Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 20 dec 2023, 18:38

Läste härom dagen att VC17 har förbjudits :o :twisted: En alldeles utmärkt färg som jag använt sedan 1981. I olika sammansättningar, deltagit i två färgprovningar osv osv. Nu på min tredje båt.
Har i alla år trott att eftersom den inte "blöder" så är den måhända bättre för miljön. Lätt att stryka på, blir tunna tunna skikt och den fungerar mot på - växning. Bara att spola av.
Och jag har sett båtbottnar. Var med i sjösättningslaget i 25 år och förstås kunnat kolla under alla år. Jisses vilken beväxning det kan bli.
Vid läsning litet här och litet där framstår det som oklart vem som initierat i Sverige. EU har ju sagt sitt.
Och de faktiska siffrorna som rör giftighetsgraden? SXK har, som jag minns det, flera ggr kunnat konstatera att läckaget är ytterst litet.
Är detta grundat på vetenskap och beprövad erfarenhet??

När jag köpte båten 2002 tillbringade jag en vecka med att för hand skrapa bort 16 års dansk bottenfärg. Ett förskräckligt arbete som medförde både kiropraktor och sjukgymnastik långt efter. Men fint blev det. Ett bra lager epoxi under till att "bottna" med (botten behandlades med epoxi redan vid tillverkningen). Det blev en fantastiskt jämn och fin botten.

Enl säljaren hos Hjertmans kan man inte måla direkt ovanpå utan färgen måste tas bort. Om detta stämmer kommer ju mängder av färgrester att hamna i naturen (om man nu inte lägger presenning under). Och ett förfärligt arbete igen. Men nu är jag 22 äldre...... :roll:
Jag gick dit för att köpa mig ett lager men si den fanns icke, Uppenbarligen sent ute.IOFs har jag till nästa säsong men sen då????

Så vad skall en stackars båtägare göra?? Tacksam för synpunkter/erfarenheter. Antar att det är många som använder denna färg.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 25 dec 2023, 14:40

Inte för att det är nån brådska med svar men vore ju ändå trevligt med erfarenheter/kunskaper så att jag kan lägga detta till framtid handlingar.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Peter_K » mån 25 dec 2023, 17:20

Seymor B Fudd skrev:
mån 25 dec 2023, 14:40
Inte för att det är nån brådska med svar men vore ju ändå trevligt med erfarenheter/kunskaper så att jag kan lägga detta till framtid handlingar.
Vad är frågan..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av thomask » mån 25 dec 2023, 19:00

Frågan kanske är, vad sjutton ska man måla över Vc17 med efter 2025. Och hur man fäster annan färg på Vc17.

(Seymour) ser ut som att seasea har kvar.
Beställde nyss 2 stora. Har heller ingen lust att byta nu, är nöjd som det är.

/ Thomas

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 25 dec 2023, 19:29

Tack Thomask -frågan var just den. Ibland (rätt ofta) kan jag bli mångordig och då förloras poängen kanske:Vad kan man måla över med. Och icke heller jag har lust att byta men se efter november 2024 får det icke göras.....Och när jag ville skaffa så fanns det icke. men kan beställas men det bara senarelägger eländet.

Så: med vad och hur kan man måla över. Har ställt frågan till International (Frisellskan)också men fjärran dröjer svaret.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Seawolf » mån 25 dec 2023, 20:02

Är det ett förbud att sälja VC17 eller krävs att gamla skikt måste avlägsnas?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av thomask » mån 25 dec 2023, 22:18

Finns dito tråd på maringuiden/miljö, där står mer. Kan inte utläsa att man ska sanera båten. Förbud mot försäljning av VISSA tillverkares bottenfärger, och att slutkunden får måla på fram till 8 November 2024.

Blir tidig bottenmålning 2025. :wink:

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Peter_K » tis 26 dec 2023, 10:52

Några alternativ:
- Kör båten genom en båttvätt regelbundet
- Det finns koppar kvar i din VC17, slipa botten med fint våtslippapper. Klart!
- Kolla med International vad de rekommenderar. Troligtvis en primer, sedan en annan färg.
- Ta bort all färg, börja om från början.

Lycka till!
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Anders S » tis 26 dec 2023, 11:19

VC17 (den som fungerar) innehåller tyvärr Irgarol. en ganska olämplig kemikalie (mer allmänt). Därför lägger tillverkarna ner de recept som kräver Irgarol för att fungera. Trist för oss, men troligen bra på sikt för naturen.

