Vindö 30?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
nidelvbo
Trogen medlem

Vindö 30?

Inlägg av nidelvbo » tor 08 sep 2005, 08:15

Min fru och jag har insett att vi måste skaffa segelbåt. Jag seglade mycket i min ungdom. Vi har haft en riggad snipa i några år nu, som i princip är en motorbåt med stödsegel, men vi har tröttnat på bullret och på det eviga guppandet och skvättandet i minsta sjögång och vind. Vi vill kunna njuta av att vistas på havet, av tystnaden och av nöjet att segla. Vi är ute efter en trygg och säker båt, den behöver inte vara kappseglingssnabb men gärna något så när stadig på rodret och inte alltför vek.
Vi har hittat en gammal, men mycket välskött Vindö 30. Plastskrov. Den har trämast i oregon pine.
Är vi dumma som köper en sådan båt? Jag tycker Vindöbåtarna är så vackra och det är en härlig känsla och atmosfär i båten. Att underhålla allt trät oroar jag mig inte för, det är välskött och behöver bara fortsätta att underhållas. Är trämasten ett dåligt alternativ? I så fall varför. Bör man kanske satsa på en modernare konstruktion, kanske med delat lateralplan.
Eller är det helt enkelt ett bra tillfälle att förvärva en vacker båt som dessutom är en del av svensk varvshistoria.
Känner mig villrådig och vore mer än tacksam för råd och synpunkter...
Hälsningar Bosse

\"Utan tvivel är man inte riktigt klok\"
(Tage Danielsson)

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 08 sep 2005, 08:30

Jag har själv en båt med samma konstruktion och tycker att det funkar bra. Kolla hur tidigare ägare behandlat träet, då det är i gott skick har han förmodligen gjort rätt. Arbetsmässigt är det något mer än en plastbåt, men inte mycket. Mattslipning av överbyggnaden och fernissning ett lager klarar man av på en helg, kanske två, vilket arbetsmässigt är att jämföra med skurning, cleaner och vaxning, kanske något mer. Skrovet är ju i plast, så ingen skillnad där.
Masten är dock lite mer jobb med om den är i trä än i aluminium då den måste fernissas varje år precis som över byggnaden.

Den största skillnaden är att du kan strunta i vaxningen på plastbåten ett år utan att båten skadas av det, men du kan inte strunta i träunderhållet utan att riskera skador.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 sep 2005, 10:03

Jag håller med Peter. Vill man ha träbåtens charm och stil, men slippa bry med skrovet och vilket skick det är så kan en sådan här båt vara helt rätt.

Kontrollera gärna masten, så den är helt frisk. Det finns (en liten) risk för rötskador vid toppen och vid spridarfästena där masten vanligen är solid. Har du otur kan det ha kommit in vatten där, men det bör man kunna se ganska lätt. Trämaster går att laga, f ö. Annars, slipa lätt och fernissa tunt, varje säsong.

Skillnaden i snabbhet mellan en traditionell \"riktig segelbåt\" (som Vindö) och en modernare segelbåt är inte så stor. Vi tenderar att fästa en orimligt stor betydelse vid några få procents skillnad i prestanda, eftersom jämförelserna oftast görs vid kappsegling.
Anders S

nidelvbo
Trogen medlem

Inlägg av nidelvbo » tor 08 sep 2005, 10:11

Det är ungefär så jag har tänkt. Skönt att få det bekraftat av någon annan.

Sedan är det ju roligt att känna sig glad varje gång man kommer till bryggan, bara man ser de vackra linjerna. Inte helt oviktigt, tycker jag i alla fall...
Hälsningar Bosse

\"Utan tvivel är man inte riktigt klok\"
(Tage Danielsson)

Skriv svar