avstånd på sjön
avstånd på sjön
Hej seglarvänner!
Båten är uppe och nu ger jag mig in på ett okänt vatten, ett första inlägg på sailguide.
Avståndet 1852 m benämns olika, ibland slarvigt.
Vad anser Ni om enheten KNOPTIMME? Fart x tid = väg.
Jämför enheten Ah.
Gör mig nu inte ledsen och skåpa ut det här med en gång.
per
Båten är uppe och nu ger jag mig in på ett okänt vatten, ett första inlägg på sailguide.
Avståndet 1852 m benämns olika, ibland slarvigt.
Vad anser Ni om enheten KNOPTIMME? Fart x tid = väg.
Jämför enheten Ah.
Gör mig nu inte ledsen och skåpa ut det här med en gång.
per
avstånd på sjön
Hej.
Va ni är snabba, ni måste fundera lite på saken.
per
Va ni är snabba, ni måste fundera lite på saken.
per
-
Gäst
Saxat från marinan:
Svenska nautiker använder numera i vardagslag ordet mil för distansen 1 852 meter. I nautiska sammanhang är ordet mil alltså en förkortning av ordet sjömil, som numera är allmänt vedertaget vid sidan av distansminut och nautisk mil (M).
Fram till 1800-talet betecknade ofta en sjömil 4 distansminuter = 7 408 meter.
Varför krångla till det genom att införa ytterligare ett begrepp, knoptimme?
Svenska nautiker använder numera i vardagslag ordet mil för distansen 1 852 meter. I nautiska sammanhang är ordet mil alltså en förkortning av ordet sjömil, som numera är allmänt vedertaget vid sidan av distansminut och nautisk mil (M).
Fram till 1800-talet betecknade ofta en sjömil 4 distansminuter = 7 408 meter.
Varför krångla till det genom att införa ytterligare ett begrepp, knoptimme?
-
Gäst
-
Gäst
-
Gäst
Knoptimme kommer inte att kunna fungera av ett helt annat skäl än tradition, etablerade termer etc.
Anledningen är att knop är ett derivat av tid och den under tiden seglade sträckan. Här har man valt (mer eller mindre godtyckligt) att en knop skall vara den enhet som motsvarar en distansminut per timme.
Så om man använder begreppet knoptimme kommer man direkt i konflikt inte bara med scouternas kvällsverksamhet, utan också med logikens regler.
Anledningen är att knop är ett derivat av tid och den under tiden seglade sträckan. Här har man valt (mer eller mindre godtyckligt) att en knop skall vara den enhet som motsvarar en distansminut per timme.
Så om man använder begreppet knoptimme kommer man direkt i konflikt inte bara med scouternas kvällsverksamhet, utan också med logikens regler.
Anders S
avstånd på sjön
Hej seglarvänner!
Lugna ner Er. Jag har inte kastat in peppar i guiden, och ni får kalla sträckan vad Ni vill, men min fråga är vad Ni anser om enheten Knh. Beakta att vi lever i en föränderlig värld, och att det kan ha sina fördelar att plocka bort fyra fem benämningar, vilka ersätts med en enda. Den senare är också logisk eftersom de flesta av oss vet vad som menas med knop och timme.
per
Lugna ner Er. Jag har inte kastat in peppar i guiden, och ni får kalla sträckan vad Ni vill, men min fråga är vad Ni anser om enheten Knh. Beakta att vi lever i en föränderlig värld, och att det kan ha sina fördelar att plocka bort fyra fem benämningar, vilka ersätts med en enda. Den senare är också logisk eftersom de flesta av oss vet vad som menas med knop och timme.
per