Motorbyte

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Westanvind
Rookie

Motorbyte

Inlägg av Westanvind » fre 10 jan 2025, 11:31

Hej seglarvänner!
Vi har en Monsun 31 och tänker byta ut motorn. Den befintliga är sjövattenkyld md2b. Finns det någon som rekommendera en bra verkstad/båtmekaniker i västra Skåne eller i närheten? Vilken motortyp är bäst utifrån funktion och pris?

thomasfrank
Erfaren medlem

Re: Motorbyte

Inlägg av thomasfrank » lör 11 jan 2025, 09:08

Hi guys! I replaced the engine in my boat a year ago and chose a Volvo Penta D1-30. It is a good choice for a small boat,snow rider 3d fuel-efficient and durable. For engine repairs and installations in Scania West, I recommend trying Viken Marin in Viken. They are very professional and provide a very good service. They are also reasonably priced, especially if you need an engine replacement or routine maintenance.

Westanvind
Rookie

Inlägg av Westanvind » mån 13 jan 2025, 21:09

Hi Thomas, Thank you for your info!

Although I cant find Viken Marin searching for it. Is it named something else? Would you mind sharing details about the total cost?

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 15 jan 2025, 10:25

Det finns flera bra alternativ utöver Penta när det gäller motorer i den stortleksklassen - Solé, Vetus, Nanni, Beta, Lombardini/Iveco, Yanmar. I sista ändan skulle jag säga att det handlar om att finna en bra leverantör/installatör i närheten och se till att få ett vettigt pris.
Själva bytte vi vår MD 2B till en Solé mini 29 i vår Monsun. Prisvärd, i synnerhet jämfört med Penta och Yanmar. Robust konstruktion. Mitsubishi-motor marinkonverterad av Solé. Passar fint med endast smärre justeringar av motorbädden. Motorrummet i Monsunen är ju ganska smalt, så för åtkomlighet ska man ha bredden på motorn i åtanke...
Lycka till!
---
Bosse
Monsun 31, #116

Westanvind
Rookie

Inlägg av Westanvind » tor 16 jan 2025, 08:24

Segelbo skrev:
ons 15 jan 2025, 10:25
Det finns flera bra alternativ utöver Penta när det gäller motorer i den stortleksklassen - Solé, Vetus, Nanni, Beta, Lombardini/Iveco, Yanmar. I sista ändan skulle jag säga att det handlar om att finna en bra leverantör/installatör i närheten och se till att få ett vettigt pris.
Själva bytte vi vår MD 2B till en Solé mini 29 i vår Monsun. Prisvärd, i synnerhet jämfört med Penta och Yanmar. Robust konstruktion. Mitsubishi-motor marinkonverterad av Solé. Passar fint med endast smärre justeringar av motorbädden. Motorrummet i Monsunen är ju ganska smalt, så för åtkomlighet ska man ha bredden på motorn i åtanke...
Lycka till!
Hej!
Ja precis, det är tips på installatörer jag skulle vilja få. Vem använde ni till ert byte?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 16 jan 2025, 15:11

Jag fick bytt en Yamnar 20 GM F 2018 hos JF marin i Limhamn. Nya motorn en VP1 D-20; Mycket nöjd med bytet. Fanns då olika motormöjligheter; Vetus, Yanmar osv. https://jfmarin.com/

I Limhamn finns också info@boatconsult.se dvs Boatconsult. Fullservice företag.

Viktigt är ju att kunna få prata med kunniga personer. Just jag hade möjlighet att göra en del förberedande jobb själv, som att plocka bort diverse anslutningar, litet el osv. Vet ju inte om detta kan gå för sig idag.

Så kolla upp dem, ring och snacka!

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 17 jan 2025, 10:15

Westanvind skrev:
tor 16 jan 2025, 08:24
Segelbo skrev:
ons 15 jan 2025, 10:25
Lycka till!
Hej!
Ja precis, det är tips på installatörer jag skulle vilja få. Vem använde ni till ert byte?
Vi bor ju längre norrut än du, så det kanske inte är aktuellt, men vi anlitade Marin Express i Lysekil. Väldigt bra hanterat av dem hela vägen. Från offertförfrågan till färdig installation. Snyggt och prydligt arbete, klara och rediga svar på alla frågor (såväl kluriga som korkade...). Bra pris.
Kan verkligen rekommendera Marin Express. https://www.marinexpress.se
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar