X-99 eller X-102

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

X-99 eller X-102

Inlägg av Svante » mån 29 aug 2005, 16:13

Vilken båttyp skulle funka bäst i en blandning av Lys-tävlingar i öppet hav och samtidigt kunna funka som en skaplig sommarstuga. Rent spontant verkar här X-102:an kunna erbjuda mest av bägge, men kanske skulle X-99:an funka med.

Vad säger ni? :roll:
Svante

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 29 aug 2005, 17:24

X-99 är väl rätt hårt kappseglad så risken är väl större att den har ett upptrissat LYS-tal. I så fall är X-102 lättare att kappsegla i LYS-tävlingar

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 29 aug 2005, 17:45

X-99 är en mycket bättre segelbåt och marginellt sämre bobåt. 99-an är nog bättre byggd (i allafall dom nyare) än 102'orna som jag tycker är rätt risiga men kostar också betydligt mer. Jag tycker nog att bägge båtarnas LYS-tal är rätt. En hårt entypskappseglad båt innebär också att det finns lätt tillgänglig information om hur den skall trimmas och dessutom tillgång till fräsha beg. segel till rimliga priser.

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 29 aug 2005, 19:16

Hej

Det finns fler X-99, vilket innebär fler erfarenheter, fler vänner, fler tips, fler kappseglingar utan handicapsystem(som aldrig är rättvist), fler delar.
Du får helt enkelt mer av allt och en mer lättsåld båt.

Calle

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 29 aug 2005, 22:03

Hey.
Jeg har seglet X-99 i några år, ochså i kuling på Själland Rundt och den segler bra om du revar i tida.
Den seglar fint op til sit LYS-tal. Ingan fare der.
Den fungerar ochså bra på semester. Alt i alt en bra allround båt.
Steen
Danmark

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 30 aug 2005, 20:33

Ingen som har nått positivt att säga om x-102:an.

Jag har faktiskt kollat lite mer på x-99:an efter era inlägg och frågetecknet är väl hur en sån funkar med boendet, att den seglar bra råder det inga tvivel om. Vad jag är ute efter lite grand är 2 separata ruffar och gärna med separat toa. Man kan ju ha förpiken som stuv så blir det ju som en separat toa.

Svante

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 31 aug 2005, 08:40

Jo da da :) 102:an er ochså en skarp kryssbåt og bra familebåt och den har mere plats. Den kan ha liten problemer med LYS-tal. (Det har inte X-99) Kvaliteten er bra, men du skal kolla kölen der akslen kommer yt.
I Danmark finns en bok om X-99 som turseglar, skrevet af Flemming Hansen fra Bådnyt. Finns i alla marineshops.
Lycka till.
En i vores hamn har just köpt en X-43. Oj oj oj. Den seglar fra alt :?
Steen
Danmark

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 01 sep 2005, 12:43

Min erfarenhet är att x102 mäter mycket bättre än x 99 i lys. 99 an är strikt entyp vilket innebär att du inte kan ändra nånting (rulle, självslående etc) om du inte vill ha eget lysmätbrev. Bägge båtarna seglar utmärkt speciellt på kryss. Lite knölig av/påstigning med stängd pulpit och förstag hela vägen fram. Utrymmen och finish invändigt helt ok som fam. båt. Bägge båtarna säkerligen rätt så mycket kappseglade med uppdaterade vinschar, beslag,segel, fall etc men kanske lite slitna riggar i övrigt. Jag skulle nog satsa på en fräsch 102 om jag inte skulle segla entyp.

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » tor 01 sep 2005, 17:55

Håller jag med om. Jag har undersökt endel på x-båtar och tycker nog X99an är hacket vassare (entyp osv) men ändå tycker jag bättre om 102an. Trevligare bobåt och en vackrare båt (i mitt tycke, jag gillar gamla IOR med lite smalare ändskäpp..)

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tor 01 sep 2005, 19:51

Jag har kollat lite på internet om X-102:an. Det verkar som det finns en hel del fallgropar vid ett eventuellt köp. Det nämns bl.a. fuktskadat laminat, vattenläckage, motorvibrationer och delaminering i skrov :? . Hur är dessa saker med X-99:an.

Såg att det finns en Jeanneau One Design 35 (JOD 35) till salu, borde vara nåt i stil med X-99, eller.

Svante

Båtsman

Inlägg av Båtsman » ons 07 sep 2005, 06:57

Tittar också på nämnda båtar.
Det jag är mest orolig för är skrovet. Är det någon som vet hur det är
uppbyggt? Är det sandwichlaminat med divinycell emellan?

Har hört att det ska vara Feretmatta som distansmaterial.
Att bottenstråket ska vara homogent och att det sitter ett fackverk av
galvat stål där kölen är fäst samt att masten står på den och att vanten
även är fästa i den.

Någon som med säkerhet kan säga hur;
Skrovet är
-undervattenlinjen
-övervattenlinjen
Överbyggnaden.
Skiljer skrovkonstruktionen mellan MKI och MKII?

En annan sak som jag ser som negativt är att X-102án är att den sticker 190cm, X-99án 175cm. X-95án 173cm.

