Kölbultar som är långa
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Kölbultar som är långa
Hej jag har tittat på en båt med ovanligt långa kölbultar. Dessa sticker upp ca 15-20 cm i kölsvinet. Runt bultarna sitter det rör som har en innerdiameter som är några mm större än bultens diameter. Rören är något kortare än bultens med en bricka i botten mot glasfibern och en bricka på toppen sen är muttern på bulten skruvad så att den trycker den övre brickan mot röret. Har någon en uppfattning om detta är bra eller dåligt? Är det ofta förekommande? Hälsningar Glad_seglare
Glad Seglare
Re: Kölbultar som är långa
Om jag vore köparen skulle jag anse att detta är en punkt som kräver en djupgående inspektion, även med en oberoende besiktningsmans utvärdering, eftersom "okonventionella" lösningar vanligtvis bara är säkra när de åtföljs av tydlig design- eller reparationsdokumentation.Glad_seglare skrev: ↑tor 28 aug 2025, 07:37Hej jag har tittat på en båt med ovanligt långa kölbultar. Dessa sticker upp ca 15-20 cm i kölsvinet. Runt bultarna sitter det rör som har en innerdiameter som är några mm större än bultens diameter. Rören är något kortare än bultens med en bricka i botten mot glasfibern och en bricka på toppen sen är muttern på bulten skruvad så att den trycker den övre brickan mot röret. Har någon en uppfattning om detta är bra eller dåligt?Steal Brainrot Game Är det ofta förekommande? Hälsningar Glad_seglare
-
Seymor B Fudd
- Diamantmedlem
Re: Kölbultar som är långa
Ingen svarar annan än Lyly så jag tar mig friheten att tänka högt kring detta; har jag tänkt fel kommer säkert klokare än jag att ingripa.
Dessutom kommer jag ev. att stå som nästan ensam aktiv på detta forum
Last man writing???
Som företeelse i sig verkar detta vara något märkligt.
Så långa kölbultar verkar ju helt onödigt. Är det så att kölen under dem är original kölen? Udda att tillverka sådana. Hur passa grova är själva bultarna? Rejäl grovlek på bulten är viktig - de jag sett har varit kring 2,0 cm. Anliggningsytan mot vilken bulten skall trycka bör vara tillräckligt stor så att lasten fördelas. Vad är det för båt? Extra tjocklek där kölen sitter, (som på min sista båt Biancan) eller? Kölsvinets utformning (kraftiga väggar osv osv) - massa variabler som skall fungera tillsammans för max hållfasthet.
De kölbultar jag sett i min dar har varit högst 5-8 cm höga, typ. I varje fall så uppstickande att rejäl bricka (går ej att deformera med adekvat spännkraft. samt tillräckligt breda, minst 1 cm ut från bulten) mot glasfibern samt två rejäla muttrar ovanpå denna (rejäla=1,5 -2 cm höga, uppåt 1 cm ut från bulten) får plats och då har det varit 1 cm kvar på bulten, typ.
15-20 cm rör har jag aldrig sett. Tänker åter att deformations motståndet måste vara tillräckligt;
Som jag tänker det, fast detta kan varav alldeles fel, för att förhindra att bultarna rör sig i glasfibern, borde väl lasten från de två bultarna i normalfallet (där nr 2 också mest kan ske fungera som hinder mot att den undre gängar upp sig) trycka mot brickan som har direkt kontakt med glasfibern. Som i sin tur inte får deformeras.I ditt fall bör det vara annorlunda förhållanden - huruvida det funkar kan jag inte svara på. Har det suttit där från början och inget läckage, eller krackeleringar runt, i närheten så är det väl OK.
Så kolla: 1)bulttjocklek 2)brickornas storlek (tjocklek, bredd, material)3)tjocklek nuvarande "hylsa" samt material 4)laminattjocklek där bultarna sitter, under bredvid. Allt bör egentligen vara rostfritt.
Detta är i sig en hel vetenskap, bortom min möjlighet att omfatta. Hållfasthets experter på forumet kan måhända framlockas??
Dessutom kommer jag ev. att stå som nästan ensam aktiv på detta forum
Som företeelse i sig verkar detta vara något märkligt.
Så långa kölbultar verkar ju helt onödigt. Är det så att kölen under dem är original kölen? Udda att tillverka sådana. Hur passa grova är själva bultarna? Rejäl grovlek på bulten är viktig - de jag sett har varit kring 2,0 cm. Anliggningsytan mot vilken bulten skall trycka bör vara tillräckligt stor så att lasten fördelas. Vad är det för båt? Extra tjocklek där kölen sitter, (som på min sista båt Biancan) eller? Kölsvinets utformning (kraftiga väggar osv osv) - massa variabler som skall fungera tillsammans för max hållfasthet.
De kölbultar jag sett i min dar har varit högst 5-8 cm höga, typ. I varje fall så uppstickande att rejäl bricka (går ej att deformera med adekvat spännkraft. samt tillräckligt breda, minst 1 cm ut från bulten) mot glasfibern samt två rejäla muttrar ovanpå denna (rejäla=1,5 -2 cm höga, uppåt 1 cm ut från bulten) får plats och då har det varit 1 cm kvar på bulten, typ.
15-20 cm rör har jag aldrig sett. Tänker åter att deformations motståndet måste vara tillräckligt;
Som jag tänker det, fast detta kan varav alldeles fel, för att förhindra att bultarna rör sig i glasfibern, borde väl lasten från de två bultarna i normalfallet (där nr 2 också mest kan ske fungera som hinder mot att den undre gängar upp sig) trycka mot brickan som har direkt kontakt med glasfibern. Som i sin tur inte får deformeras.I ditt fall bör det vara annorlunda förhållanden - huruvida det funkar kan jag inte svara på. Har det suttit där från början och inget läckage, eller krackeleringar runt, i närheten så är det väl OK.
Så kolla: 1)bulttjocklek 2)brickornas storlek (tjocklek, bredd, material)3)tjocklek nuvarande "hylsa" samt material 4)laminattjocklek där bultarna sitter, under bredvid. Allt bör egentligen vara rostfritt.
Detta är i sig en hel vetenskap, bortom min möjlighet att omfatta. Hållfasthets experter på forumet kan måhända framlockas??