För att få tillåten bottenfärg att fästa kan man prova med en spärrskikts- och vidhäftningsfärg som International säljer för ändamålet (dvs, att byta bottenfärg utan att skrapa sig fördärvad). International kallar sin för Primocon. Det skadar inte att fråga International litet extra, för de påpekar särskilt att den inte skall användas UNDER VC17m, men det kan ju tänkas att den fungerar OVANPÅ åldrad VC17m.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 26 dec 2023, 12:12

Att slipa bottnen igen - har en gång skrapat mig fördärvad och nu är jag som sagt 22 år äldre..... :roll:
Icke ens med lätt sandpapper - nä!!!
Så det blir till att gå på International - alldenstund detta måste drabba/påverka ett försvarligt antal båtägare kan man kanske hoppas på att International tar fram en lösning?? Primocon?? Enl hemsides uppgifter är den till "För trä, stål & lättmetall". Dock står det sen: "Används också som vidhäftningsprimer eller spärrskikt mellan olika bottenfärger som normalt inte går att kombinera. 8,3 m²/liter".

Har en kompis som använt Biltemas hårda bottenfärg - och han har inga problem med snäckor....Har min rikedom bedragit min vishet??
Han använder: Bottenfärg, kopparoxidbaserad, svart 2,5 liter Artnr. 30-601
Har inte hittat den bland de förbjudna.
Senast redigerad av 2 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av thomask » tis 26 dec 2023, 12:46

JA det blir ju lite jobb (igen)
Men det är ju ingen brådska, båtsäsong 24 och 25 klarar ju sig om man har VC17 liggandes.
Efter det kanske det är helt andra regler/förbud som gäller.

/ Thomas

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 26 dec 2023, 13:46

Ja förvisso. Så tvenne möjligheter kanske 1)International (=för annan lösning till säsongen 24-25) 2)beställa 3-4 liter VC17 till. Och kolla vad di som har hand om det tycker då. Men jag tror uppriktigt sagt inte på att det förändrar något. Kan något bli sämre så blir det det. En av mr Murphys lagar.
"Men gladast var väl snäckan".

Åldrad båtägare - det kan jag relatera till. Men hur definierar vi "åldrad" VC17 :wink: ??

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Peter_K » tis 26 dec 2023, 13:59

Anders S skrev:
tis 26 dec 2023, 11:19
VC17 (den som fungerar) innehåller tyvärr Irgarol. en ganska olämplig kemikalie (mer allmänt). Därför lägger tillverkarna ner de recept som kräver Irgarol för att fungera. Trist för oss, men troligen bra på sikt för naturen.
Nu är du lite fel ute.
VC17, eller någon annan bottenfärg för den delen, har inte innehållit irgarol sedan 1998 då ämnet förbjöds i Sverige.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 27 dec 2023, 18:14

Så då kan man fråga sig.......är det di sekteristiske miljömupparne??? International söker få fram ett spärrskikt, alldenstund VC17 är notoriskt knepig att måla över, kan jag meddela från säker källa.
Men när och om man lyckas - det får framtiden utvisa. Jag kommer att beställa 3 L VC17 till iaf.
Sic transit gloria del mundo. :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Internationals VC 17 får ej användas efter nov 2024

Inlägg av Anders S » ons 27 dec 2023, 20:15

Jag tittade efter angående Igarol, och det var nog så att den sverigesålda sorten slutade med Irgarol, precis som man skulle. Däremot fanns detta kvar i en del andra länder, därav uppfattningen att "tysk" och "norsk" färg var bättre, i alla fall en tid efter förbudet i Sverige. Däremot kommer Irgarol att förbjudas internationellt från 2025 efter förslag från IMO och om Irgarol behövs för att färgen skall fungera lär den ju upphöra.

Det behöver inte vara mer invecklat än att International tänker sluta med VC17 (kanske för att den "starka" versionen inte kan säljas) och därför inte förnyat tillståndet. Då blir färgen "olaglig att sälja" en tid efter då tillståndet går ut. Skälet kan ju vara att marknaden blir för liten, att färgen blir för dyr för att konkurrera, att man misstänker att även koppar i aktuell form kommer att begränsas eller något annat i den stilen.
Anders S

Skriv svar