Diesel från förra året

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nils_D
Diamantmedlem

Diesel från förra året

Inlägg av Nils_D » ons 11 sep 2024, 19:17

Jag har en dunk med 10-15 liter båtdiesel som är en eller två år gammal. Fick med den när jag köpte båen för ett år sedan. Förvarad i vintras i garage så temperaturen var nog aldrig unde 16-17 grader. Är det OK att använda den nu i slutet på denna säsong?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Diesel från förra året

Inlägg av Anders S » tor 12 sep 2024, 08:42

Nils_D skrev:
ons 11 sep 2024, 19:17
Jag har en dunk med 10-15 liter båtdiesel som är en eller två år gammal. Fick med den när jag köpte båen för ett år sedan. Förvarad i vintras i garage så temperaturen var nog aldrig unde 16-17 grader. Är det OK att använda den nu i slutet på denna säsong?
Jag skulle tänka såhär:

Dieseln är av okänd ålder, du har inte själv tankat den i dunken, du har i värsta fall ingen aning om det ÄR diesel. Det är osäkerhetsfaktorerna,

IFALL det smyger sig (i realiteten låg risk om det är ren diesel som bara är några år), vad kan då ett rimligt worst-case-scenario ifall dunken innehåller någon sorts osäker dieselgegga med bakterier och slam? Rimligen lär det kosta minst ett bränslefilter, en luftning och vad som är kvar i tanken, inklusive eventuella förtretligheter ifall motorn stannar på sjön.

10 liter diesel kostar just nu under 200 spänn - det är maxvinsten.
Anders S

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » tor 12 sep 2024, 17:13

Tack för svar Anders

Ditt resonemang om utgift kontra risk låter helt invändningsfritt i mina öron. Har nyss sålt båten så jag informerar köparen om dina synpunkter så får han själv fatta beslut. Som du skriver är det ju inte så mycket pengar i förhållande till vad det kostar i övrigt att ha båt.

Förstår jag dig rätt så kan man rent generellt, om man är säker på att det faktiskt är diesel lämplig för båtar, och om den är förvarad som jag beskriver i varmgarage så kan man använda den året efter man köpte den.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 13 sep 2024, 17:58

Diesel är tåligare för lagring än bensin brukar vara. Den bästa bensinen att lagra är nog alkylatbensin (miljöbensin), de andra sorterna kan bli knepiga över tid. Det gäller förstås att tanken är ren från vatten och annat otyg, oavsett bränsle. Den gamla skrönan om att tanken måste vara full för att förhindra kondens kan man dock glömma. Även luft med högsta möjliga luftfuktighet innehåller MINDRE vatten än vad diesoljan får innehålla enligt bränslestandarderna.

Skälet i ditt fall att vara vaksam är att DU inte vet säkert att det är diesel i tanken. ÄR det diesel och "ren dunk" tror jag inte det skall vara problem. Men nu är ju inte din dunk, du har inte tankat och ingen vet vad som tankats. Vet man det är det annorlunda.

Anekdot: Jag handlar vanligen motorolja i 20-litersdunk. Motorn rymmer fem liter, så det passade ju utmärkt att låna en femliters bränsledunk, med hällpip och allt för att få en hanterligare storlek. De som såg mig tanka från reservdunken direkt i oljepåfyllningen trodde ju inte att jag var riktigt navlad... :P
Anders S

Skriv svar