Hej
Vi funderar på att ta med en gummibåt till Sardinien. Under tiden vi är på plats, max två veckor åt gången, kommer kan vi ha den liggande vid kajen med uppsikt från lägenheten. När vi kommer dit får vi alltså fylla den och när vi åter hem tömma den.
Lite info:
Vi behöver kunna köra den med upp till fyra personer.
Motor blir en elmotor 1,44kW (101 lbs)
Batteri litium 1 kWh (möjligen 2 st)
Motor och batteri kommer tas in när båten inte används.
Båten kommer till största delen köras på floden, men kanske vid lungt väder även till någon närliggande vik längs kusten.
Två personer behöver kunna baxa upp/ner västan med båt tre trappor.
Frågor:
Vad tror ni generellt om vår plan?
Hur mycket jobb/tid tar tömning fyllning?
Storlek på båt?
Typ av durk?
Solen är stark där nere, råd om material/tillverkare, pvc/hypalon?
Vi inser att det kommer gå långsamt med en så liten motor, men fungerar det?
Vi har här hemma haft en likadan elmotor på en plasteka på ca 4 m, är en gummibåt ungefär lika lättdriven? Tänker på körsträcka.
Val av gummibåt?
Re: Val av gummibåt?
Inga problem med hållbarheten - ni tar ju in den då ni inte är där. Annars, Hypalon fungerar bättre än PVC, men kostar mer.
Tömma och fylla tar inte nödvändigtvis mycket tid, men kan göra det. Vi använder en gummibåtspump för 12V, som drivs med ett vanlig 12V portabelt hjälpstartsbatteri. Det finns varianter med laddbara batterier. Däremot är det rätt tröstlöst att pumpa med en hand- eller fotjagad pump, värre ju större båten är. Bekvämlighet finns att köpa.
Skall båten brukas i två veckor, sedan packas och tas fram två veckor igen, så är dubbelbotten med luft eller en luftdurk inte av så stort värde. Det går bra att ha en aluminium/plywood-durk när man har båten uppblåst hela tiden, (dvs, inte packar den varje kväll) och båten blir stabilare med en sådan.
Det är också avsevärt mycket lättare att reparera (shit happens) laga en båt med löstagbar durkskiva i botten och kan durken bäras lös blir det också lättare bördor att bära (men i så fall flera). En hyfsat stor (4 meter) kan nog väga uppemot 70-75 kg totalt - durken väger kanske 10 av de kilona. Det finns litet lättare och litet tyngre modeller - bör undersökas.
Hastighet och drifttid är ju rena gissningar. Men vad tillverkaren än lovar - räkna med mindre...
Kör man i sakta mak, så räcker KANSKE batteriet två timmar, men fort går det inte. Åker man sedan någonstans ("en trevlig vik", typ) så MÅSTE batteriet räcka dit och hem - att ro en gummibåt en längre sträcka kan bli tungt och ineffektivt. I vart fall behövs åror, helst litet bättre än de som ligger med i paketet. Som paddel lär de duga.
Men till din kravprofil blir nog en uppblåsbar båt alldeles utmärkt.
Tömma och fylla tar inte nödvändigtvis mycket tid, men kan göra det. Vi använder en gummibåtspump för 12V, som drivs med ett vanlig 12V portabelt hjälpstartsbatteri. Det finns varianter med laddbara batterier. Däremot är det rätt tröstlöst att pumpa med en hand- eller fotjagad pump, värre ju större båten är. Bekvämlighet finns att köpa.
Skall båten brukas i två veckor, sedan packas och tas fram två veckor igen, så är dubbelbotten med luft eller en luftdurk inte av så stort värde. Det går bra att ha en aluminium/plywood-durk när man har båten uppblåst hela tiden, (dvs, inte packar den varje kväll) och båten blir stabilare med en sådan.
Det är också avsevärt mycket lättare att reparera (shit happens) laga en båt med löstagbar durkskiva i botten och kan durken bäras lös blir det också lättare bördor att bära (men i så fall flera). En hyfsat stor (4 meter) kan nog väga uppemot 70-75 kg totalt - durken väger kanske 10 av de kilona. Det finns litet lättare och litet tyngre modeller - bör undersökas.
Hastighet och drifttid är ju rena gissningar. Men vad tillverkaren än lovar - räkna med mindre...

Men till din kravprofil blir nog en uppblåsbar båt alldeles utmärkt.
Anders S
Re: Val av gummibåt?
Stort tack för utförligt svar! Det blir nog två batterier så vi kan dubbla om vi tex ska utanför floden. De få båtar med hypolan jag hittat var väldigt mycket dyrare så det rymmer inte vår budget.