3-slagen lina till ankarspel

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Joakimharlin
Erfaren medlem

3-slagen lina till ankarspel

Inlägg av Joakimharlin » tis 25 jun 2024, 11:49

Att hitta info om lämplig 3-slagen lina till ankarspel är inte enkelt så jag tänkte dela lite erfarenheter.

I höstas monterade jag ett elektriskt ankarspel i stäven på min 37fot segelbåt. Det blev en Lewmar Pro series 1000 med hosiontell axel monterad på en hylla nere i ankarboxen. So far so good. Nu till kombinationen kätting och lina.

Man vill ju gärna ha kätting mot botten och nästan ända upp till båten i normala djup men sedan lina för fjädring när allt är stumt och för att utan att det blir för tungt därframme få till ca 60 meter total längd när så krävs.

Jag valde att ha 25 meter kätting och 40 meter lina. Detta innebär att i de flesta fall på ostkusten blir det lagom att lägga ut hela kättingen ner till strax under vattenytan och knopa fast med den lina som är ute som snubber. (15m + 2 × djupet)

För spel med kättinghjul som även kan mata in lina krävs en treslagen sådan. Men vilken typ ska man välja?

Till att börja med så var mitt spel dimensionerad för 8 mm kätting och 14 eller 16 mm lina. Man ska välja 14 mm annars blir det dels för trångt i sista länken där man kopplar ihop och dels kan splitsen i sig själv bli för fet för att smidigt gå runt kättinghjulet.

Valet av den treslagna linan är mycket viktigt för att slippa problem vid in och utmatning. Man ska välja en lite tyngre,
något styvare och relativt hårdare slagen polyesterlina än för vanlig förtöjning. Naturligtvis får linan inte vara jättestyv då rinner den inte ner i boxen på ett bra sätt. Men för detta ändamål är funktionen kring ankarspelet och den underliggande ankarboxen helt avgörande. Inte goda fjädringsegenskaper i linan som annars prioriteras.

Initialt blev jag rekommenderad linan STORM av PolyRopes. Denna lina är utmärkt som förtöjningslina men fullständigt olämplig för att matas igenom ett elektriskt ankarspel med kättinghjul för en kätting och lina kombination.

Undvik STORM linan eller liknande mjuka och löst slagna linor för detta ändamål. Det ledde till en total intrassling runt kättinghjulet och haverering av mitt sprillans nya ankarspel.

Har nu bytt ut spelet till ett likadant, men nu försett det med den rätta typen av treslagen lina enligt ovan. Funkar perfekt.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Re: 3-slagen lina till ankarspel

Inlägg av marede » ons 28 aug 2024, 21:40

Vad blev det för lina till slut?
//Martin
Najad 34 HR -77

Joakimharlin
Erfaren medlem

Inlägg av Joakimharlin » ons 28 aug 2024, 22:03

Köpte från Comstedt treslagen 14 mm 40 meter lina som funkar perfekt på spelet. Kostar 1460 inkl moms. Artikelnummer 7087141.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » tor 29 aug 2024, 06:23

Tack. Jag byter förmodligen spel till nästa säsong. Har inte bestämt om jag ska köra kätting hela vägen eller dela upp det som du. Men fint att veta vilken lina som fungerar bra.
//Martin
Najad 34 HR -77

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 29 aug 2024, 11:58

Reflektion: efter alla års segling och svajliggning litet då och då, inte alltför ofta, men under varierande förhållande upp till kuling med åtföljande växande sjö tänker jag när jag läser om 25 meter kätting - jösses - har jag då haft tur?? För jag har använt, i början Danforth ankare till C:32:an, lång multislagen lina på vilken jag lät en tyngd glida ned - och aldrig råkat ut för draggning. Till slut blev dock Danforth ankaret väl tungt (dvs jag äldre) att dra upp. Ibland istället SeaGrip ankaret - med samma resultat

Senare båt 35 fot och typ 5.7 tons semestervikt och Bruce (15 kg:s?)ankare med 4 meter kätting, lång blyad lina, ibland samma arrangemang med att låta tyngden glida ned utmed huvudlinan, med separat lina till tyngden för att kunna dra upp den först. Inte draggat! Men tillstår utan omsvep att sista gången när vi överraskades, efter ett dygns stiltje av en "dold" kallfront som innebar vindvrid och växande sjö, mitt i natten dessutom, fick jag ta i allt vad jag orkade och det var precis att det gick -med litet hjälp av stöttning framåt med motorn, hiva nere i vågdalen osv.. Då hade det varit bra med ankarspel!!!

Men alltså: Jag har klarat mig med jämförelsevis beskedlig utrustning. Har jag haft tur? Hur mycket är rimligt; nota bene mina båtar har varit 32-35 fot och inte 37. Men den sista 17 m mast och höga fribord.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » tor 29 aug 2024, 13:23

Jag vill inte ha ankarspel för att dra fram båten när vinden piskar. Motorn får stötta oavsett om det blåser eller inte så spelet bara behöver jobba med slacket. För mig är det värt att kunna lägga på lite extra vikt på ankare och kätting och känna att jag får upp det utan att slita på ryggen.

15 kg ankare med 2 meter kätting tycker jag är ganska slitigt att dra upp. Jag har haft det som akterankare i många år men har nu bytt till annat ankare med halva vikten (men med bättre grepp :) ). Men det är ju när jag ankrar mot land, då ligger man oftast skyddad.

