Båttransport eller Göta kanal

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Pelle-48
Platinamedlem

Båttransport eller Göta kanal

Inlägg av Pelle-48 » tis 09 dec 2025, 13:01

Funderar på att köpa en NF på Värmdö.
Målet är att ta den till Karlsborg.
Göta Kanal är stängd nu så det får bli i sommar.
Nån som vet vad en NF på lastbil kan kosta ungefär?

Synpunkter på Tyresövagga?
Prisvärd eller inte?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Re: Båttransport eller Göta kanal

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 17 dec 2025, 12:46

Hade Tyresövagga till C32:an och var mycket nöjd med den. Robust o inte alltför knepig att demontera.
Å andra sidan - kolla vad båtklubben föredrar! Där jag bor och hade (jo :roll: ) båt har man gått inför stapelbara enhetsvaggor som leasas - syftet att förenkla och frigöra utrymme på sommaren. Dessutom stabila, känns säkra. Båtklubben där min sista båt hamnade går enbart inför stöttor - vilket jag personligen alltid har tyckt vara litet vanskligt. Har minnen av bokstavligen talat dominoeffekt i gamla båtklubb. En trillade osv osv.

Vad gäller transport vet jag inte men jämförelsevis kostade typ lastbilstransport typ 60 mil vid försäljningen av sista båten c:a 50000:-. Den båten vägde kring 6 ton med allt, 17 m mast osv.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Båttransport eller Göta kanal

Inlägg av S-B A-son » tis 10 feb 2026, 16:50

Visst är det praktiskt med båttransport, men ack så tråkigt. Jag har gått kanalen upp och ned och tyckte det var en fin om än lite annorlunda upplevelse Inte mycket till segling, men sjöarna ger ju möjlighet om man vill hissa på, men jag har ju en motorseglare vilket gör att man kan gå för motor utan att skämmas!
Bild

Skriv svar