Seglar alltid

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Seglar alltid

Inlägg av Gäst » ons 12 okt 2005, 13:42

Har vid ett flertal tillfällen varit med om att vissa båtåkare (motorbåtar) blir sneda när man kryssar i, enligt dem, trånga farleder.

Det märkliga är att det på senare år även blivit vanligare att motoråkande segelbåtsägare också blir sura för att de måste väja för seglare.

Generellt sett rör det sig om män 50+.

Har någon mer denna erfarenhet?

Är det så att det blivit lite \"finare\" att ha segelbåt, varför de flesta byter till segelbåt (i detta fallet motorbåt ned mast) för att försöka vara lite \"fräckare\", när de ändå inte är intresserade av segling?

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » ons 12 okt 2005, 13:51

vad menar du med sneda ? blir båten sned eller menar du skånska snea som är slang för arga. :?:

Johan

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 12 okt 2005, 13:53

Hej

Jag är 50+, blir bara sur när inte motorbåtarna flyttar sig. :cry:

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 okt 2005, 14:07

Man hör ganska ofta seglare som menar att det tillhör gott sjömanskap att starta motorn då det blir dags att kryssa, dvs så fort framfarten kräver att man slår regelbundet. Förmodligen är det sådana individer som blir sura - kanske för att de inte vet hur man gör eller inser att det inte är varken svårt eller farligt att segla mot vinden med moderna segelbåtar som kryssar bra. De kan ju tänkas att de också köpt in sig på en seglingsfientlig uppfattningen om vad som är en trång farled och att \"onödigtvis\" betyder att det är onödigt att kryssa om man har motor.

Personligen tycker jag det är tråkigt och gör vad jag kan för att åsikten inte skall få fotfäste. Det är klart man skall segla.
Anders S

Fribbe

Inlägg av Fribbe » ons 12 okt 2005, 17:58

Jo, jag har väl varit med om att folk blir lite putta när man är \"i vägen\".
Inte så att de hytter med nävarna men de brukar passera onödigt nära och väja onödigt sent liksom för att demonstrera sitt missnöje.
Jag seglar så länge jag tycker det känns säkert och vettigt dvs. jag kan tänka mig att köra motor när jag seglar ensam och det är kryss genom ett trångt och av yrkestrafik hårt traffikerat sund och när det är vindstilla, kallt och regnigt.
Annars är det rätt kul att se det äldre gubbgardets småirriterade blickar när jag, som är en pojkspoling i sammanhanget, seglar ensam där de av olika anledningar tycker det otänkbart att segla.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 12 okt 2005, 19:48

Jag är 40+ och blir ochså sur som en Calle C :evil:
Steen
Danmark

Jens K

Inlägg av Jens K » ons 12 okt 2005, 20:13

Det är samma folk som ringer Trossen så snart de får motorstopp. På en segelbåt alltså. Inget att bry sig om.

Leif Bengtsson

Inlägg av Leif Bengtsson » lör 15 okt 2005, 15:35

En av våra båtar har ingen motor och har aldrig haft sedan hon föddes för
snart 70 år sedan. Med henne får man snällt kryssa om man vill påverka datum för hemkomst. Även i farled.
Det hör till vanligt hyfs att resa sig eller erbjuda plats åt dom som är äldre. Oberoende om man är på sjön eller land ;)

Leif

Calle C

Inlägg av Calle C » lör 15 okt 2005, 16:29

Nja.

Egentligen handlar det bara om väjningsregler.
De enda som kan bli \"snea\" är väl de som inte kan dom.

Alla dessa gubbar känns igen genom att det ryker om dom.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 okt 2005, 20:08

Jag tror problemet uppstår därför att det finns en falang bland fritidsbåtsägare (även bland seglare) som anser att man gör fel om man kryssar i trånga vatten, seglar in i hamn eller i största allmänhet seglar där det finns många båtar.

De brukar söka stöd i sjövägsreglerna, i de undantagsregler som säger att man inte onödigtvis bör gå på fel sida i farled, inte hindra framfart för fartyg som endast kan framföras säkert i farleden och den allmänna regeln om sjömansmässigt uppträdande och säker framfart. Regel 2b, 9a, 9b är exempel på skrivningar (speciellt om man läser kommentarerna) som fel sorts motorbåtsförare kan använda för att hävda att vi seglare bör passa oss för att vara i vägen.

