Tappad propeller

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
cctop
Rookie

Tappad propeller

Inlägg av cctop » sön 07 jun 2026, 11:04

Vilken känsla när man har lämnat bryggan och märker att man inte har någon drivning.
Har tappat hela propellern och enbart axeln sticker ut i S-drevet.

Är det någon klok själ på forumet som kan guida mig i rätt riktning för att kunna beställa en ny?
Båt: Dufour 365 GL- 2006.
//Christer

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Re: Tappad propeller

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 07 jun 2026, 16:47

Fy en så otrevlig upplevelse.....tappad kontroil bokstavligen.Blev väl svettiga minuter antar jag...sjunkänsla i magen .. hur skall detta gå var är närmaste kaj. Har inte tappat propeller men väl gasvajern gått av precis vi skulle lämna hamnen. Usch!

Enl nätet är din båt försedd med Volvo Penta D 1-30 och därför rimligen försedd med VP S drev.
Personligen har jag haft stor nytt och glädje av min kontakt med Capella Marin. Kunniga och förekommande iaf i mitt fall. De lär ha allt du behöver och kunskap därtill. Stigningen på propellern är en grundläggande faktor.
Blir ju inte billigt :roll: ....strax under 30000:- :o eftersom du behöver både nav och propeller. (antar att anoden sitter kvar?). Till min båt 10,70 lång och 5,5-6 ton hade jag en trebladig folding propeller (Flex o Fold, 15"); Du kanske behöver en 16".
Den trebladiga ger väsentligen bättre driv än den tvåbladiga - jag bytte en fin två bladig folding (Gori)strax efter köpet)- så var min upplevelse. Men det finns såklart fasta också. Jag har fått uppfattningen att Flex o fold är bättre än Gori. Priset ungefär det samma.
Capella Marin: https://www.capella.se/

Skriv svar