Båtar med bly och tenn får inte sjösättas.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Båtar med bly och tenn får inte sjösättas.

Inlägg av Fredrik » ons 27 mar 2024, 08:23

Jag har min båt i en av GREFABs hamnar i Göteborg. GREFAB har skickat ut information om att alla båtar tillverkade innan 1998 ska uppvisa ett intyg att det inte finns rester av bly eller tenn, annars kommer de inte att sjösätta båtarna från 2027. De tillåter inte att man sanerar båten inom GREFABs område och de erbjuder ingen hjälp vilket gör att man hamnar i ett moment 22. Man får inte sanera båten där den står och man kan inte segla den därifrån.

Jag funderar just nu över hur troligt det är att jag har en båt som innehåller bly eller tenn i något färglager. Båten är en segelbåt från 1989 som de första åren seglade i Tyskland. När jag köpte båten för 10 år sedan var den målad med trilux som var ganska krackelerad. Jag skrapade bort alla vit färg och hittade ett svart lager av vad jag tror är VC17 därunder. Slipade den ytan jämn och har sedan dess fortsatt måla med trilux.

Såvitt jag vet har VC17 i sina bästa dagar innehållit koppar och irgarol, men aldrig bly eller tenn? Trilux har jag målat långt efter att bly och tenn blivit förbjudet så det borde vara säkert att denna inte innehåller några tungmetaller?

Hur säker kan jag vara på att min båt inte kommer innehålla bly eller tenn om jag skulle undersöka den?

Hur gör man mätningen för att säkerställa att inte själva blykölen kommer att ge ett "falskt positivt svar"?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Båtar med bly och tenn får inte sjösättas.

Inlägg av typhoon » tor 28 mar 2024, 10:12

Har också båten hos Grefab men har inte nåtts av informationen. Det skall bli intressant att läsa vad för slags test de kräver.
Enligt den här hemsidan skall deras prover tas från skrovet och inte kölen. https://www.kemiskanalys.se/Bestall

Att förbjuda sanering på Grefabs område är kontraproduktivt på gränsen till korkat och driver båtägare till att antingen strunta i förbudet eller att ställa upp båten någon annanstans och göra jobbet där. Hade Grefab (GBG stad) varit genuint intresserade av att faktiskt ta hand om gifterna, istället för att kunna kryssa en ruta i något policydokument, så skulle de istället hjälpa oss båtägare som faktiskt vill göra rätt.


Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtar med bly och tenn får inte sjösättas.

Inlägg av Anders S » tor 28 mar 2024, 17:48

Det där kan naturligtvis inte bli så lätt för Grefab att reda ut. Först och främst har de inte rådighet över båtarna rent principiellt. Har man (i det finstilta) gått med på att Grefap får bestämma om båten skall sjösättas eller inte kan det vara en annan sak. Sedan är Grefab inte tillsynsmyndighet, så de åtgärder de möjligen ställer krav på måste i så fall grundas i en överenskommelse i gällande kontrakt. Sedan kan man fråga sig varför "bly" diskuteras, en gammaldags komponent i sk "blymönja".

Sannolikheten att en ansvarskännande båtägare kan ha TBT-haltig färg på skrovet varierar. Några hållpunkter:

Saluförbud i Sverige 1988
Förbud i Tyskland 1989
Användningsförbud internationellt (IMO) 2003, slutdatum 2008
Färgen finns kvar (!) i vissa karibiska småstater.

Har man säker kunskap att båten inte målats med TBT-färg behöver man inte vara orolig. Ingen kan veta, men en dansktillverkad båt såld i Tyskland 1989 bör inte vara målad med detta, eftersom Tyskland förbjöd färgen detta år. Ifall det finns ett färglager under Triluxen kan det lika väl handla om tvåkomponentsfärg, en spärrfärg eller (hemska tanke) någon fiffig typ som hamstrat "fungerande färg" - enligt känt mönster från någon på forumet.

Men man får ta tjuren vid hornen, snarare än senare. Gör man en analys NU klarar man troligen att göra något åt saken innan 2027.

Ett tips i all välmening: Det förekommer mätningar som sker med XRF med tanken att den skall svara om det finns tenn i bottenfärgen. Den metoden svarar givetvis glatt om kölen är av bly eller till och med om man skulle mäta mot en del av skrovet där det ligger ett förtent kabelknippe bakom. Jag VET avseende min båt, men en provtagning kostar ju mycket mindre än en nerslipning eller blästring, med omhändertaget spill.
Anders S

Skriv svar