Jag ser även X-95án som ett alternativ men utbudet av X-båtarna är
begränsat och det är ju lite synd att man inte kan titta på flera båtar.

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » ons 07 sep 2005, 07:52

X-95an är i mitt tycke kanske den snyggaste av dessa tre båtar, men den blev nog inte samma success som 102an och absolut inte som 99an. Lite av en flopp faktiskt. Seglar inte lika bra som 102an har jag hört, men jag har aldrig varit ombord i en 95a. Den går också lite billigare, jag har sett båtar för drygt 200' i Norge, det är billigt.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 07 sep 2005, 07:54

Jeg tycker att du skal ringe til X-Yacht i Danmarl och fråga. De kan och vil svare på alt :wink:
Steen
Danmark

JohanS
Erfaren medlem

Inlägg av JohanS » ons 07 sep 2005, 09:14

Att X-95 inte seglar lika \"bra\" som X-102 beror till största del på att den är en IOR 1/2-ton och X-102 är en 3/4-ton, dvs 102an är en större och snabbare båt. Nyare halvtonnare brukar få ett lys på ca 1.16 vilket är något högre än X-95ans 1.14. X-102 har 1.19.

Båda båtarna är typiska IOR-båtar, dvs djup köl, stor bredd och stor segelyta, resultatet av det är båtar som är förhållandevis styva och som bär seglytan väl. För att få dem snabba även i lätta vindar är skrovet relativt smalt i vattenlinjen. Aktern är för att vara en IOR-båt bred. Dock inte alls så bred som moderna båtar. Att 95an blev lite av en flopp beror nog inte så mycket på att båten inte var bra, utan troligen mer på att 102an så totalt dominerade kappseglingen i början/mitten av 80-talet. 95an var nästan lika dyr, men inte lika het - alltså var valet enkelt för den som ville vara tuff :). Man ska inte glömma bort att även 95an hade stora framgångar bland de seriebyggda båtarna på 1/2-tonnar VM under samma tidsperiod.

Jag har själv en X-95a och är supernöjd. Valet föll på den till förmån för bla X-102 och X-99. 102an är oftast hårdare kappseglad (mer sliten), och dyrare, utan att för den skull ge mer innerkomfort. Vidare är seglen dyrare eftersom de är större. X-99 var för dyr, och inte tillräckligt mysig innuti för min fru :oops:. Jag misstänker att på några års sikt så kommer 99orna att sjunka i pris, allteftersom de fasas ut till förmån för X-35. Men det är bara en teori.

Samtliga X-båtar är byggda i sandwichlaminat, med påföljande risk för fuktinträngning och delaminering. 102 och 95an har helt flat botten under förskeppet, som endast sluttar svagt ner mot framkant av kölen (för att lura IOR-regeln kan tänkas?) och när man kryssar i motsjö så slår det hårt och botten kan delaminera. Det är inte så farligt som det låter eftersom det går att laga, mest arbetssamt. Det farliga är delaminering som beror på fuktinträngning och sönderfrysning, det är mycket svårare att upptäcka och laga.

I bottenkonstruktionen är en galvad \"järnstege\" inplastad i skrovet (tror att det är homogen plast i botten, men inte säker, stummt som tusan är det i alla fall) över kölinfästningen. Masten står i framkant på stegen, kölbultarna går igenom \"stegen\". Vantinfästningarna går hela vägen ner till botten av båten. Det är en superstyv konstruktion som inte sviktar det minsta! Dessutom står motorn på framkant av kölen, precis akter om huvudskottet. Alla tre ovan nämnda båtar har denna typ av konstruktion. Kanske att X-99 har en något utvecklad variant av den eftersom den är konstruerad senare.

X-99 då vad är det? Jo det är en båt ritad av Jeppesen helt efter eget huvud, inga mätregler har styrt utan den ska bara vara så snabb som möjligt och vara hyffsad att bo i. Han lyckades över förväntan, ett lys på 1.25 säger det mesta. Den kryssar grymt bra och har klara planingstendenser på länsen. Den är vekare än de två andra modellerna, och måste revas tidigare. Å andra sidan misstänker jag att man kan tycka att det räcker med fock även i förhållandevis lätta vindar. Båten är en aktiv kappseglingsklass med VM (nästa år på Öland), varför bra segel går att köpa begagnat. X-99 har en klenare mastprofil än de två andra varför man måste vara mer observant med backstagen när man länsar.

Djupgåendet är inget större problem eftersom djupet är så långt bak från fören. Dessutom är skillnaden mellan båtarna bara 15 cm. Det kommer inte avgöra om du går på eller inte...

Jag anser att det är hugget som stucket. En 99a kräver fler gastar på railen eftersom den är vekare, 95an är billigare men svårare att få tag i, 102är nästan lika dyr som en 99a och äldre, men kanske upplevs som \"tryggare\". Köp någon av dem och du kommer bli nöjd! :lol:

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » ons 07 sep 2005, 10:02

Jojo, men det här är ju goda nyheter. Mycket som talar för 95an mao.

Skriv svar