Vad tycker ni - skall man acceptera att bullergubbar tar sig de rättigheter gentemot segelbåtar som bara borde ankomma stora fartyg? Och hur stoppar man det i så fall?
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » lör 15 okt 2005, 21:32

Hej

Risken med en sådan diskution är att den skenar iväg och att alla motorbåtsförare dras över en kam. Så är det inte, de stora flertalet motorbåtsförare sköter sig. Sedan finns det ett gäng som utmärker sig, dom blir bara fler och fler, tids nog är det realt problem som även politiker inte ens kan blunda för.
Allt hänger samman med upplysning och utbildning.
De flesta nöjer sig med inbillning.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 okt 2005, 21:45

Det är nog min uppfattning också. De allra flesta man träffar på är mycket ordentliga.

Men jag tycker mig ha observerat att synen på att \"segla i alla lägen\" ändrat sig litet de sista fem åren eller så - det märks rätt väl på folks kroppsspråk och uppsyn om de tycker man seglar i alltför tighta lägen. Jag tycker man ser det lika mycket hos segelbåtsförare som hos motorbåtsförare.

Eller så HAR man blitt alldeles galen på gamla dar... ;-)
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 16 okt 2005, 07:22

Jag fick mig en tankeställare för ett par år sen. Hade precis kommit iland på Svinninge Marina, Åkersberga (som under flera år varit min hemmahamn) efter att ha seglat från Sandhamn en fredag eftermiddag. Väl i land träffade jag ett par som frågade om jag visste var en båt som var till salu låg. Märket som de uppgav var för mig helt obekant och när de förklarade att det var en motorbåt. Jag svarde något om att de borde köpa en riktig båt i stället - en segelbåt.

Av det svaret jag fick förstod jag att de inte var speciellt inponerade av seglare på kryss, och det de sa vad precis det jag upplet de senaste timmarna. Det är inte farligt att väja för en segelbåt på kryss - men när det kommer hundratals.

En åsikt är ju att man skall hålla sig till styrbord i farleden. Det behövs ju inte bred ränna för att de som går för motor eller länsar skall kunna få ett rimlig utrymme. De som kryssar kan säkert använda 90% av farledsbredden. Sen finns det naturligtvis passager där det bara finns några få båtlängdet att tillgå när man kryssar.

Om alla vi som absolut vill segla tänkte oss för och försökte visa lite hänsyn (många gör det) skulle det nog i vissa samanhang bli mindre irritation.

Eller som det står i \"skriften\"; \" Allt vad Ni vill att männinskorna skola göra Eder, det skolen Ni ock göra dem\"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 16 okt 2005, 09:35

Att ta hänsyn är en farlig väg... :-)

Jag tror också att det gäller att förklara att för alla inblandade att diskussionen om vem som skall få gå före och vem som skall hålla undan redan ÄR avklarad.

Nya extraregler är av ondo, precis som när en gapig taxibåt näbbar sig med skrik om att \"yrkestrafik har företräde\" eller en orutinerad 40-fotsägare (motor eller segel spelar ingen roll) bufflar sig fram för att maximera sin egen bekvämlighet eller (hemska tanke) för att de inte riktigt vet hur man stannar, vänder eller hur tvärt man kan gira.

Men... Det innebär naturligtvis inte att det är förbjudet för seglare (och andra) att visa hänsyn. En vettig seglare tar inte ut slagen över hela farledens bredd och topprider inte heller varken babordsbåtar eller motorbåtar för nöjes skull eller för att \"komma före\" eller \"ställa till det\". Tycker vi sånt är kul (det gör många) finns det kappseglingar där man kan få lära denna konst av mästarna...

När väjningssituationen är oundviklig måste naturligtvis sjövägsreglerna ligga fast och alla skall kunna lita på varandra.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 16 okt 2005, 10:11

Anders S skriver Att ta hänsyn är en farlig väg... :-)

Nej Anders S, att visa hänsyn är inte en farlig väg.

Som den förnuftiga människa du är skriver du ju det också i ditt ilägg.

När väjningssituationen är oundviklig måste naturligtvis sjövägsreglerna ligga fast och alla skall kunna lita på varandra.

Det innebär ju inte att man måste ta ut varje millimeter av varje slag. Och när man gör en kursänding, tex slår, gör man det i god tid och distinkt så att det inte missuppfattas. Men det vet ju både du och jag.

Att sen motorbåtar (och segelbåtar som går för motor) och kanske seglare på läns sprider sig över hela farledens bredd är ju på sätt och vis en annan fråga.

Det är inte farligt att visa hänsyn - men det gäller även för de motorbåtsförare som blir irriterade över kryssande segelbåtar.

Skriv svar