Gråtande köl?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
sjöbjugg
Rookie

Gråtande köl?

Inlägg av sjöbjugg » sön 20 okt 2024, 20:48

Hej!
Jag är på jakt efter en båt i prisklassen 30-50 tusen. Var och tittade på en fin 70-talare i helgen och upptäckte att det var ett litet jack i kölen där det sipprade ut vatten lite långsamt. Som om den grät.
Vad kan vara orsaken till detta? Jag har hört talas om böldpest, men det här var i järnkölen.

Tacksam för råd!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Re: Gråtande köl?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 21 okt 2024, 13:28

Vad var det för båt? En del båtar hade ju järnköl som plastats in (eller med ballast av järn) - från en sådan kan det väl ha blivit krackelering i plasten med åtföljande vatteninsug - vatten som sedan ömsom frusit ömsom töat osv därvid skapat ännu mer krackeleringar.
Men järnköl?? Såvida inte kölbultarna rostat/rört sig i kölen som rostat och skapat porer. Kanske tänkbart? Inte bara vanlig kondens?
Skall bli intressant läsa fler kommentarer!

Hur som skulle jag nog akta mig för en dylik farkost... :o Alternativt kolla upp mycket noga.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 21 okt 2024, 16:29

Ibland finns uttag i kölen där det finns muttrar till kölbultarna och dessa brukar vara fyllda med spackel av polyester och talk. Uttagen brukar vara fyrkantiga.
Kan det vara svaret?
Lite bilder mm hade hjälp för att få till ett vettigt svar.
Alla borde ha skägg

sjöbjugg
Rookie

Inlägg av sjöbjugg » mån 21 okt 2024, 20:50

Det är en Shipman 28, osäker på om kölen har plastats in.
På tal om kölbultarna, i det bakre kölsvinnet fanns det mycket rostigt vatten, så kölbultarna gick inte att se där.
Jag inser nu i efterhand att jag borde bett säljaren pumpa ur det vattnet för att kunna inspektera nogrannare.
Den främre kölbulten var lite rostig, och hade spacklats.
Tyvärr har jag inga bilder..

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 22 okt 2024, 15:43

Vid läsning om iaf tidiga Shipman 28 framkommer det att problem med kölen inte var ovanliga (svängköl) så en noggrann inspektion borde vara nyttig!
Hittade en handbok ( http://nya.scampiforbundet.se/wp/wp-con ... ndbok-.pdf ) men den ger inget särskilt mer än allmänna råd.
Kölen är förmodligen inte inplastad vad jag kan finna så problemen kanske sitter ovan eller kring infästningen. Alltså krig "sulan" mellan skrov och köl samt vid/kring kölbultarna. Vatten har ju en fenomenal förmåga att ta sig fram så det är ju inte alls säkert att problemet kan lokaliseras precis där det (vattnet) syns.Spacklade kölbultar? Hmm! För att söka täta läckage? Ytterst tveksamt att det skulle hjälpa om bultarna antingen istället behövt spännas, och rört sig. Rostigt vatten låter ju inte uppmnuntrande. Pumpas bort!!

Men, man behöver ju inte måla fan på väggen. Kolla upp noga, själv eller med någon som är kunnig därtill! Kanske lätt att åtgärda.
ps tag några bilder!
Enigt detta: Välj ”bilagor” under textrutan, ladda upp en bilaga/bild.
Placera bilden inom inlägget.
Klart!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 okt 2024, 11:33

Shipman 28 konstruerades från början med ett trimroder på fenkölen, en "fräck finess" som visade sig ha litet praktiskt värde. Därför gjorde man om kölen och tog bort trimrodret. Det försvann "från fabrik" vid något årtal jag inte riktigt minns. Shipmanklubben gav ut instruktioner för hur man tog bort rodret ("uppdaterade båten" och inplastningen och då tätades genomföringen och byggdes nytt kölavslut på skumkärna.

Då fanns det de som löste saken litet enklare och plastade rodret som det var. På äldre Shipman (min hade trimroder, var en 73:a) är detta något som bör kollas hur det är gjort. Numera vet vi litet bättre hur man plastar "rätt", fasningars längd, materialval etc, på den tiden handlade det ofta om hur mycket mer härdare man skulle ta om det var kallt när man plastade... resten löste sig. :-)

Därför kan det tänkas att det står vatten i kölens bakkant, beroende på hur väl plastningen genomförts (om båten haft trimroder). Skulle båten ha kvar trimrodret kan det givetvis också handla om en liten läcka - trimroderaxeln bör ju vara sliten efter alla år.
Anders S

gregmorse
Rookie

Inlägg av gregmorse » fre 25 okt 2024, 09:14

Hej! Det du beskriver låter som en mindre skada på kölen. Eftersom det är en järnköl kan orsaken vara rost, vilket gör att fukt tränger in genom sprickor i ytbehandlingen. Om båten har fått slag eller skrapats kan även skadan ha exponerat metallen. Böldpest, som oftast drabbar plastskrov, är mindre sannolik här eftersom problemet rör kölen i järn. my perfect hotel
Lösningen är att slipa ner skadan, kontrollera hur djup den är, och applicera rostskydd samt epoxi för att förhindra ytterligare korrosion. Om det fortsätter läcka vatten bör du också inspektera om det finns någon invändig skada eller spricka runt fästet till kölen.

Skriv svar