Spinnaker oz??
Spinnaker oz??
Juli näste år skal vi segle DM i min båtklass (Larsen 28) och jag funderar på att investera i en ny max. spinnaker (ungefär 65 m2). Jag seglar båda kappsegling och tur. Skal jag investera i 0,75 oz duk eller 0,90 oz? Vad rekomenderar d'herrer??
Steen
Danmark
Danmark
Spinnakerduk är både svårt och enkelt för det finns en massa olika dukar men kappseglar man finns det enligt min mening bara två \"dukfamiljer\" att välja på nämligen Bainbrige AirX och Contender Superlite/Supercote.
Bainbridgeduken finns i 4 varianter:
AirX 500, verklig vikt 32 gr/m2, används till lättvinds-spinnakrar på stora båtar och allround till mindre entypsbåtar som tillåter så låg dukvikt. Vi har haft express-spinnakrar i AirX 500 och dom håller bra en eller två säsonger men sedan är jag tveksam.
AirX 600, verklig vikt 36 gr/m2, lämplig för allround-spinnakarar på mindre-medelstora båtar. En av mina kompisar har en 90m2 spinnare i denna duksom han kör upp till 12-14 m/s. Denna duk kan upplevas som lite \"stum\"
AirX 650, verklig vikt 40 gr/m2, allround-duk gjord för de one-design klasser som har min dukvikt på 40 gr/m2.
AirX 700, verklig vikt 45 gr/m2, allroundspinnakrar på stora båtar, större än 120 m^2
Contender finns i ännu fler smaker;
Superlight 40, verklig vikt 30 gr/m2, lättaste tillgängliga nylonduken, endast för lättvindsspinnakrar
Superlight 50, verklig vikt 34 gr/m2, rätt lik AirX 500 men lite mjukare finish. Bra till länsspinnakrar för bruk upp till 8 m/s
Supercote 60, verklig vikt 38 gr/m2, bra allroundduk men endast för full-radialspinnakrar då den är \"obalanserad\" dvs olika trådantal i varp och väft
Supercote 75, verklig vikt 40 gr/m2, bästa 0.75 duken, lite mjukare än AirX 650, även andvändbar för crosscut-spinnare. Jag har kört en Supercote 75 spinnare på 125 m2 i 19 m/s och den höll men det är väl inte att rekommendera .
Supercote 90, verklig vikt 50 gr/m2, för storbåtar och hårdvindsspinnare på mindre båtar.
Supercote 130, verklig vikt runt 75 gr/m2, stora hårdvindsspinnakrar.
Bainbridgeduken finns i 4 varianter:
AirX 500, verklig vikt 32 gr/m2, används till lättvinds-spinnakrar på stora båtar och allround till mindre entypsbåtar som tillåter så låg dukvikt. Vi har haft express-spinnakrar i AirX 500 och dom håller bra en eller två säsonger men sedan är jag tveksam.
AirX 600, verklig vikt 36 gr/m2, lämplig för allround-spinnakarar på mindre-medelstora båtar. En av mina kompisar har en 90m2 spinnare i denna duksom han kör upp till 12-14 m/s. Denna duk kan upplevas som lite \"stum\"
AirX 650, verklig vikt 40 gr/m2, allround-duk gjord för de one-design klasser som har min dukvikt på 40 gr/m2.
AirX 700, verklig vikt 45 gr/m2, allroundspinnakrar på stora båtar, större än 120 m^2
Contender finns i ännu fler smaker;
Superlight 40, verklig vikt 30 gr/m2, lättaste tillgängliga nylonduken, endast för lättvindsspinnakrar
Superlight 50, verklig vikt 34 gr/m2, rätt lik AirX 500 men lite mjukare finish. Bra till länsspinnakrar för bruk upp till 8 m/s
Supercote 60, verklig vikt 38 gr/m2, bra allroundduk men endast för full-radialspinnakrar då den är \"obalanserad\" dvs olika trådantal i varp och väft
Supercote 75, verklig vikt 40 gr/m2, bästa 0.75 duken, lite mjukare än AirX 650, även andvändbar för crosscut-spinnare. Jag har kört en Supercote 75 spinnare på 125 m2 i 19 m/s och den höll men det är väl inte att rekommendera .
Supercote 90, verklig vikt 50 gr/m2, för storbåtar och hårdvindsspinnare på mindre båtar.
Supercote 130, verklig vikt runt 75 gr/m2, stora hårdvindsspinnakrar.
Om du letar lite på olika Soling sidor, så testades olika skärningar en gång i tiden. Det var vanlig cross cut som gick bäst, sedan gör det inte ont att de också är billigastSteen skrev:Okay, så blir det 0,75 oz. Min gamla spinnaker är 0,90 oz och drygt 8 m2 for liten, så den blir min tur och kulingspinnaker.
Fruan bestämmar colour och jag bestämmer leverandör och design Tackar
Calle
Se gla ut
Se gla ut
angående färgval...
Havskappseglade lite i somras - hyfsat svårt att trimma en svart spinnaker (och segel) nattetid i Augustimörkret
Sens moral, det som är häftigt/snyggt är inte alltid det som funkar bäst...
Sens moral, det som är häftigt/snyggt är inte alltid det som funkar bäst...
HejMiniMe skrev:intressant observation när många jaga mer oich mer avancerade skärningar. På vilken sida kan man läsa om det?Calle C skrev: Om du letar lite på olika Soling sidor, så testades olika skärningar en gång i tiden. Det var vanlig cross cut som gick bäst, sedan gör det inte ont att de också är billigast
Försökte komma åt arkivregistret hos soling.com, men lyckades inte.
Du kan registrera upp dig där och leta, tror det är där artikeln finns, den är från mitten av 90-talet.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Eftersom du har en gammal spinnaker för hårdvind (och slör) så hade jag övervägt en lättare duk. Din båt är rätt lättdriven och en spinnaker i AirX 600 eller Supercote 60 håller lungt för läns i 10 m/s samtidigt som den blir betydligt bättre i lättvind. Beroende på hur seriöskappseglare du är och vilken livslängd du förväntar dig så kan man överväga att gå ner till AirX 500 eller Superlight50Steen skrev:Funderar på AirX 650 eller Supercote V (0,75/40gr) som bäste duk til min båttype.
Jag har inte sett Calles Solingsida. Men för plattläns kan det tänkas att en cross-cut spinnaker kan vara bättre än platta skärningar, triradial och dylikt.
Å andra sidan har det hänt en hel del med segeldesign sedan 1995 och \"projicerad yta\" kan påverkas av hur seglet \"flyger\". Vad säger segelmakaren och vilka plattlänsspinnakrar har de i klassen som går fort på plattläns?
Å andra sidan har det hänt en hel del med segeldesign sedan 1995 och \"projicerad yta\" kan påverkas av hur seglet \"flyger\". Vad säger segelmakaren och vilka plattlänsspinnakrar har de i klassen som går fort på plattläns?
Anders S
Förr (före segeldesign i 3-D cad) fanns en skillnad mellan vilka former man kunde göra i cross-cut och fullradial och snabba länsformer, speciellt för breda spinnakrar (som solingen tex.) gick bäst att göra i crosscut. Idag kan du i princip, med datorns hjälp) åstadkomma vilken form som helst i vilken skärning som helst. Segelmakarna gör fortfarande gärna mindre länsspinnare i crosscut för att det är billigre