Är denna Volvo MD17 sötvattenkyld?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dmattsson
Rookie

Är denna Volvo MD17 sötvattenkyld?

Inlägg av dmattsson » ons 23 okt 2024, 09:18

Hej!

Jag är helt ny med båtar och kan nästan ingenting om motorer (men lär mig gärna!), men jag har förstått att det är bra om motorn är sötvattenkyld, och att Volvo MD17 (35hk) kommer som sjövattenkyld som orginal.

Jag tittade på en båt igår som jag är väldigt intresserad av. Säljaren säger att den är kontinuerligt servad av proffs och alltid går som en klocka. Hon kunde själv nästan ingenting om motorer utan har lämnat in den på service varje år.

Jag trodde igår att den var sjövattenkyld eftersom jag inte såg någon behållare för färskvatten/glykol, men nu när jag tittar på bilder i efterhand så undrar jag om de inte har konverterat den till sötvattenkyld trots allt. Titta på delen som jag har ringat in här. Den verkar inte finnas i orginalutförande, och är väldigt lik denna del som är ett konverteringskit: https://www.marinexpress.se/artikel/mar ... a-md3-md17

Vad tror ni? Mycket tacksam för svar!

Om ni har övriga tankar om att köpa en båt med en nästan 50 år gammal motor får ni gärna säga till.
Bilagor
98c5435b-ed3c-49e1-8b36-ca7560af2ef7.jpeg

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Re: Är denna Volvo MD17 sötvattenkyld?

Inlägg av Segelbo » ons 23 okt 2024, 12:26

Nog ser det ut som en värmeväxlare alltid. Det borde finnas ett expansionskärl någonstans. Annars om man är osäker, är det bara att följa slangarna från sjövattenintaget via impellerpumpen och vidare. Det bör finnas ett grovfilter någonstans oavsett. Finns inte det är det att rekommendera.
Motorns skick är svårt att säga något om, men de flesta 70-talsmotorer lär närma sig sin pensionsålder, för att inte säga dödsdag, om de inte genomgått en riktigt översyn/renovering...
---
Bosse
Monsun 31, #116

dmattsson
Rookie

Inlägg av dmattsson » ons 23 okt 2024, 14:12

Tack för input!

Ja jag misstänker att den är nära sin livslängd, men den har varit skött av en "pedant" under decennier och därefter varit årlig servad av proffs så jag håller uppe hoppet att den håller i några år till.

dmattsson
Rookie

Inlägg av dmattsson » ons 23 okt 2024, 14:18

Tyvärr tog jag aldrig bilder längre in under "däck" då man var tvungen att montera ned trappan vilket inte hanns med under visningen. Det är troligen där expansionskärlet sitter.

Jag chansar på att detta är en värmeväxlare vi ser i bilden, med din input känner jag mig ännu mer trygg i det.

Skriv svar