Självlänsar-Dålig kapacitet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nordic

Självlänsar-Dålig kapacitet

Inlägg av Nordic » ons 24 mar 2004, 23:17

Ser med stort tvivel på hur dåligt självlänsarna i min sittbrunn fungerar.Spolar med slangen för att tvätta rent sittbrunnen , länsarna orkar ej ens evakuera detta tillflöde av vatten utan fylls upp under tiden.Länsarna är kontrollerade map igensättning av skräp odyl ,helt ok.Detta scenario inträffar när båten ligger i sjön. Kollar diametern på länsutloppet i sittbrunn,ca 12-13mm ,ser ut att vara orginalutförandet.Skrovgenomföringens utlopps diameter ca 35mm. Hur stor diameter bör det vara på länsutloppet i sittbrunn? För mig verkar 12-13mm vara rena sugrören , detta kan ej vara godkänt för en utomskärssegling anser jag. Kan det finnas någon nackdel att sätta in rejäla länsar istället?(Vattnet går lätt upp bakvägen om man sitter flera pers i sittbrunnen kan tilläggas)

SWERNY

Trånga självlänsar..

Inlägg av SWERNY » ons 24 mar 2004, 23:18

Hej!

Detta med att vattnet stiger då man är några stycken i sittbrunnen verkar vara ett problem på många båtar, har även varit med om samma sak vid snabb motorgång då akten gräver ner sig lite...
Råder dig def. att öka diametern på länsarna i sittbrunnen, även om det kommer in vatten så rinner det ju fortare ut också...
Jag testade på min förra båt (utloppen var monterade längst ner på akterspegeln) att ta 2st plastbollar (typ tennisbollar), stack hål och fäste en gummicord, in med gummicorden i självlänsen utifrån och in och via en liten krok vidare till andra självlänsen inifrån och ut, fäste den andra bollen. Genom att anpassa längden på corden så fick jag nu en fjäderbelastad stängning av självlänsarna. För att kunna öppna dem krävs att man kan reglera gummicorden t.ex. genom att haka av den från kroken så den blir slack och länsarna öppnar.

Man måste dock vara medveten om risken att glömma öppna länsarna när man lämnar båten vid bryggan....

Mvh Roger N

josefoak
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 jul 2021, 14:02

Re: Självlänsar-Dålig kapacitet

Inlägg av josefoak » tor 07 jul 2022, 06:46

Jag kan inte se varför den översvämmade vattenlinjen skulle ha något med det att göra. Om vattnet i sittbrunnen är högre än vattnet i havet kommer det att rinna ut. Det kan finnas bestämmelser om hur hög sulan måste vara över den konstruerade vattenlinjen om du ska sälja ritningar. Jag tror att vår sula ligger ungefär 8 eller 9 tum över vattenlinjen.

Läs artikeln: (Irrelevant reklamlänk för obegripligt dyra klockor borttagen) för mer information om ämnet.

Nu är vi där igen! De tre senaste inläggen av denne medlem innehåller reklam. Sluta med det. MOD

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Självlänsar-Dålig kapacitet

Inlägg av Anders S » tor 07 jul 2022, 11:35

Nordic skrev:
ons 24 mar 2004, 23:17
Ser med stort tvivel på hur dåligt självlänsarna i min sittbrunn fungerar.Spolar med slangen för att tvätta rent sittbrunnen , länsarna orkar ej ens evakuera detta tillflöde av vatten utan fylls upp under tiden.Länsarna är kontrollerade map igensättning av skräp odyl ,helt ok.Detta scenario inträffar när båten ligger i sjön. Kollar diametern på länsutloppet i sittbrunn,ca 12-13mm ,ser ut att vara orginalutförandet.Skrovgenomföringens utlopps diameter ca 35mm. Hur stor diameter bör det vara på länsutloppet i sittbrunn? För mig verkar 12-13mm vara rena sugrören , detta kan ej vara godkänt för en utomskärssegling anser jag. Kan det finnas någon nackdel att sätta in rejäla länsar istället?(Vattnet går lätt upp bakvägen om man sitter flera pers i sittbrunnen kan tilläggas)
Det låter som du har liten skillnad mellan sittbrunnsbotten och vattenyta, och rinner det in då du har gäster i sittbrunnen är det med säkerhet detta som är en del av problemet. Byter du till rejäla självlänsbeslag lär du få ha stövlarna på alldeles för ofta, så det är ingen riktigt bra lösning.

"Stormavloppen" behöver inte vara precis i botten, utan kan placeras en smula högre upp, på sittbrunnens sidor. Höjer du avloppet 10 cm slipper du förmodligen det mesta vattnet vid stillaliggande. Givetvis skall en självläns värd namnet klara av spolning med en vattenslang.
Anders S

Skriv svar