Demontera propeller s-drev

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Wildman
Rookie

Demontera propeller s-drev

Inlägg av Wildman » ons 14 maj 2025, 21:40

Hej, jag skulle behöva lite råd om propellern på min Contrast 33.
Av olika skäl var jag inte med då den här propellern sattes dit för ett par år sedan och nu är det hög tid att ta bort den så jag kan byta offeranod.
Jag har fått bort låsskruv och mutter, men propellern sitter hårt.
Jag har skaffat en avdragare. Ska den trycka på den gängade delen och dra i flänsen nära offeranoden?
20250511_090217652_iOS_1.jpg
20250511_090222878_iOS_0.jpg

raol
Silvermedlem

Re: Demontera propeller s-drev

Inlägg av raol » ons 14 maj 2025, 23:47

Det ser ut som om propellernavet har korroderat kraftigt. Axeln är i rostfritt stål, så aluminiumet i propellern har förmodligen så mycket korrosion så det är närmast fastsvetsat i axeln.

Jag tror att det krävs en rejäl knackning eller två för att bryta korrosionsskiktet.

Utan att se hur avdragaren ser ut är det svårt att svara på hur den bäst ska användas.

Jag tycker mig se att propellern har ett separat inre nav, kanske med en gummibussning runt. Risken med att belasta propellern med ett fastkorroderat inre nav är väl att den inre delen separerar från propellern och ställer till det rejält...

Ett alternativ är att kolla på anoden. Jag tycker det ser ut som om det är en hel del gods kvar i den, så om den ser ut så efter två säsonger så kan den mycket väl klara en till utan problem, och då kan du återmontera kon och låsskruv och sjösätta. Och ha en hel säsong på dig att hitta en lösning...

lyly19
Trogen medlem

Inlägg av lyly19 » tis 27 maj 2025, 08:41

raol skrev:
ons 14 maj 2025, 23:47
Det ser ut som om propellernavet har korroderat kraftigt. Axeln är i rostfritt stål, så aluminiumet i propellern har förmodligen så mycket korrosion så det är närmast fastsvetsat i axeln.

Jag tror att det krävs en rejäl knackning eller två för att bryta korrosionsskiktet.

Utan att se hur avdragaren ser ut är det svårt att svara på hur den bäst ska användas.

Jag tycker mig se att propellern har ett separat inre nav, kanske med en gummibussning runt. Risken med att belasta propellern med ett fastkorroderat inre nav är väl att den inre delen separerar från propellern och ställer till det rejält..Among Us

Ett alternativ är att kolla på anoden. Jag tycker det ser ut som om det är en hel del gods kvar i den, så om den ser ut så efter två säsonger så kan den mycket väl klara en till utan problem, och då kan du återmontera kon och låsskruv och sjösätta. Och ha en hel säsong på dig att hitta en lösning...
Tack för att du delar med dig av detaljerna, jag förstår verkligen komplexiteten i den här situationen – att propellernavet korroderar så pass att det nästan "svetsas fast i axeln" låter som en mardröm för alla som någonsin har underhållit en båt!

Wildman
Rookie

Inlägg av Wildman » ons 28 maj 2025, 22:30

Med rätt placering på avdragare och en kraftig bricka för att inte förstöra gängorna fick jag bort den. (och tillbaka)
Screenshot_20250528_232554_Gallery.jpg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 29 maj 2025, 13:11

Ber att få gratulera! Typiskt sådant som händer en båtägare....och belöningen den sköna känslan efteråt när man grubblat sig halvt fördärvad.

Har du möjligen en bild på avdragaren???

Wildman
Rookie

Inlägg av Wildman » tor 29 maj 2025, 22:19

Tackar. Här är några bilder på avdragaren. En Biltema.
Bilagor
Screenshot_20250529_231412_OneDrive.jpg
Screenshot_20250529_231444_OneDrive.jpg
Screenshot_20250529_231521_OneDrive.jpg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 31 maj 2025, 15:46

Tack så mycket. Slår mig att jag har ju faktiskt avdragare av liknande typ sedan mina år som begagnad bil skruvare..... Möjligen fasa dem litet i greppet
Skall vidarebefordra till min båtkompis! Den egna klenoden har funnit ny ägare och har det säkerligen mycket bra. Dessutom var det mesta nytt, både nav och propellerblad.

Skriv svar