Ligger jag på svaj vill jag gärna ha lite vikt i ankardonen, så sover jag bättre :lol: På exempelvis 10 meters djup är det 30 kg (ankare och kätting) som ska lyftas ur vattnet i slutet. Då har jag gärna ankarspel.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 29 aug 2024, 13:56

Joakimharlin skrev:
ons 28 aug 2024, 22:03
Köpte från Comstedt treslagen 14 mm 40 meter lina som funkar perfekt på spelet. Kostar 1460 inkl moms. Artikelnummer 7087141.
Bland annat Lewmar säljer winchar som anges dra kätting lika bra som lina (eller tvärtom). Till mina två spel har jag också lina splitsad till kättingen, och då använde jag Lewars rekommenderade splits: https://www.machovec.com/rope/splicing/ ... _chain.htm (jag hittade inte Lewmars dokument, men det är samma splits.) I en del äldre litteratur hittar man en variant där TVÅ kardeler används, den är inte alls lika stark, undvik.

Räkna med att göra om splitsen om den används ofta.

För den som vill förlänga kättingen för att få töjning, ankra på större djup och "stormsäkerhet", kan man överväga att ha en kättinglängd på tre-fyra meter allra sist i ankartåget. Tanken är då att när allt hänger på ankartåget, så tål kättingen MYCKET mer skav mot bogrulle, klys och kabelgatt. (Kätting kan också göra stor skada, om det går vilt till, men det kan ju vara en andrahandsfråga i svårt läge).

En liten baksida med treslagen lina är att om den belastas hårt vid intagning ("dra båten hårt med ankarspelet") så kan frigörningspinnen få litet jobbigt att lossa linan. Därför, kör båten litet lätt mot ankaret så linan avlastas. Kättingen lossnar betydligt lättare från kabelariet (fint ord för kättingdrevet).
Anders S

Joakimharlin
Erfaren medlem

Inlägg av Joakimharlin » lör 31 aug 2024, 15:42

Man kan absolut svajankra med enbart lina. Nackdelar är framförallt mera sving runt ankaret, mindre tyngd och sämre vinkel mot botten samt nötning av linan närmast botten.

Om man nu ska sätta ankarspel i stäven så kan man som jag köpa ett sådant som matar in både kätting och lina. Detta kräver dock treslagen lina. Som parantes har jag ett spel i aktern också med flätad blyad lina. Man kan förstås ha ett sådant i stäven också men det finns några skillnader i hur linan funkar i bak och i fram så att säga.

Vid tilläggning mot klippa, ankaret i aktern används, så är detta i regel ganska spänt dvs inte mycket av linan ligger mot botten och framförallt så ligger båten still dvs mkt lite nötning vid botten pga båten svingar runt. Man sitter fast i minst tre punkter, är per definition nära land och man behöver sällan mer än 40 meter tamp. Blyet i linan är främst för att förhindra att linan går in i propellern vid upp och nedtagning.

Vid svajakring är det tvärtom. Stor båtrotation runt ankaret dvs nötning mot botten. Dessutom mera risk för ryck mot ankaret pga vågor och vind eftersom man hänger enbart på ankaret. Detta paket behöver således tyngd, svikt och låg vinkel mot botten. Djupet ofta större och alltså behövs längre total längd. Man kan köra med blyad lina men denna blir lång, tung och klumpig att stuva. Dessutom mera nötningskänslig.

Frågan blir om man ska enbart köra med kätting eller med kätting lina kombination och i så fall hur mycket av varje? Totalt vill man upp i kring ca 65 meter här i Östersjön även om man sällan lägger ut så mycket.

Om man enbart kör med kätting blir det lite tyngre att stuva och när det blir helt sträckt blir det totalt stumt och man bör använda en snubberlina. I princip ska man göra det jämt. Dessutom måste man märka upp kättingen så att man vet hur mkt som är ute. Med en skarv mot lina har man en given märkpunkt.

Om man kör med kätting lina kombination är fördelen att linan ger elasticitet och man kan ha fler meter totalt utan att det blir för tungt att stuva där framme.

Jag valde som sagt 25 meter kätting och 40 meter lina. Med 25 meter kätting så blir det oftast här på ostkusten helt perfekt med att låta hela kättingen gå ut till strax under vattenbrynet och knopa de ca 2 meter lina som är ute på en knap. Det fungerar som en integrerad snubber och man slipper störande kättingljud vid ankarullen när man sover. Detta vid ca 5 meters djup, skyddade förhållanden och liten risk för kraftig vind/sjö - dvs 1:5 "scope" helt tillräckligt.

Vid djupare ankring och /eller risk för hårdare väder så matar man förstås ut mera tamp och då får man ännu mera ryckdämpning när allt spänner upp pga längre "snubber" lina ute så att säga med denna kätting lina kombo.

För fördjupad förståelse av kätting-lina och djup samband se: https://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php

Överlägset bästa info och test av olika ankare/ankring: https://www.youtube.com/user/flygoodwin/videos

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 19 sep 2024, 17:24

Inte hunnit kolla in dina länkar med ankartesten förrän nu. Väldigt instruktiva! Tack!

Skriv svar