Återställa teak (nybörjare)

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
vbackman
Rookie

Återställa teak (nybörjare)

Inlägg av vbackman » lör 22 jun 2024, 23:39

Hej,
Jag är helt ny inom båtlivet och tagit mig till mod att köpa en albin accent 26 med min sambo. Jag har en vecka innan vi ska ut och segla och tänkte fräscha upp interiören inne och ute i sittbrunnen. Är det både trämaterialet teak inne i båten som ute i sittbrunnen och varför har den är den betydligt mer grå där ute?
Min tanke var att rengöra, slipa och olja in trät. Vad ska jag tänka på och har ni någon tips på vilken av alla rengöringsmedel och oljar jag ska köpa.
båt inuti.jpg
båt sittbrunn.jpg
Tack på förhand

Nils_D
Diamantmedlem

Re: Återställa teak (nybörjare)

Inlägg av Nils_D » sön 23 jun 2024, 15:53

Väkommen till båtlivet och till Sailguide!

Teak ute är grå för att tidigare ägare valt att inte ytbehandla trät. Det behåller sina goda egenskaper trots att det är grått. Och personligen tycker jag att sådan teak ofta är skönare att sitta och gå på en trä som är behandlat. Men visst går det att göra om man vill. Hur man bäst fräschar upp teak ute finns det många synpunkter och åsikter om. Några av dem hittar du i denna gamla tråd där det tydligt märks att det finns olika uppfattningar om hur man skall sköta teak
viewtopic.php?t=2373

Det är ofta så att man vill fixa mycket med en nyinköpt båt. Men ett råd som upprepats många gånger genom åren är att ta det lugnt i början och skaffa sig lite erfarenheter innan man gör några större jobb. Efter en halv säsong kanske prioriteringarna ändrats. Det är t.ex. många som föredrar att låta teak vara så grå som den blir efter ett tag. Och på bilden du skickat med ser jag ingenting som måste åtgärdas akut. Istället kanske lite nya block för att underlätta seglingen får högre prioritet när du varit ute några veckor. Eller något annat.

Rent konkret skulle jag rekommendera dig att nu koncentrera dig på att fräscha upp båten invändigt. Gör mycket för komfort och välbefinnande med lite kostnader och arbete. Och sedan vänta med att göra något åt teak på utsidan till kommande vinter. Då hinner du läsa på och prata med många båtägare i sommarens hamnar. Och få många olika synpunkter på vad som är bäst.

Skriv svar