så måste man alltid göra en anmälan om man tar hand om båten annars gör man sig skyldig till brott. Om man dessutom byter förvaringsplats på båten måste även detta anmälas till Polisen.

matrix
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av matrix » tis 13 jul 2004, 07:47

Det var så för c:a 15 år sedan också - anmälde själv en båt som dom rubricerade som hittegods. Den skulle ligga upplagd i 3 månader på den plats jag hittat den..

Och tyvärr kom det någon som påstod att det var hans båt 1 vecka innan 3 månader hade passerat. Det snackades en hel del om att han inte alls var ägare till båten, man vad skulle man göra?
Påstår Pelle
http://www.pmi.nu / http://blog.zefyros.se
mail: pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)
Bavaria 36/2 -04 "Zefyros Edition"

Skriv svar